Telia stäms av filmindustrin med syfte att framtvinga blockering av piratsajter

Permalänk
Medlem

Intressant att de fortsätter slåss, trots studien som visade att fildelning faktiskt gynnade industrin.

Det stora problemet med nuvarande filmbolag är att de inte gör de kunderna vill, utan snarare hårdnackat försöker tvinga igenom sin affärsmodell; alla har en egen streamingtjänst, och vill du ha tillgång till allt får du punga ut tusentals kronor i månaden, mer än de flesta lagt på film någonsin innan man började streama.
Det sagt, HADE det funnits ett sätt att få tillgång till allas utbud på ett ställe hade folk garanterat varit beredda att lägga 3-400kr i månaden för det

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vad tror du egentligen ska hända? Att Bahnhof kommer anställa bättre advokater än Telia, och få genom ett annat beslut?

De (filmindustrin) har redan fått genom sin vilja mot BBB, de kommer få genom sin vilja mot Telia, och kommer 100% få genom sin vilja mot Bahnhof om de skulle gå efter dem. Bahnhof är en liten leverantör och har inte precis något extra eller magiskt som kan få dem att fälla de stora bjässarna. Att de är vokala motståndare gör inte dem precis starkare i rätten.

edit: Missförstå inte, jag bytte själv till Bahnhof just för att de är så vokala och starka motståndare. Det jag säger, är att de inte har någon större motståndskraft än BBB eller Telia, och kommer tvingas följa lagen som alla andra

Du menar som de gjorde vad gäller IPRED/datalagringsdirektivet?

Nej, Bahnhof har byggt sitt varumärke på att sätta kunden i främsta rummet. Kan de stå emot statens krav på att lämba ut uppgifter så kan de nog ge upphovsrättstomtarna en match också, men det återstår att se.

Det verkar ju som metoderna de använder går ut på DNS poisoning liknande det som används till det så kallade "barnporrfiltret", men kör man en scan på Bahnhofs DNS så är den ren och korrekt.

Sen är det självklart ingen fara på taket även om de skulle vika ner sig, då det bara är att byta till Google, Cloudflare, Open DNS osv. Men som det är nu så är Bahnhof's DNS ren och fin.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Det är ju inte blockerat på Bredbandsbolaget heller så....

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalle-:

Det här i kombination med att Telia är den enda internetoperatör jag har tillgång till i min bostad gör mig arg.
Att man inte har en chans att välja annan operatör känns jäkligt förlegat och borde i mitt tycke regleras på något vis.

Det är ju upp till din BRF/Hyresvärd? När ert avtal med Telia går ut är det bara kolla på nya lösningar.
Själv tycker jag att öppna nät är skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Det är ju upp till din BRF/Hyresvärd? När ert avtal med Telia går ut är det bara kolla på nya lösningar.
Själv tycker jag att öppna nät är skit.

Vad är det som är skit med öppna nät? Operatörerna tvingas ju att slåss om dig genom att erbjuda lägst pris och bäst service. Om du har ett stängt nät och den enda operatören du kan välja på är dålig så finns det ju inget du kan göra.

Jag har Bahnhof via Telia öppen fiber och har flera gånger kunnat få min månadskostnad sänkt genom att påpeka att andra operatörer är billigare. De sänker självklart hellre priset än att förlora en som kund. Det är det som är det fina med öppna nät, det är kunden som har makten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad är det som är skit med öppna nät? Operatörerna tvingas ju att slåss om dig genom att erbjuda lägst pris och bäst service. Om du har ett stängt nät och den enda operatören du kan välja på är dålig så finns det ju inget du kan göra.

Jag har Bahnhof via Telia öppen fiber och har flera gånger kunnat få min månadskostnad sänkt genom att påpeka att andra operatörer är billigare. De sänker självklart hellre priset än att förlora en som kund. Det är det som är det fina med öppna nät, det är kunden som har makten.

Skit var en överdrift. Och jag förstår självklart fördelen med konkurrensen inom det öppna nätet ur konsumentens synvinkel.
Jag har själv jobbat på två ISPer i Sverige och det har ibland varit skrämmande hur låg kompetens vissa stadsnät har.
Och när man ska som ISP börja bolla tickets med stadsnät är det inte så kul längre.
Med det sagt så finns det såklart vissa öppna nät som är bättre än andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Det är ju upp till din BRF/Hyresvärd? När ert avtal med Telia går ut är det bara kolla på nya lösningar.
Själv tycker jag att öppna nät är skit.

Det kan ju vara så att @Lalle- har det likadant som jag har hemma.
Nämligen egen villa med Telias Fibernät. Och då menar jag inte Telias öppna nät.

Jag har nämligen ingen som helst möjlighet att välja någon annan leverantör än Telia till mitt hus.
Vår kommun gjorde en upphandling med Telia om att dra in fiber när området planerades.

Så nu sitter jag här utan valmöjlighet.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Det kan ju vara så att @Lalle- har det likadant som jag har hemma.
Nämligen egen villa med Telias Fibernät. Och då menar jag inte Telias öppna nät.

Jag har nämligen ingen som helst möjlighet att välja någon annan leverantör än Telia till mitt hus.
Vår kommun gjorde en upphandling med Telia om att dra in fiber när området planerades.

Så nu sitter jag här utan valmöjlighet.

Ajdå, ja då förstår jag. Görs det på kommunal nivå så har man nog mindre att säga till om än om det är BRFen som gjort upphandlingen.
Frågan är vad de säger om du ber bahnhof dra en fiber in till din villa

Permalänk
Avstängd

Att gå efter piratebay är så 2005.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@Ingetledigtnamn: Att folk inte vill betala alla streamingtjänster och säger upp abonnemang så fort deras favoritserie har serieuppehåll är ju heller inte hållbart.

Lite som att investera alla pengar i en glassbar när det går sisådär på vintern liksom. Man vill ha ett kassaflöde året runt.
Sedan det där du pratar om priser: det tyder ju bara på att marknaden inte erbjuder de konsumenter egentligen vill ha och är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Jag har ingen koll på vad BBB gjorde, vet du att de endast trixade med diverse DNS-entries för att "blockera"?
Null-routing av prefix vore "bättre".

yes, har hjälpt kompisar runt blockeringen via googles dns.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

yes, har hjälpt kompisar runt blockeringen via googles dns.

Yes! Har själv BBB och det har endast blockat sidan genom dns. Tar två sekunder att byta dns
Proxy sida eller valfri vpn fungerar också såklart

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har prenumererat på Via play, Amazon prime, HBO nordic, Netflix ett tag nu och man får ju långt ifrån allt man vill kolla på. Så vore ju mer intressant om film och tv industrin kunde komma upp med en vettig tjänst.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Skit var en överdrift. Och jag förstår självklart fördelen med konkurrensen inom det öppna nätet ur konsumentens synvinkel.
Jag har själv jobbat på två ISPer i Sverige och det har ibland varit skrämmande hur låg kompetens vissa stadsnät har.
Och när man ska som ISP börja bolla tickets med stadsnät är det inte så kul längre.
Med det sagt så finns det såklart vissa öppna nät som är bättre än andra.

Jag utgick ifrån att det handlade om konsumentens villkor, men då förstår jag vad du menar. När man jobbar så blir det alltid rörigare när det skall tas hänsyn till fler aktörer, och särskillt då om de är inkompetenta

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så länge mediaindustrin inte har någon makt över vilken typ av blockering det ska vara, är det ju nästan så man tycker att Telia bara kan vika sig och "trolla tillbaka" med en tandlös DNS blockering.

Är ju endast att man inte vill skapa prejudikat för censur som gör det till en osmart idé.

...Men om Telia skulle erbjuda en sekretessbelagd förlikning, där de går med på blockeringen om saken inte tas upp i rätten, då snackar vi! (Stort plus i kanten om de kan föreslå att rättegångskostnaderna doneras till välgörenhet också som någon annan föreslog.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Detta är otroligt. Gå på leverantören? Varför inte sätta dit dem som hostar sidorna eller för guds skull de som faktiskt äger sidorna? Nej gå på leverantören vet jag. Varför inte förbjuda folk att köra på vissa vägar för det kan ske olyckor.

Permalänk
Medlem

För f*n. Kan ju undra när filmindustrin kan sluta vara så trångsynta. Tror personligen lösningen på det hela är att tillgängliggöra filmer till de plattformar som finns när det kommer till streaming. T.ex. Netflix, Viaplay osv. Eller göra en egen tjänst, eller på något sätt kunna streama det till en rimlig kostnad. Slopa regionslås och sänk andra krav och sänk även licensavgiften om den nu är så hög.

Finns mycket som Filmbranschen kan göra själva för att få ordning på skiten, istället för att stämma hit och dit.
Vilket år är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har de fått igenom det med Bredbandsbolaget så lär de få igenom det med Telia. Själv sitter jag här med Bahnhof och än är inte något blockerat. Det ska bli spännande att se vad som händer om de försöker ge sig på Bahnhof.

Bahnhof gör inget magiskt, de följer lagen men inte mer än så.

Hade de ägnat sig åt att vägra följa lagar för att skydda konsumenter så hade jag förstått hur vissa ser på dem.

VD:n har dock en stor mun...

Permalänk
Skrivet av JeanC:

@Ingetledigtnamn: Att folk inte vill betala alla streamingtjänster och säger upp abonnemang så fort deras favoritserie har serieuppehåll är ju heller inte hållbart.

Lite som att investera alla pengar i en glassbar när det går sisådär på vintern liksom. Man vill ha ett kassaflöde året runt.
Sedan det där du pratar om priser: det tyder ju bara på att marknaden inte erbjuder de konsumenter egentligen vill ha och är ute efter.

Du får ursäkta, men jag förstår inte riktigt vad du vill säga med din invändning. Menar du att du inte skulle säga upp ditt abonnemang om det var filmbolagen som gemensamt ägde streamingtjänsten? Eller menar du att det skulle bli ett bättre utbud och du kommer ha flera serier som du vill titta på och de kommer inte ha säsongsuppehåll samtidigt och därför kommer du inte säga upp ditt abonnemang?

Hursomhelst så måste vi kolla på vem som betalar vem. Med undantag för TV4/CMore så har producenterna redan fått betalt, oavsett om du är abonnent eller inte. Det är deras kunder (Netflix/HBO Nordic/Viaplay/CMore) som inte tjänar pengar när du säger upp ditt abonnemang. Återigen har filmproducenterna inget direkt ekonomiskt intresse av att driva en egen tjänst. De kommer inte tjäna mer pengar för att det finns en tjänst som har allt, snarare tvärtom. De lever gott på att de olika streamingtjänsterna bjuder över varandra för rätten att få visa de populära serierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Bahnhof gör inget magiskt, de följer lagen men inte mer än så.

Hade de ägnat sig åt att vägra följa lagar för att skydda konsumenter så hade jag förstått hur vissa ser på dem.

VD:n har dock en stor mun...

Menar du att de ljuger när de säger att de inte lagrar uppgifter längre än 24h och aldrig har lämnat ut något till upphovsrätsorganisationer?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

[...]
Vilket år är det?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalle-:

Det här i kombination med att Telia är den enda internetoperatör jag har tillgång till i min bostad gör mig arg.
Att man inte har en chans att välja annan operatör känns jäkligt förlegat och borde i mitt tycke regleras på något vis.

Klart du kan välja leverantör, i lägenhet är det ju upp till föreningen eller hyresvärden att dra in en fiber och välja vem dom vill använda sig av, inget som stoppar mer än snålisar som inte vill bekosta det. Det är liksom inte så att någon leverantörer har monopol eller ensamrätt, du är fri att köpa tjänster av vem du vill. Är det lägenhet det gäller får du klaga på dom som valde att skriva avtal med telia och lobba för en annan lösning..

Inget som hindrar att ha flera leverantörer om så vill heller, men är ju dubbel kostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

När det ska stämmas har de inga problem att arbeta tillsammans, men att gå ihop och bilda en fungerande distributionskedja för materialet i fråga klarar de inte...

But muh muneh, dey steal muh muneh!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Blobster:

Skandal att privata underhållnings företag tillåts slösa domstolarnas/allmänhetens resurser, de har inget i domstolar att göra.

Kopiering är en folk rörelse & staten har 5 tusen konstnärer och dylikt som får betalt av staten, det enda logiska steget är att fler musiker osv blir anställda av staten.

Nästa grej är kanske att mimare man gått förbi på stan skickar räkning till ens brevlåda.

Nja.. håller inte riktigt med om att staten ska betala konstnärer, det enda som de leder till är statliga propaganda maskiner från underhållning. Nej tack till politiska komiker eller konstnärer, det har vi redan tillräckligt med.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

"Tyvärr gumman! Thepiratebay ligger nere. V får gå på bio istället..."
Haha nä det krävs mer än så för att jag ska ta på mig ett par byxor och gå ut genom dörren!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

"Tyvärr gumman! Thepiratebay ligger nere. V får gå på bio istället..."
Haha nä det krävs mer än så för att jag ska ta på mig ett par byxor och gå ut genom dörren!

våga vägra byxor!

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Finns en hel del man vill säga, men yttrandefriheten är ju fucked upp i vårt land, men tyvärr här på sajten också.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rinosaur:

När ska mediaföretagen komma ikapp nutiden?

När de inte längre kan tjäna pengar på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Finns en hel del man vill säga, men yttrandefriheten är ju fucked upp i vårt land, men tyvärr här på sajten också.

Yttrandefrihet är en sak mellan medborgarna och staten, inte på forum på internet. Det finns ingenting som säger att du har rätt att trycka ur dig vad du vill på Sweclockers eller andra forum för den delen. Sluta missbruka begrepp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

De skulle kunna gå ihop och fixa en fungerande distributionskedja om de vill, men...

Om du kunde sitta hemma och strömma alla nya filmer samtidigt som de hade premiär på bio skulle branschen gå miste om intäkter från, i tur och ordning, bio, hyr- och köpfilm (både strömmat och på roterande plastbitar), TV- och streaming-bolagen. Detta bortfall skulle inte på långa vägar täckas av en hundralapp i månaden som ni drömmer om att det borde kosta. Det finns helt enkelt inga ekonomiska incitament att gå samman och fixa en fungerande distributionskedja. De har redan en distributionskedja som fungerar alldeles utmärkt, för producenterna. Att vi som konsumenter har andra önskemål på distributionskedjan, det är en helt annan fråga.

Håller med.

Det ekonomiska incitamentet hade väl varit att kunna få kunder vilja betala för sig genom att erbjuda prismässigt konkurrenskraftig tjänst kombinerat med en vettig distributionskedja så att alla som vill kan ta del av den?
Så att de framstår som ett konkurrenskraftigt alternativ till piratstreaming och sidor som The Piratebay.

Ingen laglig filmtjänst är ju ens i närheten av komplett i dagsläget, frågan är om man ens kan få tillgång till ett komplett utbud om man så prenumererade på samtliga befintliga tjänster idag? Jag tvekar starkt på det.

Uppställningen idag är ju lite som:
*Antingen betalar du för ett icke komplett utbud + ev. reklam osv.
*Eller så piratar du med ett sånär på komplett utbud med snabbare releaser men får leva med reklam och lagg när du streamar.

Piratindustrin ger ju svaret direkt på problemet, för att kunna konkurrera med piratindustrin som "bara tar" måste du överglänsa dem i kvalitet, snabbhet, utbud och funktion. Kort sagt: En tjänst som folk tycker är värd att betala för!
Först då kommer folks inställning att förändras.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.