Mini Hackintosh / Gaming - RX580? Free/Gsync värt besväret vid 60hz? Samsung PRO vs EVO?

Permalänk
Medlem

Mini Hackintosh / Gaming - RX580? Free/Gsync värt besväret vid 60hz? Samsung PRO vs EVO?

Det är riktigt riktigt svårt att välja GPU just nu... Min build:

foto online

Användning - programmering i OSX, ofta med flera VMs igång. Bootar endast windows för spel
Budget - Jag betalar vad det kostar, men vill inte slösa och ha värde för pengarna.
Spel - Jag vet faktiskt inte, har inte spelat på 12 år nu men tänkte komma igång igen Spelade mycket 1.5/1.6, kan nog testa CS GO lite, men ingen seriös gaming. Casual. En del single player, kanske lite WoW igen.

Då GPUs känns skit just nu, tänkte jag mer komma undan billigt, testa spela lite igen, och uppgradera om ett år kanske?

Antar att GTX 1060/1070/1080 är bättre FPS/krona? Då jag inte hittar en vettig 4k gsync skärm och får betala 2000kr mer för gsync vs freesync, är det fortfarande bättre värde med nvidia? Bättre att strunta i sync och köpa nvidia ändå?

Kortfattat behöver jag 4k skärm för programmering, de mest attraktiva 4k skärmarna är FreeSync skärmar. Således blir jag tyvärr begränsad till 60hz. Då det är 27" bör jag spela i minst 1440p för att det ska se Ok ut.

Amazon UK har just nu RX580 med 4gb för 2349 https://www.amazon.co.uk/Sapphire-Samsung-Memory-Express-Grap...

Värt att spara 826kr och köra på 4gb istället för 8gb?

Jag är lite osäker på SSD valen? 850 PRO / EVO för SATA och 860 PRO / EVO ska båda funka bra med hackintosh, är det stor skillnad? Kommer köra m.2 för OSX och SATA för win.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Väldigt dålig skärmdump.

Jag föredrar AMD före nVidia för att AMD stödjer många fler öppna standarder än nvidia. Freesync är ett exempel.

Med SSD är NVMe-diskar snabbare än SATA-diskar, mycket snabbare. Men kommer vanliga användare märka av det? 500MB/s mot 3000MB/s..... Om du skaffar en NVMe, skaffa en 970 evo. M.2-portar har stöd för båda, NVMe eller SATA.

32GB ram? Då du valt en överklockningsprocessor så varför inte skaffa snabbare ram? Några hundralappar mer för 3200MHz mot 2666MHz. Men bättre prestanda? I vissa fall...

ITX-system är mycket kompakta och trevliga men jag själv ser inte riktigt fördelen om man kört med grafikkort. Blir väldigt kompakt, fläktar kanske nära nätaggregatet beroende på chassidesign eller fläktarna direkt mot chassits sida.

Permalänk
Medlem

Fixat screenshot

Ja, känner mig väldigt less på nvidia just nu. Skönt att inte stödja dom, men samtidigt... fps..

Använder 16gb ram just nu och det är för lite många gånger. Gör hz på ramen så stor skillnad?

Jag är lite osäker på CPU, för gaming är den säkert overkill med ett rx580, men jag vill ha snabb prestanda i OSX och att den ska hänga med iaf jag uppgraderar GPU längre fram.

ITX är för att jag ska kunna resa med datorn utan att checka den på flyget.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"