Tele2 4G Mobilt bredband riktigt slött?

Permalänk

Tele2 4G Mobilt bredband riktigt slött?

Hejsan!

Det är så att jag nyligen flyttat, men glömde helt bort att fixa internet. Så därför fick det bli en nödlösning, i form utav ett mobilt bredband ifrån Tele2.

Jag var till Elgiganten och fixade allting där. Fick med mig en 4G router, närmare bestämt Tele2's "ZTE-MF286". Enligt dom så ska man normalt kunna få ut mellan 10-50 Mbit/s. Detta beror ju såklart på placering utav routern samt täckningsområde. Problemet är att jag knappt ens får ut 5 Mbit/s. Hastigheten hoppar från allt mellan 0 b/s till 4-5 Mbit/s.

I området där jag bor, så är signalstyrkan "mycket god" enligt deras täckningskarta. Har provat med att ställa routern på flera olika ställen, men blir ingen skillnad. Antingen blir det sämre, eller samma. Har haft det mobila bredbandet i över 1 vecka.

Skitroutern gick på 1500:- och ska tydligen vara JÄTTEBRA. Märks knappast..

Någon som har/har haft Tele2?

Permalänk
Medlem

Stoppa i simkortet i mobilen. Får du liknande hastigheter på samma plats då så är det inte routerns fel utan Tele2. Och tele2 är inget bolag jag associerar med bra prestanda på nätet (i de området jag bor i alla fall)
Man kan inte räkna med någonting när det kommer till 3g/4g näten och man kan ibland ha bra mottagning men dålig hastighet beror lite på hur belastad masten är. Täckningskartor är skit.

Ta reda på var masten är och skaffa en riktningsbar extern antenn.

När jag hjälpte min bror (som var för snål för att dra in fiber) med trådlöst bredband, så gick de från 8Mbit till 20-26 i nedladdningshastighet beroende på väder osv när vi installerade en extern antenn som köptes på Kjell.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Stoppa i simkortet i mobilen. Får du liknande hastigheter på samma plats då så är det inte routerns fel utan Tele2. Och tele2 är inget bolag jag associerar med bra prestanda på nätet (i de området jag bor i alla fall)
Man kan inte räkna med någonting när det kommer till 3g/4g näten och man kan ibland ha bra mottagning men dålig hastighet beror lite på hur belastad masten är. Täckningskartor är skit.

Ta reda på var masten är och skaffa en riktningsbar extern antenn.

När jag hjälpte min bror (som var för snål för att dra in fiber) med trådlöst bredband, så gick de från 8Mbit till 20-26 i nedladdningshastighet beroende på väder osv när vi installerade en extern antenn som köptes på Kjell.com

Låter som något man kan prova. Dock så borde jag få det fasta bredbandet snart, förhoppningsvis. Men skulle ju som sagt vara skönt o ha något som åtminstone fungerar någonlunda medans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
teklager

This is what I get with Tele2 4G, when running in APU3C4 router with Huawei ME909u-521.

I think this is quite alright, for most internet uses. 5Mbit is frustrating...

Visa signatur

I'm running https://TekLager.se/ - we build Open Source routers in Sweden :-)
(Sorry for writing in English! My Swedish is still not fantastic...)

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Stoppa i simkortet i mobilen. Får du liknande hastigheter på samma plats då så är det inte routerns fel utan Tele2. Och tele2 är inget bolag jag associerar med bra prestanda på nätet (i de området jag bor i alla fall)
Man kan inte räkna med någonting när det kommer till 3g/4g näten och man kan ibland ha bra mottagning men dålig hastighet beror lite på hur belastad masten är. Täckningskartor är skit.

Ta reda på var masten är och skaffa en riktningsbar extern antenn.

När jag hjälpte min bror (som var för snål för att dra in fiber) med trådlöst bredband, så gick de från 8Mbit till 20-26 i nedladdningshastighet beroende på väder osv när vi installerade en extern antenn som köptes på Kjell.com

Tänkte på det här med extern antenn. Hur bra dbi behöver man ha?- finns en hel drös med val, men blir skapligt mycket dyrare med högre dbi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikaknugz:

Tänkte på det här med extern antenn. Hur bra dbi behöver man ha?- finns en hel drös med val, men blir skapligt mycket dyrare med högre dbi.

Skickades från m.sweclockers.com

Faktiskt dålig koll på det. Men vi köpte den säljaren på kjell.com rekommenderade tror det var denna ser i alla fall likadan ut https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...
Kan tänka mig det varierar kraftigt beroende på förutsättningar vad du bör välja för antenn.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

du har ju en ångerrätt om det inte fungerar som det ska som oftast går bra att använda, har du möjlighet tycker jag du ska utnyttja den.

Routern eller täckningen är uppenbart inte bra.

Har själv provat flertalet routrar, men kör nu på en vid namn MR200
https://www.inet.se/produkt/5402724/tp-link-archer-mr200-ac75...
Den har utan tvekan fungerat MYCKET bättre än övriga. (framförallt den skiten man oftast får med)

Har du betalat för routern ifråga (om du inte band upp dig) så är det ju absolut mer värt att köpa en "riktig" obunden router.

Har du provat andra operatörer, eller varför blev det just tele2?
Hur är täckning med tre eller telenor där du bor?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Jag har haft Tele2 mobilt bredband i snart 2 års tid, och mina upplevelser är att det alltid blir problem med bandbredden på eftermiddagarna då folk kommer hem från jobbet. Det har dessutom blivit ännu värre sedan de lanserad sin "fri surf för mobiler"-kampanj. Tidigare hade jag 5-8 mbit kvällstid, men numera pendlar det mellan 0.1 mbit till 1 mbit när det är som sämst. Sätter man sig däremot senare på kvällen/natten, så kan jag komma upp i 30 mbit.
Jag har varit i kontakt med tele2 flertalet gånger angående detta, och deras svar på problemet var tillslut att "mobilt bredband kanske inte passar dig, du kanske ska prova ADSL istället?"
Detta blir rätt komiskt då de flyttade samtliga ADSL kunder till mobilt bredband för över ett och ett halvt år sedan för att de skulle kapa tråden och lägga ner stationen ute hos oss...

Så det enda vettiga alternativet ute hos oss är Telia, vilka alltid håller bra hastighet, men då blir istället deras låga GB tak och dyra abonnemang ett problem.

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

du har ju en ångerrätt om det inte fungerar som det ska som oftast går bra att använda, har du möjlighet tycker jag du ska utnyttja den.

Routern eller täckningen är uppenbart inte bra.

Har själv provat flertalet routrar, men kör nu på en vid namn MR200
https://www.inet.se/produkt/5402724/tp-link-archer-mr200-ac75...
Den har utan tvekan fungerat MYCKET bättre än övriga. (framförallt den skiten man oftast får med)

Har du betalat för routern ifråga (om du inte band upp dig) så är det ju absolut mer värt att köpa en "riktig" obunden router.

Har du provat andra operatörer, eller varför blev det just tele2?
Hur är täckning med tre eller telenor där du bor?

Routern köpte vi ifrån Elgiganten samtidigt som vi skaffade abonnemanget. Så routern tänkte vi utnyttja det öppna köpet på när det fasta bredbandet väl kommer. Sen blev det automatiskt tele2 då snubben på elgiganten nämnde det först. Så vet inte hur täckningen är på dom andra är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av n1nja:

Jag har haft Tele2 mobilt bredband i snart 2 års tid, och mina upplevelser är att det alltid blir problem med bandbredden på eftermiddagarna då folk kommer hem från jobbet. Det har dessutom blivit ännu värre sedan de lanserad sin "fri surf för mobiler"-kampanj. Tidigare hade jag 5-8 mbit kvällstid, men numera pendlar det mellan 0.1 mbit till 1 mbit när det är som sämst. Sätter man sig däremot senare på kvällen/natten, så kan jag komma upp i 30 mbit.
Jag har varit i kontakt med tele2 flertalet gånger angående detta, och deras svar på problemet var tillslut att "mobilt bredband kanske inte passar dig, du kanske ska prova ADSL istället?"
Detta blir rätt komiskt då de flyttade samtliga ADSL kunder till mobilt bredband för över ett och ett halvt år sedan för att de skulle kapa tråden och lägga ner stationen ute hos oss...

Så det enda vettiga alternativet ute hos oss är Telia, vilka alltid håller bra hastighet, men då blir istället deras låga GB tak och dyra abonnemang ett problem.

Det här är första gången jag har mobilt bredband. Innan hade jag först ADSL och sen när jag flyttade in till stan, så blev det fiber. Problemet nu, är att den nya bostaden inte har fiber utan det bästa vi kan ha, är 40 Mbit VDSL. Men vi glömde bort det där med internet helt i flyttkaoset, så nu får man vänta flera veckor på att Telenor/BBB ska "koppla" in det. Vi har fått routern och allt sånt,, men vad gör det när skiten inte ens är inkopplad? Känns ju inte som att det tar veckor att flippa en switch.

Hursomhelst så fick det bli en nödlösning i form av mobilt bredband. Man skulle ju kunna fixa en antenn och mixtra. Men då jag inte vet när dom kopplar inte bredbandet, så känns det lite onödigt. Kan ju lika gärna ske nästa vecka. Sen vet jag inte heller om man får hålla på o sätta upp antenner utomhus på en hyreseätt. Vi bor på markplan.

Skickades från m.sweclockers.com