Permalänk

G-sync lampan har slocknat !!!!

hallå!!
har ett litet irriterande problem det är så här att för 3-4 mån så köpte jag en Asus PG278QR till sonen och allt har fungerat bra .
den röda lampan på skärmen som indikerar att G-sync är på har lyst hela tiden tills för några dagar sen då den bara visar vit alltså att g-sync inte är på !!

har g-sync aktiverat i i nvidias kontrollpanel som förut och allt ser ut som det gjort förut i inställningarna för utom den RÖDA lampan på skärmen .
förut så lyste den lampan hela tiden spelade ingen roll om det spelades cs eller pubg m.m lika när man var på skrivbordet
men nu så slår den på om jag/vi kör lite tyngre spel precis som g-syncen ska göra hoppa igång när fps går ner
skärmen är överklockad till 165 hz

men jag som gamla gubben tycker det är konstig har det varit på ett sätt ska det vara så nu också tycker jag att g-sync lampan ska lysa hela tiden

vad kan ha hänt ???

Med vänlig hälsning peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

hallå!!
har ett litet irriterande problem det är så här att för 3-4 mån så köpte jag en Asus PG278QR till sonen och allt har fungerat bra .
den röda lampan på skärmen som indikerar att G-sync är på har lyst hela tiden tills för några dagar sen då den bara visar vit alltså att g-sync inte är på !!

har g-sync aktiverat i i nvidias kontrollpanel som förut och allt ser ut som det gjort förut i inställningarna för utom den RÖDA lampan på skärmen .
förut så lyste den lampan hela tiden spelade ingen roll om det spelades cs eller pubg m.m lika när man var på skrivbordet
men nu så slår den på om jag/vi kör lite tyngre spel precis som g-syncen ska göra hoppa igång när fps går ner
skärmen är överklockad till 165 hz

men jag som gamla gubben tycker det är konstig har det varit på ett sätt ska det vara så nu också tycker jag att g-sync lampan ska lysa hela tiden

vad kan ha hänt ???

Med vänlig hälsning peter

det är inte bara så enkelt att lysdioden som indikerar detta har gått sönder?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

det är inte bara så enkelt att lysdioden som indikerar detta har gått sönder?

Tolkar det som att den ändå fortfarande fungerar?
"nu så slår den på om jag/vi kör lite tyngre spel precis som g-syncen ska göra hoppa igång när fps går ner
skärmen är överklockad till 165 hz"

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

hallå!!
har ett litet irriterande problem det är så här att för 3-4 mån så köpte jag en Asus PG278QR till sonen och allt har fungerat bra .
den röda lampan på skärmen som indikerar att G-sync är på har lyst hela tiden tills för några dagar sen då den bara visar vit alltså att g-sync inte är på !!

har g-sync aktiverat i i nvidias kontrollpanel som förut och allt ser ut som det gjort förut i inställningarna för utom den RÖDA lampan på skärmen .
förut så lyste den lampan hela tiden spelade ingen roll om det spelades cs eller pubg m.m lika när man var på skrivbordet
men nu så slår den på om jag/vi kör lite tyngre spel precis som g-syncen ska göra hoppa igång när fps går ner
skärmen är överklockad till 165 hz

men jag som gamla gubben tycker det är konstig har det varit på ett sätt ska det vara så nu också tycker jag att g-sync lampan ska lysa hela tiden

vad kan ha hänt ???

Med vänlig hälsning peter

Har för mej nvidiapanelen oxå har en gsync indikator man kan aktivera, kolla funktion mha den.
Annars prova fimpa powerkabel helt nån minut o sedan plugga in igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så enkelt att det i Nvidia-kontrollpanelen ändrats från att aktiveras vid full-screen och windowed mode till att bara aktiveras vid full-screen? Har för mig att bara full-screen är standard när man installerar nya drivrutiner som ändrar.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

@hollowman71: Har ni startat om datorn? Ibland när drivrutinen eller något krachar så lyser det vitt tills man bootar om.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Öppna Nvidia Inställningar kontrollapp

För om G-Sync har lagt av så kommer den ju inte känna igen G-Sync skärmen längre i kontrollpanelen för kunna aktivera eller inatkivera även tabben G-Sync skulle vara helt borta om G-Sync inte längre fungerade.

Permalänk

Tjaa!
Vet inte hur jag gör för att få med citat men
ja vi har startat om dator
Japp g-sync går på (lampan lyser rött) när man kör lite tyngre spel (har ett gforce 1060 kort)

Och i nvidia control panel så finns g-sync med och är aktiverad för full-screen och windowed mode. Precis som den alltid varit. Knepig som fan

Det jag märkt är att Windows kontroll någoting som finns i nedre högre hörn som brukar tala om något hänt typ att windows defender har gjort en scanning.

Brukar tala om att en skärm med g-sync har kopplats till datorn villman veta mer så kan man gå in på nvidia control panel mm. Hoppas ni förstog
Mvh Peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hollowman71:

Gå in i globala 3D-inställningar och välj V-Sync - Snabb. Lägg också in en fps-cap på 5 fps under ditt inställda Hz-tal på skärmen. Det kan man göra i ex MSI Afterburned/Rivatuner, eller om du drar ner NVidia Inspector.

Nuförtiden aktiveras Gsync bara när FPS'en går under skärmens egna uppdatetingsfrekvens. Jag hade tokmycket tearing och elände när jag spelade igenom Wolfenstein innan jag konstaterade att NVidia ändrat på hur Gsync beter sig nu jämfört med ett halvår/år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

@hollowman71:

Gå in i globala 3D-inställningar och välj V-Sync - Snabb. Lägg också in en fps-cap på 5 fps under ditt inställda Hz-tal på skärmen. Det kan man göra i ex MSI Afterburned/Rivatuner, eller om du drar ner NVidia Inspector.

Nuförtiden aktiveras Gsync bara när FPS'en går under skärmens egna uppdatetingsfrekvens. Jag hade tokmycket tearing och elände när jag spelade igenom Wolfenstein innan jag konstaterade att NVidia ändrat på hur Gsync beter sig nu jämfört med ett halvår/år sen.

Nä. Bättre är ändå att köra Program Settings -> "valfritt spel" -> G-Sync. V-sync Off.
Sen använda RTTS (Rivatuner), lägga till "valfritt spel" och sätta fps cap ett par fps under (141 fps för 144hz, 162 fps för 165hz).
Om man vill kan man ju såklart ha V-sync on inuti NCP, men det gör knappast något så länge en cap finns.
https://www.blurbusters.com/howto-low-lag-vsync-on/
https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an...
Helst av allt vill du ju använda in-game cap, istället för RTTS.
Detta gäller dock inte för Overwatch t.ex, då den spökar med frametimes av nån anledning.

Sen är det ganska tydligt huruvida G-sync är igång eller ej så det är nog troligt att led:en gett upp. Annars RMA:a skärmen.
G-Sync, V-sync on (fast) utan fps cap kör V-sync när fps är högre än hz, sen går ned till G-sync (om jag minns rätt), vilket kan leda till microstuttering. (OBS detta är dåligt förklarat!)
Om man måste ha på V-sync, så är det bäst att ha V-sync off in-game, V-sync on i NCP. Fps cap är generellt bättre att köra ingame istället för rivatuner, då rivatuner lägger till vadå, 1ms latency extra? Bästa alternativet i alla fall.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk

haha ja vad säger man skäms nästa lite
nu fungerar det nu lyser lampan rött och fint ..
det jag gjorde var att göra skärmen strömlös några minuter
fy fan vad enkelt och en annan som slitit sig i håret och undrat vad fan det kan ha varit !!

tack alla för tipsen !

Permalänk
Skrivet av fAkkFejz:

Annars prova fimpa powerkabel helt nån minut o sedan plugga in igen.

Skickades från m.sweclockers.com

såg inte att du tipsat om det förut

Permalänk
Medlem

Det är inte någon knapp på skärmen då? Min skärm har en knapp för att växla mellan olika profiler där ett är ett dedikerat g-syncläge.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2