Permalänk

Vilket paket till uppgradering?

Tänkte uppgradera datorn nångång i sommar eller möjligen i höst.

Idag funderar jag på följande paket från datorbutiken:

1)
Abit NF7-S rev 2.0
AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb
Spire FalconRock II 25dBA SocketA (max XP3000+)
2st TwinMOS-Winbond Original 256Mb DDR-DIMM, PC3200

Pris idag 3079:-

2)
EPoX EP-8RDA+
AMD Athlon XP2100+ Thoroughbred 1733MHz@2.17GHz (OC)
Spire FalconRock II 25dBA SocketA (max XP3000+)
2st TwinMOS-Winbond Original 256Mb DDR-DIMM, PC3200

Pris idag 3179:-

Jag ska även köpa ett nytt grafikkort lite senare beroende på hur priset på en radeon 9700 sjunker.

Tanken är att jag främst vill kunna spela de kommande spelen som HL2, doom3, ViceCity, S.T.A.L.K.E.R m.fl utan att det hackar som det gör med min nuvarande dator, men även att datorn blir snabbare när jag använder vanliga program.

Undrar nu vilket paket som som bäst lämpar sig till dessa mål och ger bäst prestanda?
Det andra paketet är ju överklockar till 2,17GHz så den är ju ca 300MHz snabbare än Barton-paketet.

Förhoppningsvis kommer priserna att ha sjunkit en del eller att de börjat sälja bättre paket till samma priser som nu.

Undrar även om en Sirtec 360W nätaggregat räcker till detta paket? Har tex 2 hårddiskar och 2 fläktar i datorn.

Vore tacksam för kommentarer!

---------------------------------------------------------------------------------
AMD Athlon 1GHz | 128Mb SDRAM | Geforce 2MX | Seagate 40Gb. xxx 30Gb | WinXP

Permalänk
Medlem

Alternativ 1 så klart.
Förutom att jag gillar NF7-S mycket bättre så har du en Barton som om den körs i 2170 MHz är bättre än en TBred i samma hastighet, tack vare större cache vilket du säkert vet. Hade du inte tänkt klocka upp Barton i alt. 1 eller?

Permalänk

Har aldrig överklockat en processor, men det verkar inte vara så himla svårt om man ökar i små steg.
Ska se hur hur priserna ändras i sommar innan jag köper ett av paketen.