Miningrig - förbrukningen ökar efter x antal h (ostabil)

Permalänk
Avstängd

Miningrig - förbrukningen ökar efter x antal h (ostabil)

Har en rig med 7st 570 nitro+ 8gb
Fick den senast nu i veckan att dra ca 940W i ca 90h, är borta en dag,
kollar på elmätaren när jag kommer hem o den e på 1350w ca.
Hashraten va 212Mh/s hela tiden.

90h är det längsta jag har fått den att mina på samma förbrukning

Startar jag bara om den så är hashraten mycket lägre med hög elförbrukning, trots att
afterburner har samma inställningar - varmaste kortet är på 51 C.
Så då får jag hålla på att justera inställningarna i nån timma innan jag får en hashrate/förbrukning
som jag e nöjd med - med helt andra afterburner intällningar. Dock kommer förbrukning att öka efter
....oftast 1 dag eller 2. Fläktarna är på 75%, i autoläget blev korten lite väl varma

Vad e det som gör att afterburner "släpper" core voltage inställningarna?
Har provat Trixx också, men det fick jag inte att fungera alls - bara fläktarna o ledbelysningen kunde jag styra

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem

Såhär snabbt låter det som något som stör Afterburner, så det kan vara bra att veta vad för mjukvarumiljö korten befinner sig i. Kan ju också vara så att något kort hänger sig, minern startar om, och kombinationen med Afterburner kan förstöra settings. Kör du settings för korten i din miner ex?

Men rent spontant tänker jag att i Windows är Afterburner för Nvidia-kort, och AMDs kontrollpanel är för AMD-kort. Sen när du vet stabila settings för AMD-korten kan du tom flasha in dom direkt i korten, så slipper du hålla på med mjukvara som fipplar med settings.

Permalänk
Avstängd

@Raphaei: sorry, win10 64, claymore 10, Crimson Beta aug23, korten hänger inte sig, minern startar inte om.
brydde mig inte om att försöka ställa in setting i claymore då jag läste att amd inte stödjer undervolting, eller om det va claymore med amd kort, minns ej.

Däremot så har jag problem med att aktivera core voltage i afterb, om jag ska adda mer grafikkort - tog 2dagar senast, kommer inte ihåg hur jag löste det faktiskt, har följt guider ang detta men inget hjälper hos mig bla har jag följt länk
Har formaterat hdn också, samma strul med att aktivera core voltage efter det

Men även om Core Voltage slidern fungerar så är värdet konstant på 0mV, men riggen drar mindre ström, så fungerar gör den ju...ett tag.

När anser man ett miningkort e stabilt? Har problem att avgöra det när effekten ökar så som den gör, senast i natt efter ca 10h - inga fel då heller, enl claymore i alla fall
Men flasha in settings i korten, lät ju intressant, helt glömt bort efter jag läste det för ett tag sedan

Ska kolla lite mer på detta när jag har tid, tackar

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem

Gällande core voltage, -cvddc fungerar ypperligt i Claymore. Går även att leka med volten i AMDs kontrollpanel iirc. Säkert någon som är händig med Afterburner som skulle kunna guida dig bättre.

Angående stabilitet, spelar väl mindre roll om datorn kan vara på 30 dagar oavbrutet eller om den startar om sig själv 2 gånger i veckan pga instabilitet. Vad är det, en dryg halvtimme downtime i månaden? Är det värt alla timmar på att kanske fixa det? Upp till var och en att bestämma antar jag. Jag applicerar Paretoprincipen friskt överallt där jag kan.

Läs igenom Claymore's Readme!.txt, mycket matnyttiga kommandon man kan köra där. cvddc, clock och mclock är de viktiga. Kör du 100% AMD så använd Afterburner max för egen fläktkurva, annars endast för övervakning.

Och du säger att ingen krash/restart i minern sker efter 10h, datorn bara börjar dra mer el? Kan vara just Afterburner som har lite svårt att hålla tätt på sin core voltage setting isf, testa Claymore, alt AMD's CP.

Normalt flashar man bara memory timings, standard copy+paste. Du kan trixxa betydligt mer dock, ger lite bättre effekt och stabilitet än att låta tredjepartsmjukvara hantera allt åt dig. Det kräver dock mycket tid att testa sig fram i förväg, du vill inte lägga in några settings som är potentiellt ostabila.

Är du helt besluten på att fortsätta Afterburner ändå, checka på deras forum istället gällande core voltage grejset.