Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255588:

Ibland är det SBS som gör att matchen går dåligt.

Det blir betydligt mindre SBS om man har goda förutsättningar.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag känner ju lite tvärtom. Bojkottar Intel för deras snålande på att inte löda fast ihs och die. Sen har ju SweClockers nämnt Intels dåliga närvaro i Europa. De är ju ytterligare en anledning och bojkotta Intel såklart.

Men man ska inte vara trångsynt heller. Men värmeöverföringen är ganska viktig när kylsystemet kostat ca 8000kr.

Jag håller med. Vidrigt att man ska behöva delida och bryta deras garanti för att fixa deras problem.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

@anon200632: Jag har större problem än de. En ping på 120 med en sambo som streamar samtidigt på vårt adsl 10mbit/s.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TaunyTiger:

Jag känner ju lite tvärtom. Bojkottar Intel för deras snålande på att inte löda fast ihs och die. Sen har ju SweClockers nämnt Intels dåliga närvaro i Europa. De är ju ytterligare en anledning och bojkotta Intel såklart.

Men man ska inte vara trångsynt heller. Men värmeöverföringen är ganska viktig när kylsystemet kostat ca 8000kr.

Om du inte läst varför intel inte löder så är det för att kistet är så litet och skulle de löda så blir det microsprickor i kislet när cpun gör sina kall till varm cykler.

Det måste helt enkelt kunna röra lite på sig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Banco:

Jag håller med. Vidrigt att man ska behöva delida och bryta deras garanti för att fixa deras problem.

Min 8700k med en d15 kylare håller sig runt 70 Grader i spel @5GHz så man behöver inte delida om man har en bra kylare.

Permalänk
Inaktiv

Amds nya cpuer de släppt med inbyggd grafik har väl mindre kisel samt ej lödda.

Permalänk
Medlem

Jag har samma paket som du länkade intel, med samma block o moderkort. Ingen delid jag ligger på 5ghz temps nosar 90grader vid stresstester, så en delid hade nog suttit bra. Dock ett problem, inte säkert vattenblocket passar längre pga efter delid blir processorn något lägre(0.5mm?) dvs du får kontakt med typ "halva" blocket och du kanske tom får sämre resultat. Men det finns kanske en eventuell lösning på detta. Bitspower custom ihs ska vara något högre/tjockare än intels ihs men inget jag prövat ännu, ska få tummen ur och beställa grejer.

Så vill du göra det enkelt för dig välj amd, med facit i hand skulle jag nog snegla mer mot amd alternativt byta block men jag tycker heltäckande blocket ser mer estetiskt tilltalande ut. Halva grejen med custom loop?

Permalänk
Medlem

@tung_man: Dedär svaret får mig ännu mer sugen på AMD.
Men tack för infon. Inte haft en tanke på att Cpun blir lägre och eventuellt dålig kontakt med blocket efter en delid.
Intel systemet blir bara dyrare och dyrare. Både delidverktyg och ny ihs platta.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv

Du får även tänka på att en 2700x stock går varmare än 8700k stock om man kollar tester och vad 2700x användarna skriver här på forumet.

Googla bara 2700x run hot

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Min 8700k med en d15 kylare håller sig runt 70 Grader i spel @5GHz så man behöver inte delida om man har en bra kylare.

70 grader i spel låter inte särskilt bra. vad får du i stresstest då, 80-90 grader? det är i mina ögon inte ok alls, speciellt när man har lagt mycket pengar på vattenkylning och vill överklocka lite mer än du har gjort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av versions:

70 grader i spel låter inte särskilt bra. vad får du i stresstest då, 80-90 grader? det är i mina ögon inte ok alls, speciellt när man har lagt mycket pengar på vattenkylning och vill överklocka lite mer än du har gjort.

80 grader ca men det är monterat i ett litet matx chassi med en 140mm fläkt in och utblås samt ett gtx 1080.

Det är helt ok temperarurer då cpun tål 100 grader
Ingen fara alls.

Permalänk
Inaktiv

2700x gör väl runt 80 grader stock, ingen fara det heller.

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger: ett annat alternativ, fila ner "fötterna" under blocket och sätta tunnare pads för strömförsörjningen är väl inget jätte avancerat ingrepp igentligen. Men jag tror det blir bra med en bitspower ihs så köper den jag och prövar. Tror den kostar runt 150-200:- är väl en struntsumma om man ändå köper en loop för 8-10k allting är ju relativt.

Jag vet inte hur en 8700k@5ghz utan delid presterar mot 2700x överclockad något att överväga också kanske.

Men somsagt absolut enklast att köpa en 2700x. Dock tror jag att en 8700k@5ghz slår 2700x@överclockad på fingrarna utan delid. Det funkar ju som det är om än inte optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Hejsan!
Jag är sugen på en uppgradering. Egentligen så klarar jag mig idag på min 4770k. Är lite sugen på att få skruva igen.
Och de verkar som att barn nr2 är påväg, så likabra och få uppgraderingen gjord då de kanske blir svårare om 1 år.

Har slängt ihop 2 korgar som påminner mycket om varandra, de som skiljer är AMD system vs Intel system.
Varit inne endel på AMD då den har en bättre värmeöverföring, men hört att Intels nya 8700k har blivit mycket bättre, folk som använder en 8700k idag får gärna ge en kommentar om just era temps.

Jag spelar inte jättemycket. Men när de ska spelas så vill man ju såklart att de ska flyta på bra. Har inga krav på 200fps+. Jag har en 120hz skärm och kan cpun hålla 120fps så är jag mycket nöjd med de. Spelar jag CS:GO så brukar jag låsa fpsen på 125. Varför belasta datorn i onödan liksom, varför ska jag ha 400fps när skärmen uppdaterar i 120?
120fps så är jag nöjd!

Här är mina 2 alternativ:

AMD:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11537228/

Intel:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11537248/ + https://www.ekwb.com/shop/ek-fb-asus-z270e-strix-rgb-monobloc...

De datorn används till är surfande, och spelande istortsett. Händer att man kanske renderar något klipp, men inte så ofta. Sen är jag lite av en entusiast. Alltså inte intresserad av några cpuer i lägre prisklass!

Vad har du för graffekort? Jag har 2700X och ett 1070, och jag spelar i 1280X1024 och det flaskar inte (är synskadad och har tunnelseende så Widescreen är värdelöst för mig). Poängen är att det inte flaskar även vid så låga upplösningen. Ser kanske annorlunda ut om du sitter på 1080TI eller så men har du ett mer normalt grafikkort så flaskar det inte.

Blir väl mycket blahablaha och fanboy trashtalk i tråden gissar jag, utan att ha läst den. Men så är det ju jämt.

Om du stör dig på värmen så är ju även det en fördel för AMD då de har fastlödd IHS istället för kylpasta emellan som intel har. Min går inte över 75c även vid redigt elaka stresstester.

Men båda är ju ändå bra processorer. Intel har ju äntligen fattat grejen och börjat inkludera fler kärnor, fast 2700X har ändå två extra kärnor så Intel ligger ju efter där. Så vill du ha en fullvärdig flertrådsupplevelse så är det AMD som gäller, av de två processorer du listat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Vad har du för graffekort? Jag har 2700X och ett 1070, och jag spelar i 1280X1024 och det flaskar inte (är synskadad och har tunnelseende så Widescreen är värdelöst för mig). Poängen är att det inte flaskar även vid så låga upplösningen. Ser kanske annorlunda ut om du sitter på 1080TI eller så men har du ett mer normalt grafikkort så flaskar det inte.

Blir väl mycket blahablaha och fanboy trashtalk i tråden gissar jag, utan att ha läst den. Men så är det ju jämt.

Om du stör dig på värmen så är ju även det en fördel för AMD då de har fastlödd IHS istället för kylpasta emellan som intel har. Min går inte över 75c även vid redigt elaka stresstester.

Men båda är ju ändå bra processorer. Intel har ju äntligen fattat grejen och börjat inkludera fler kärnor, fast 2700X har ändå två extra kärnor så Intel ligger ju efter där. Så vill du ha en fullvärdig flertrådsupplevelse så är det AMD som gäller, av de två processorer du listat.

Han spelar typ bara csgo, vilken rekommenderar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

2700x gör väl runt 80 grader stock, ingen fara det heller.

Beror väl på vilken kylare man kör såklart, har i bakhuvudet att en 2700x klockad ligger kring 70c stresstester på vatten vilket är betydligt bättre än 8700k som inte är delid

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tung_man:

Beror väl på vilken kylare man kör såklart, har i bakhuvudet att en 2700x klockad ligger kring 70c stresstester på vatten vilket är betydligt bättre än 8700k som inte är delid

Och 2700x va överklockad till 5GHz då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Min 8700k med en d15 kylare håller sig runt 70 Grader i spel @5GHz så man behöver inte delida om man har en bra kylare.

Det har du rätt i. Den hade ju vart svår att sälja om den inte ens fungerade med marknadens bästa kylare. (Jag överdriver igen.)

Men det är väl ändå ett problem att om du tar bort deras kylpasta och lägger till din egen så kan du sänka temperaturen med ibland 20 grader?

20 grader är ju en helt bisarr siffra. Om du hade kunnat köpa en luftkylare som sänkte dina temperaturer till 5 grader lägre än din d15 så gissar jag på att du hade köpt den istället?

Sen kan det finnas andra anledningar varför de har en så pass dålig kylpasta. För jag tror inte det är bara snålhet från Intels sida som gör att de väljer att göra som de gör. Kanske är bra hållbarhet på den pastan som de använder eller något. Jag tror kunder hade vart villiga att betala 100kr mer om temperaturerna var lägre.

Men därför är det ju svinbra att AMD är tillbaka på banan, så att Intel pressas till att göra sitt bästa.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200632:

Om du inte läst varför intel inte löder så är det för att kistet är så litet och skulle de löda så blir det microsprickor i kislet när cpun gör sina kall till varm cykler.

Det måste helt enkelt kunna röra lite på sig

Fast de problemen är inte så viktiga för även de deliddade CPU:erna håller .... länge.... Så nej detta är inte den anledning som är den "rätta". Detta borde bli problem för alla som deliddar, men ärligt talat har jag aldrig hört att detta är ett stort aber.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Banco:

Det har du rätt i. Den hade ju vart svår att sälja om den inte ens fungerade med marknadens bästa kylare. (Jag överdriver igen.)

Men det är väl ändå ett problem att om du tar bort deras kylpasta och lägger till din egen så kan du sänka temperaturen med ibland 20 grader?

20 grader är ju en helt bisarr siffra. Om du hade kunnat köpa en luftkylare som sänkte dina temperaturer till 5 grader lägre än din d15 så gissar jag på att du hade köpt den istället?

Sen kan det finnas andra anledningar varför de har en så pass dålig kylpasta. För jag tror inte det är bara snålhet från Intels sida som gör att de väljer att göra som de gör. Kanske är bra hållbarhet på den pastan som de använder eller något. Jag tror kunder hade vart villiga att betala 100kr mer om temperaturerna var lägre.

Men därför är det ju svinbra att AMD är tillbaka på banan, så att Intel pressas till att göra sitt bästa.

@Banco
Det är inte kylpastan som är största boven, det är när dom monterat dit ihs med silicon och ihs är inte nerpressad mot kislet.

Det är en jättetjock matta med kylpasta.

När du gör en delid så skrapar du bort siliconet så ihs kommer närmare kislet och värmeöverföringen blir bättre.

Är nog inget fel på intels pasta.

Permalänk
Medlem

Väljer själv Ryzen 7 2700x eller "framtida" cpu'er från AMD som det ser ut i dagsläget eftersom jag vill testa något annat än intel, har inte kört en stationär AMD rigg sen 2005.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Fast de problemen är inte så viktiga för även de deliddade CPU:erna håller .... länge.... Så nej detta är inte den anledning som är den "rätta". Detta borde bli problem för alla som deliddar, men ärligt talat har jag aldrig hört att detta är ett stort aber.

Du missuppfattade nog.

Det är på de lödda cpuerna med små kiselplattor som det blir microsprickor när cpun jobbar och tempen gör många cykler upp och ner.
Då bildas sprickorna då kislet inte kan röra på sig.

Ska se om jag hittar artineln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Du får även tänka på att en 2700x stock går varmare än 8700k stock om man kollar tester och vad 2700x användarna skriver här på forumet.

Googla bara 2700x run hot

Ska definitivt kolla upp detta ikväll! Kommer jämföra en icke delidad 2700x mot en icke delidad 8700k på costumloop om jag finner detta. 8700k på costumloop finns de ju gott om på youtube iaf. Sen va de ju en här i tråden som får ca 90C på blocket jag tänkte köpa, så de låter ju inte allt för lovande. AMD har väl en tj max på runt 80C?

Nu däremot är de för härligt väder ute, Starta grillen och ta en kall.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tung_man:

@TaunyTiger: ett annat alternativ, fila ner "fötterna" under blocket och sätta tunnare pads för strömförsörjningen är väl inget jätte avancerat ingrepp igentligen. Men jag tror det blir bra med en bitspower ihs så köper den jag och prövar. Tror den kostar runt 150-200:- är väl en struntsumma om man ändå köper en loop för 8-10k allting är ju relativt.

Jag vet inte hur en 8700k@5ghz utan delid presterar mot 2700x överclockad något att överväga också kanske.

Men somsagt absolut enklast att köpa en 2700x. Dock tror jag att en 8700k@5ghz slår 2700x@överclockad på fingrarna utan delid. Det funkar ju som det är om än inte optimalt.

Jag tror också att en 8700k 5ghz slår en 4,2ghz 2700x tex. Kanske inte i alla cpu benchmarks, men sån avancerad användare är jag inte. 150-200kr är inte så mycket nej. Bara fruktansvärt tråkigt att man ska behöva köpa en ihs.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TaunyTiger:

Ska definitivt kolla upp detta ikväll! Kommer jämföra en icke delidad 2700x mot en icke delidad 8700k på costumloop om jag finner detta. 8700k på costumloop finns de ju gott om på youtube iaf. Sen va de ju en här i tråden som får ca 90C på blocket jag tänkte köpa, så de låter ju inte allt för lovande. AMD har väl en tj max på runt 80C?

Nu däremot är de för härligt väder ute, Starta grillen och ta en kall.

Max temp enligt amds sida är 85 grader för 2700x

Japp en kall folkis blir det strax 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Banco
Det är inte kylpastan som är största boven, det är när dom monterat dit ihs med silicon och ihs är inte nerpressad mot kislet.

Det är en jättetjock matta med kylpasta.

När du gör en delid så skrapar du bort siliconet så ihs kommer närmare kislet och värmeöverföringen blir bättre.

Är nog inget fel på intels pasta.

Men fortfarande ett problem lik väl oavsett anledning eller?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Han spelar typ bara csgo, vilken rekommenderar du då?

Med cappad uppdateringsfrekvens om jag förstått det rätt? Då är 2700X fullt tillräcklig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Ja tyvärr får man räkna med fanboy tråd. Hoppas att så många som möjligt kan försöka hålla sig neutrala.
8700k hade varit de enkla valet om jag blir garanterad bra temps.
Sen tycker jag själv de är väldigt kul att AMD gjort en sådan comeback!
Tråkigt däremot att lägga 10k på en uppgradering som inte ger så mycket i spelprestanda. Men ändå en trevlig uppgradering till ddr4 och utöver spel antagligen mycket bättre prestanda. Därav de svåra valet.

Jag spelar med ett 1080. All info finns i sign.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Han spelar typ bara csgo, vilken rekommenderar du då?

Jag spelar inte endast CS go däremot. GTA V, bf1 och snart kanske bf5.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Jag satt med samma CPU som dig, en 4770k och bytta till en 2700x, samma mobo som du tittar på fast 32GB Flare X istället. Är grymt nöjd med bytet iaf, inte något att klaga, sen kan jag inte säga om jag blivit lika nöjd med en 8700k, men överlag så tyckte jag AMDn var mer lockande, känns modernare, fräshare.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS