Är Samsung Gear S3 rätt för mig?

Permalänk

Är Samsung Gear S3 rätt för mig?

Hej på er alla där ute!

Jag börjar bli mer och mer sugen på smartklocka, även om jag är galen i vanliga klockor och sagt att jag aldrig kommer att skaffa en, men nu börjar suget komma mer och mer...

Det jag undrar över är om Gear S3 är rätt för mig eller om man skall skaffa en annan eller vänta på en ny version till och med?

Där jag ser det största behovet är när jag tränar eller är ute och springer.
Så som det är nu har jag ett par BT-anslutna hörlurar till telefonen och kör RunKeeper och Spotify, skulle en Gear S3 kunna ersätta telefonen när jag är ute och springer?

Permalänk
Medlem

Med dom kraven så låter det som det bästa ja. Vanligtvis skulle jag säga en med wear os, men då qualcoms 2100 är aaas gammal vid det här laget, och nästa inte kommer förrän mot slutet av året, så är det endast apple watch, eller samsung gear som är vettiga just nu.

Har själv en LG G Watch Style, men batteriet räcker bara ca 10 timmar...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Hade väntat till hösten när Qualcoms nya chip kommer, känns som det kommer få fart lite då igen.

Permalänk
Medlem

Gear S3 är den enda som kan köra Spotify i klockan offline och samtidigt koppla upp sig till dina trådlösa BT-lurar, så det finns ju inget val. Kör på!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Med dom kraven så låter det som det bästa ja. Vanligtvis skulle jag säga en med wear os, men då qualcoms 2100 är aaas gammal vid det här laget, och nästa inte kommer förrän mot slutet av året, så är det endast apple watch, eller samsung gear som är vettiga just nu.

Har själv en LG G Watch Style, men batteriet räcker bara ca 10 timmar...

Apple watch är inget alternativ för mig, så då är det en gear S3 som gäller

Skrivet av grensman:

Hade väntat till hösten när Qualcoms nya chip kommer, känns som det kommer få fart lite då igen.

Lite så jag känner också, ryktas ju om en ny Samsung Watch också, sen om det är värt det eller inte är en annan sak...

Permalänk
Skrivet av Zachtionman:

Gear S3 är den enda som kan köra Spotify i klockan offline och samtidigt koppla upp sig till dina trådlösa BT-lurar, så det finns ju inget val. Kör på!

Då är jag mer eller mindre övertalad på en sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Då är jag mer eller mindre övertalad på en sådan

Förvänta dig dock ingen vidare batteritid! Definitivt ladda den varje dag.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Annars går det ju en del rykten om en Pixel brandad klocka från Google, som väntas lanseras i fjärde kvartalet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080

Permalänk
Skrivet av Zachtionman:

Förvänta dig dock ingen vidare batteritid! Definitivt ladda den varje dag.

Så de där 96 timmarna är inte i närheten av vad det faktiska är?
Förstår att BT, Spotify osv drar en hel del givetvis...

Skrivet av Larsson96:

Annars går det ju en del rykten om en Pixel brandad klocka från Google, som väntas lanseras i fjärde kvartalet
Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju jäkligt lockande också, kanske skall avvakta ändå... Har man klarat sig i 30 år utan en redan så är ju 6 månader ingen längre tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Så de där 96 timmarna är inte i närheten av vad det faktiska är?
Förstår att BT, Spotify osv drar en hel del givetvis...

Det låter ju jäkligt lockande också, kanske skall avvakta ändå... Har man klarat sig i 30 år utan en redan så är ju 6 månader ingen längre tid

Omdömena på Prisjakt säger ungefär 2 dagar med Always-On-Display påslaget, vilket man lär vilja ha. Ska du därtill köra Spotify till trödlösa lurar skulle jag räkna med laddning varje kväll.

Om du kikar på andra klockor - glöm inte att det just nu enbart är just Gear S3 som har stöd för offlinespotify. Det är alltså inte inbyggt i Android Wear som jag förstår det. Men det kan ju mycket väl komma till kommande versioner

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Tjena har ägt en Gear s3 classic i ca 2.5 år nu.

Var tveksam då jag gillar känslan av en riktig klocka, tyngden osv. Men den har ersatt det behov utan tvekan.

Vad gäller utan mobil så har tyvärr klockan inte eget nät pga europa inte hoppat på e-sim än som i USA. Men det går att ladda in mp3 men inte spotify offline i klockans spotify app. Så för musik kommer du behöva mobilen med alternativt wifi där du är (svårt i löparspåret). Du kan självklart koppla BT headset till den direkt.

Vad gäller appar så finns det en hög men måste säga att Samsung Health har mer och mer tagit över här för mig, körde Runkeeper osv förr men har helt gått över till Samsungs inbyggda app. Kör du bara klockan så kommer den synka med mobilen när du kommer hem.

Batteritid så klarar du ett dygn utan problem, de hävdar 4 dagar men i verkligheten med gps och annat på så lägre kanske 2 dagar med gps av och lägre display settings osv Jag sover inte med klocka på, varken smart eller riktig så inget problem för mig.

Den har allt en en löparklocka har men som sagt detta är en bredare produkt som gör många saker bra men är inte bäst på allt. Har den på jobb och på löparspåret och kan inte vara utan den.

Sen valet mellan Classic eller Frontier är mer en smaksak, samma klocka men olika utseende. Sen en annan bra sak är remmen, kan bytas på 5 sek och finns gott om alternativ både original och 3part. Köpte en brun läder rem för 300 ca. Finns också silikonremmar för lite mer hygien tänk vid tex löpning.

Det ända är att jag nog kanskehade väntat på S4an men det verkar som man kan vänta länge för de har tissla och tasslat om det länge. Dock så kan man få S3an billigt nu.

Permalänk
Medlem

Ägt en gear S3 nu ett bra tag och är helnöjd. Drar igång den ca 08.00 på morgonen och har igång den hela dagen utan AOW och stänger av den när jag kommer hem runt 20.00, använder den mer för att se notifikationer och svara på meddelanden och dylikt och givetvis kolla vad klockan är. Med de rutinerna så klarar min gear S3 cirka 5 fulla arbetsdagar :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Hej på er alla där ute!

Jag börjar bli mer och mer sugen på smartklocka, även om jag är galen i vanliga klockor och sagt att jag aldrig kommer att skaffa en, men nu börjar suget komma mer och mer...

Det jag undrar över är om Gear S3 är rätt för mig eller om man skall skaffa en annan eller vänta på en ny version till och med?

Där jag ser det största behovet är när jag tränar eller är ute och springer.
Så som det är nu har jag ett par BT-anslutna hörlurar till telefonen och kör RunKeeper och Spotify, skulle en Gear S3 kunna ersätta telefonen när jag är ute och springer?

Hej!

Jag svarade ett ganska långt svar i en liknande tråd igår, du kan se mitt svar här nedan.

Nu har du ju inte riktigt samma behov som den personen, men det du behöver fråga dig är följande:

1. Är GPS i klockan ett måste? Ja/nej
2. Är det ett måste att klockan ska kunna spela musik till bluetooth utan att du har mobilen med dig? Ja/nej

Svarar du absolut Ja på båda dessa frågor så kan du ignorera mitt svar i den andra tråden, då ingen av de klockorna uppfyller detta

Då måste du dock på samma gång köpa att du inte kan få någon batteritid överhuvudtaget. Alla klockor med båda dessa funktioner har max 2 dagar av aktivt användande, kanske lite mer om man snålar - men mycket mindre om du använder den aktivt.

Ticwatch har väldigt prisvärda klockor, men med förfärligt dålig batteritid.

Lycka till i klockjakten!

Kan även tipsa om att Samsung o Ticwatch o de klockor som är mer "smartwatch" än "träningsklockor" har generellt sämre precision när det gäller alla former av träningsnoggrannhet än Fitbit o Garmin som är designade just för träning.

#17398226

Edit:

Skrivet av Zachtionman:

Om du kikar på andra klockor - glöm inte att det just nu enbart är just Gear S3 som har stöd för offlinespotify. Det är alltså inte inbyggt i Android Wear som jag förstår det. Men det kan ju mycket väl komma till kommande versioner

Verkar vara spotify som inte lagt till stöd för detta än bara. Använd Google Play Music istället så finns det redan stöd för Wear OS (tidigare android wear).

OfT: Imo Play music >>>> spotify på alla punkter, så sjukt nöjd med play music

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABEIDO:

... Men det går att ladda in mp3 men inte spotify offline i klockans spotify app...

Vad menar du med det? Det ska väl funka? Nu har jag ingen egen klocka att testa med, men enligt många sajter funkar det!

https://www.mobil.se/nyheter/f-rsta-testet-spotify-offline-i-...

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är spotify/musik och hur viktigt är det för löpningen?

En av Garmins senaste löparklockor: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4655843 finns både med och utan blåtand/musik. Spotify funkar inte men mp3 fungerar och det är appar på gång men oklart om Spotify kommer. Det är även en smartklocka som är kopplad till telefonen så att du får notifieringar och annat där. Den har även stegräknare och optisk pulsmätare som fungerar bra. Vill man köra pulsband så fungerar det också.

Fördelen med denna klockan är att den lätt håller en vecka utan att behöva laddas. Jag har versionen utan musik och är jättenöjd.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har haft Gear S3 Frontier sedan Sep 2017, köpte den ihop med en S8:a. Den funkar klockrent åt mig både till jobb och till träning. Skulle inte kunna tänka mig att ersätta den med något annat än en s4:a.

Jag kör utan AOW och för mig brukar det räcka i ca 2-3 dagar med notifikationer och betalning då och då.

För övrigt så funkar Spotify Offline visst på S3, jag har alltid använt det tillsammans med mitt BT:Headset. MEN när jag nu i veckan bytte till S9+ så återställdes klockan och när jag nu loggar in på Spotify så funkar ej Offline läget.. Läst att fler personer har upplevt detta med senaste FW, men det bör ej dröja länge innan dom patchar det.

Jag köpte ett svart metallarmband 22mm på Kjell&CO och det matchar perfekt ihop med Frontier, kan tipsa om det!

Även betalning med klockan fungerar i offlineläge, ifall jag drar ut och springer med enbart klockan så funkar det alltså att betala med den i affärer. Riktigt trevligt!

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Vad menar du med det? Det ska väl funka? Nu har jag ingen egen klocka att testa med, men enligt många sajter funkar det!

https://www.mobil.se/nyheter/f-rsta-testet-spotify-offline-i-...

Ha.. det har jag missat helt, det fanns inte från start och jag hade väl accepterat det och inte mer tittat på det. Men du har helt rätt offline funkar visst, my bad.