Försenat charter flyg med över 48h, ersättning?

Permalänk
Medlem

Försenat charter flyg med över 48h, ersättning?

Vårt flyg hem från Rhodos skulle ha gått klockan 9:00 på onsdag. Men vi kommer va kvar här minst till lunch imorn. Eftersom jag inte flyger så ofta har jag dålig koll på regler, men har sett att man kan få ersättning efter 4timmar enligt:

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turi...
Resan:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artik...
Finns det mer att få efter det gått längre tid kanske? Nån som var stransatt längre tid innan? Vore inte jätte jobbigt om de inte släpat oss till flygplatsen två ggr mitt i natten/tidig morgon. Men är less nu faktiskt :-/

Visa signatur

MSI Tomahawk B350 - AMD Ryzen 5700X - 32 GB Corsair LPX 3200CL16 - RTX3070 - Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Hedersmedlem

@DavidTheDoom råkade ut för något liknande för ett tag sedan,han kan nog komma med lite erfarenhet i frågan

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag och sambon har använt AirHelp vid flertalet gånger, det fungerar hur bra som helst och vi har fått ersättning för alla försenade/inställda flyg etc. Det kostar först när du får godkänt att du ska få ersättning, så du behöver aldrig betala något ur egen ficka

https://www.airhelp.com/sv/

Permalänk
Medlem

1. Acceptera ingen kompensation (annat än mat vouchers och boende) på plats.
2. Använd inte någon tjänst via nätet. De tar en stor avgift. (De får det att låta som att du får massor av pengar men du får faktiskt betydligt mindre än vad du har rätt till då de tar avgiften.)
3. va artig och trevlig men väldigt bestämd och saklig. Du känner till dina rättigheter och de kan inte bli förhandlade bort.

Det ska inte vara några problem med att få pengar ifrån flygbolaget. Gör så här

Skicka dem ett mail (se till att alla överenskommelser finns dokumenterade, så telefon är inget vidare): Skriv vad som har hänt och dina uppgifter. Skriv att du begär kompensation enligt EU resedirektiv 261/2004, skriv summan du förväntar dig, (bör vara en "Flight type 2" dvs 400 € per person, se wikipedia länken nedan). De bör sen fråga efter ditt kontonummer.

Acceptera inga alternativa betalningsformer du ska ha Cash, inga argument om att du fick mat och boende, detta är utöver sånt.

Det enda som de kan hävda är att det va force major (dvs typ väder), tekniska problem är inte en force major. Lite osäker på strejk dock...

https://en.wikipedia.org/wiki/Flight_Compensation_Regulation_...

Permalänk

Vet att det inte handlar om precis samma ämne, men vi åkte till USA i mitten av juli och väl framme i san francisco så saknades 2/4 väskor. Det dröjde över 2 dagar tills bagaget kom fram. Väl hemma kontaktade vi försäkringsbolaget (då vi hade någon slags reseförsäkring) och fick ut ersättning utan att ens behöva visa upp något bevis etc.
Hoppas de löser sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Avstängd

Att använda en tjänst via nätet är inte nödvändigtvis dåligt, man slipper jäkligt mycket strul

Som att äta på restaurang. Dyrare men du slipper laga och diska ^^

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArvidL:

Vårt flyg hem från Rhodos skulle ha gått klockan 9:00 på onsdag. Men vi kommer va kvar här minst till lunch imorn. Eftersom jag inte flyger så ofta har jag dålig koll på regler, men har sett att man kan få ersättning efter 4timmar enligt:

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turi...
Resan:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artik...
Finns det mer att få efter det gått längre tid kanske? Nån som var stransatt längre tid innan? Vore inte jätte jobbigt om de inte släpat oss till flygplatsen två ggr mitt i natten/tidig morgon. Men är less nu faktiskt :-/

Hej,
Jag har flugit ganska mycket i jobbet och tror mig ha bra koll på just detta. Har fått ersättning 2 gånger pga försening och 2 ggr tror jag pga uppfuckat bagage.
Mera bra info:
https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights...

En kort beskrivning om hur processen går när du begär ersättning:
1. Kontakta flygbolaget och påpeka förseningen och att du har rätt till ersättning enligt eu fligh regulation 261. Sen får du vänta länge på svar. Spara din mailkonversation med flygbolaget(viktigt!).

2. Flygbolaget KOMMER GARANTERAT att svara att tyvärr så gäller inte reglerna i just det här fallet eftersom problemet var utom flygbolagets möjlighet förutse eller göra nåt åt och att dom gjort allt dom kunnat. (Ja flygbolagen _LJUGER_ by default eftersom dom vet att 95% av alla kommer ge upp nu när dom får ett trevligt svar som säger att reglerna inte gäller i just det här fallet).

3. Nu behöver du kontakta transportstyrelsen i landet du flög ifrån(dvs Greklands eftersom du flög från Rhodos). Förklara läget och bifoga även din konversation med flygbolaget. Annars kommer det första dom frågar dig vara ifall du har kontaktat flygbolaget.

4. Sen blir det mera vänta vänta vänta för din del. Transportstyrelsen kommer kontakta flygbolaget och kolla upp vad det är frågan om, flygbolaget ska svara. Sen kommer transportstyrelsen att ge sitt utlåtande och flygbolaget har inget annat val än att följa utlåtandet. Dom kan såklart streta emot men det kommer kosta dom bra mycket mera än dom 600 euro som du kan få på sin höjd.

Hela processen kan ta månader men det är mest väntan för din del och inte en massa extrajobb, vilket det tyvärr kan kännas som.

Tillägg: Det finns såklart undantag där flygbolaget inte kunnat påverka förseningen. Men då pratar vi om tex terroristattack, krig, naturkatastrofer, strejker och såna saker. Men om däremot flygbolaget har fått ett oväntat problem med sitt flygplan eller att en pilot kommer full till jobbet och därför inte får flyga och sånt det är flygbolagets ansvar. Det ska väldigt mycket till för att flygbolaget ska slippa undan att betala ut ersättning vid förseningar så därför är mitt tips att alltid ansöka om ersättningen vid förseningar(som är längre än tidsgränserna). Ja det är drygt att lägga tid på detta(det vet flygbolagen och dom gör inget för att underlätta heller) men det kostar dig ingenting och pengarna du får är skattefria.
Kom ihåg att om ni är flera som flyger så har ni var och en(även era barn) rätt till ersättning även om ni "köpt" flygresan med t.ex. insamlade flygpoäng.

Permalänk
Medlem

@ArvidL: Du har fått väldigt bra tips ovan, jag vill också tillägga att om du har en hemförsäkring bör ditt försäkringsbolag kunna ge dig en del ersättning också. Det ingår en grundläggande reseförsäkring i alla svenska hemförsäkringar som täcker för grundbehov, har ni dessutom ett resetillägg i försäkringen kan man få mer i ersättning.

Spara kvitton på alla utlägg ni gör under tiden ni är/blir försenade, kontakta försäkringsbolaget när ni kommit hem och berätta vad som hände samt hur lång tid ni blev försenade så hjälper de er.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArvidL:

Vårt flyg hem från Rhodos skulle ha gått klockan 9:00 på onsdag. Men vi kommer va kvar här minst till lunch imorn. Eftersom jag inte flyger så ofta har jag dålig koll på regler, men har sett att man kan få ersättning efter 4timmar enligt:

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turi...
Resan:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artik...
Finns det mer att få efter det gått längre tid kanske? Nån som var stransatt längre tid innan? Vore inte jätte jobbigt om de inte släpat oss till flygplatsen två ggr mitt i natten/tidig morgon. Men är less nu faktiskt :-/

Borde inte flygbolaget du använde ha en claimsida?

Fick göra en claim i sommar mot easyjet för en 24timmars försening.
Gick in på deras hemsida, fyllde in info. Tog dryga 4 veckor att få svar men efter som det var ett svar som sa att vi skulle få pengar så var det inte så illa.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ArvidL:

Vårt flyg hem från Rhodos skulle ha gått klockan 9:00 på onsdag. Men vi kommer va kvar här minst till lunch imorn. Eftersom jag inte flyger så ofta har jag dålig koll på regler, men har sett att man kan få ersättning efter 4timmar enligt:

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turi...
Resan:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artik...
Finns det mer att få efter det gått längre tid kanske? Nån som var stransatt längre tid innan? Vore inte jätte jobbigt om de inte släpat oss till flygplatsen två ggr mitt i natten/tidig morgon. Men är less nu faktiskt :-/

Jag råkade ut för en försening och har fått ersättning.
Enligt EU 261 har du rätt till ersättning beroende på avstånd och tidsförsening. Jag vet inte exakt avstånd men jag fick 400 Euro per person för 258 mil och tre timmar. Om du flyger längre än 350 mil så är ersättningen 600 Euro per person.

Det gäller dock ej vid extraordinära orsaker. Varför blev flyget försenat? Om det är ett föregående flyg som är försenat pga extra ordinära orsaker är inte följdförseningar att tolka som extra ordinära orsaker förutsatt det har gått ett dygnsskifte eller är olika fysiska flygplan.

Använd inte airhelp eller liknande först. Ansök själv enligt EU 261 och får du avslag kan du använda flyghjälpen eller liknande.

Airhelp är ett bolag i Hongkong och deras vinst plockar pengar från EU till Kina. Använd istället något av de billigare Europeiska tjänsterna.

Återkoppla med avstånd mellan flygplatserna och orsak till förseningen så kan jag hjälpa till.

SAS som jag flög med betalade tillbaka cirka en vecka efter anmälan direkt på kontot.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar, känns som jag har mycket att gå på nu faktiskt!
Har varit riktigt trött efter resan så har inte riktigt orka tagit tag i saken än.
Resan var mellan Östersund och Rhodos ca 350mil och vi blev tillslut 57 timmar sena. Anledningen var tydligen att planet behövde reservdelar, och andra tillfället behövde piloten sova? Osäker.
Vi hade ingen utökad rese försäkring på hemförsäkringen(ersätter bara skadat baggage) och betalade inte med kort så ingen extra försäkring där. Så blir nog "bara" de där 400€ per person och kanske ersättning för extra blöjer och sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Tomahawk B350 - AMD Ryzen 5700X - 32 GB Corsair LPX 3200CL16 - RTX3070 - Fractal Design Define C