AMD Ryzen Threadripper 2990X med 32 kärnor listas för 15 000 kronor

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte på priset, det verkar på tok för billigt. Sedan är minnesbandbredden en självklar fråga, då 64 threads ofta vill ha lite data in. Det känns mer som om denna är en cpu för ddr5.

Angående applikationer som kan utnyttja 32 eller tom 1000 kärnor så är excel och word några bra exempel, nu menar jag inte Bertil 104 år och Agda 108 år dokument.

Men vanligtvis kör man fler saker samtidigt och då behöver ha fler kärnor att sprida lasterna på. Att ta steget upp till 32 core känns kostnadsslöseri om cpun skulle kosta vad jag tror. Kostar den bara 15 tusen så är det ej mycket att bråka om, in med en sådan 32 core i htpc, thin client, mobiltelefonen, armbandsuren, badrumsvågen och rubbet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tc2200:

Intressant, känner du till någon publicering eller blogg som har mer information om detta?
Tänker mig att 2990x lär vara en grym processor för en mer budgetorienterad server för t.ex. virtualisering, men skulle vilja se riktiga prestanda benchmarks på AMD TR vs Intel Xeon

Hitta inget bra diagram på Threadripper, men här har du Epyc

edit: lite intressant läsning om Thradripper

https://www.pcper.com/reviews/Processors/AMD-Ryzen-Threadripp...

Diagmgram från den sidan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vore inte överraskad om Intel hade tänkt pröjsa 25000 kr för sin 24 core. Om TR 32 core prissätts till 15K så borde det inte riktigt va möjligt, kan tänka sig de får "nöja sig" med 20K. (förväntar Intels att prestera kanske marginalt bättre i majoriteten förutom typ Blender och sånt) men inte så att den skulle va värt 33% ökning i priset precis så förväntar AMD ta prestanda-kronan i den fighten och gå svalare/dra mindre ström då Intels arkitektur är inte uppbyggd för högtaliga kärnor.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

MS Röj borde flyta bra (om det stöder flera simultana trådar).

Visa signatur

Min data e snabbare än din.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tadidas:

MS Röj borde flyta bra (om det stöder flera simultana trådar).

Bjud in dina +50 000 närmsta polare, dra igång en instans av MS röjs vardera och ni kommer se cpun, ramminnet, internetbredband och mycket annat börja flaska i Ms röj.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vilken jäkla skräll!
Men, om 2700X kostar 3 Lax så borde en motsvarande threadripper kosta drygt fyra gånger högre + FoU + marginal. Svårt att bygga en gigantisk monolitisk krets för Intel att konkurrera med samma priser.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ljugtomten:

I Threadripper 1920X och 1950X är sweet spot på minneshastighet 3200MHz, Hastigheten på Infinityfabric är även knuten till minneshastigheten så ju mer man skrämmer upp dem, desto snabbare kommunikation mellan ZEN-kärnorna.
Två två extra ZEN-kärnorna i Treadripper 2 har dock ingen egen minnescontroller aktiv, utan måste hoppa via en av de två andra kärnorna för att accessa minnet vilket ökar latensen när de används.

Är inte hundra här, men minneshastigheten påverkar väl ändå bara Infinity Fabric mellan CCX?

Infinity Fabric är ju inte en specifik implementation av något i kisel, det är en protokollspecifikation. I den mest idag generella formen, dual-socket Epyc, finns tre separata implementationer

  • den mellan CCX som även innefattar minneskontroller (finns på alla Zen-produkter)

  • den mellan CPU-kretsar, har inte exakt detaljerna kring hur denna fungerar, specifikt för frågeställningen: huruvida denna länk har en egen klockdomän eller är bunden till minneskontroller (finns inte på Ryzen)

  • den mellan sockets, här använder Epyc faktiskt samma styrkretsar som PCIe vilket är orsaken till att 64 st PCIe banor per socket "försvinner" i denna konfiguration (man har totalt 128 både i single socket och dual-socket) (finns bara på Epyc)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Tusen tack för länkarna!
Trodde inte det skulle vara så pass stor skillnad, men iofs så är ju TR mer som 2 separata CPU ihopsatta om jag förstått det rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tc2200:

Tusen tack för länkarna!
Trodde inte det skulle vara så pass stor skillnad, men iofs så är ju TR mer som 2 separata CPU ihopsatta om jag förstått det rätt.

Helt rätt. De är ungefär som en kombo av hur dom första dual och quad core processorerna var byggda och multiprocessorsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Helt rätt. De är ungefär som en kombo av hur dom första dual och quad core processorerna var byggda och multiprocessorsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Man sitter ju nästan och försöker hitta en "ursäkt" att bygga en burk med en sån här processor, bara för att det är så fräckt med 32 cores.
Kommer dock inte på något för mig relevant användsningsområde som inte hade klarat sig med en mycket billigare..

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Thomas:

"Det är endast 50 procent högre än introduktionspriset för föregångaren, som i dagsläget finns tillgänglig i svenska butiker för 8 299 kronor."

Hm, tre affärer har den (i lager) för under 6400 kr, ytterligare en för 7252 kr.

Skillnad på MSRP och va butiken gör.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tc2200:

Hm.. Vad för typ av applikationer kan utnyttja alla dessa cores effektivt?
Handlar det om simulationer eller redigering ex?

Musikproduktion! Min 6700k går på knäna, den ligger på ~50% load bara man laddar ett stort projekt med många mjukvarusynthar. Det slutar ofta med att jag exporterar c:a 80% av ljudspåren till .wav (läs: tidsödande) för att öht kunna spela upp arrangemanget.

Hitills skalar det riktigt bra på 4c/8t. Med 64 (!?) trådar skulle jag "aldrig mer" behöva exportera spår eller bry mig om att undvika CPU-tunga pluggar/synthar. Frågan är hur prollen presterar i praktiken!

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Det blir inte mycket RAM-minne per kärna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte hundra här, men minneshastigheten påverkar väl ändå bara Infinity Fabric mellan CCX?

Infinity Fabric är ju inte en specifik implementation av något i kisel, det är en protokollspecifikation. I den mest idag generella formen, dual-socket Epyc, finns tre separata implementationer

  • den mellan CCX som även innefattar minneskontroller (finns på alla Zen-produkter)

  • den mellan CPU-kretsar, har inte exakt detaljerna kring hur denna fungerar, specifikt för frågeställningen: huruvida denna länk har en egen klockdomän eller är bunden till minneskontroller (finns inte på Ryzen)

  • den mellan sockets, här använder Epyc faktiskt samma styrkretsar som PCIe vilket är orsaken till att 64 st PCIe banor per socket "försvinner" i denna konfiguration (man har totalt 128 både i single socket och dual-socket) (finns bara på Epyc)

Jo, det är endast mellan olika CCX som det har påverkan.
Infinity Fabric är synkad mot minneshastigheten: https://www.techpowerup.com/231585/amd-ryzen-infinity-fabric-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Det blir inte mycket RAM-minne per kärna...

Mindre än 256 skulle kännas snålt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag läste om att AMD skulle öka antalet kärnor per CCX till 6, gäller det bara för EPYC?

Permalänk
Medlem

TDP?

Hur mycket stämmer. Tittar man på bilden så drar 2990x 180W TDP.
En 1950x med hälften antalet kärnor drar 180W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tc2200:

Tusen tack för länkarna!
Trodde inte det skulle vara så pass stor skillnad, men iofs så är ju TR mer som 2 separata CPU ihopsatta om jag förstått det rätt.

TR2 har nu 4 st ihopsatta CPUer, som i sin tur består utav 2 st CCX (CCXs? CCXer?). Så det är inte så konstigt att det blir en sådan stor skillnad som det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av WCH-sopa:

Hur mycket stämmer. Tittar man på bilden så drar 2990x 180W TDP.
En 1950x med hälften antalet kärnor drar 180W.

TDP betyder inte per automatik strömförbrukning. Det är ett snittat värde för vad en kylare max ska klara av för att kunna kyla CPUn ordentligt. Sedan är en ganska stor skillnad mellan hur Intel och AMD får ut TDPn också.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Musikproduktion! Min 6700k går på knäna, den ligger på ~50% load bara man laddar ett stort projekt med många mjukvarusynthar. Det slutar ofta med att jag exporterar c:a 80% av ljudspåren till .wav (läs: tidsödande) för att öht kunna spela upp arrangemanget.

Hitills skalar det riktigt bra på 4c/8t. Med 64 (!?) trådar skulle jag "aldrig mer" behöva exportera spår eller bry mig om att undvika CPU-tunga pluggar/synthar. Frågan är hur prollen presterar i praktiken!

Hyperthreading har ingen (positiv) påverkan för musikproduktion.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av WCH-sopa:

Hur mycket stämmer. Tittar man på bilden så drar 2990x 180W TDP.
En 1950x med hälften antalet kärnor drar 180W.

Finns väl inget officiellt här än, men pratats rätt mycket om 250 W TDP, vilket även figurerat i lite skärmdumpar

Skrivet av Xinpei:

TDP betyder inte per automatik strömförbrukning. Det är ett snittat värde för vad en kylare max ska klara av för att kunna kyla CPUn ordentligt. Sedan är en ganska stor skillnad mellan hur Intel och AMD får ut TDPn också.

För 15 år sedan fanns en skillnad mellan Intels och AMDs effektmärkning, men då var det också en form av fingervisning från tillverkaren om förväntat strömförbrukning. Närmaste vi har det idag är Intels SDP (scenario design power) som de har (hade?) för sina Y-modeller.

TDP har en väldigt enkel definition: minsta effekt kyllösningen ska klara av för att tillverkaren ska garantera att kretsen fungerar enligt specifikation. "Enligt specifikation" betyder samma sak hos både Intel och AMD, enda som egentligen garanteras är basfrekvens men i praktiken får man väsentligt mer.

TDP säger väldigt lite om vare sig maxeffekt eller genomsnittseffekt, i princip alla AMDs/Intels modeller har en peak-effekt över TDP. Beroende på modell hamnar faktiskt förbrukning under last lika, över eller under TDP (de kan i praktiken bara dra mer än TDP i genomsnitt om den faktiskt kyllösningen är bättre än TDP).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nitpick här men kan dom färga om flärpen från byggjobbar-orange till något ballare? Det är ju ändå en skrytpjäs som ska visas upp på bilder och generera bra PR.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av WCH-sopa:

Hur mycket stämmer. Tittar man på bilden så drar 2990x 180W TDP.
En 1950x med hälften antalet kärnor drar 180W.

Det står i artikeln att mycket i bilden är fel, bland annat TDP. 250W är nog det som fortfarande gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

Hyperthreading har ingen (positiv) påverkan för musikproduktion.

I Reason som jag använder finns det möjlighet att bocka ur hypertrhead audio rendering. Har läst att den kan ställa till med problem, men i mitt fall klarar jag mig inte utan det. Har jag inte den rutan bockad säckar programmet ihop totalt, så jag skulle snarare säga att det är livsviktigt

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nitpick här men kan dom färga om flärpen från byggjobbar-orange till något ballare? Det är ju ändå en skrytpjäs som ska visas upp på bilder och generera bra PR.

Jag rekommenderar Intel blått eller Nvidia grönt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Jag rekommenderar Intel blått eller Nvidia grönt

Faktiskt, så är carriern blå på EPYC

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

I Reason som jag använder finns det möjlighet att bocka ur hypertrhead audio rendering. Har läst att den kan ställa till med problem, men i mitt fall klarar jag mig inte utan det. Har jag inte den rutan bockad säckar programmet ihop totalt, så jag skulle snarare säga att det är livsviktigt

Ja i så fall är det ju nödvändigt för dig. Men det har ingen påverkan på prestandan, lättförståeligt om man funderar på hur en daw fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

TDP säger väldigt lite om vare sig maxeffekt eller genomsnittseffekt, i princip alla AMDs/Intels modeller har en peak-effekt över TDP.

Om en CPU har t.ex. 95W TDP så kan man ju tycka att folk (åtminstone de som inte sov igenom gymnasiets fysiklektioner) borde kunna räkna ut att det inte är hundraprocentiga värmeförluster utan att något av tillförd energi faktiskt används till beräkningar.

Men vad vet jag, jag är bara en simpel besserwisser.

Permalänk
Medlem

Givet köp när den släpps, 32K/64T för 15 000 kr är fantastiskt : ) XFR2 kommer också bli grymt bra.

Är endast orolig för att mitt moderkort ska brinna upp, men hade ej tänkt överklocka så borde klara sig : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

Ja i så fall är det ju nödvändigt för dig. Men det har ingen påverkan på prestandan, lättförståeligt om man funderar på hur en daw fungerar.

Intressant, utveckla gärna för en okunnig som inte förstår så lätt!

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic