Gunry Nail Polish Remover för att ta bort kylpasta?

Permalänk
Medlem

Gunry Nail Polish Remover för att ta bort kylpasta?

Tjenare, undrar kort och gott om jag kan använda mig av Gunry Nail Polish Remover för att ta bort kylpastan? ser ingeting om fetter osv. på flaskans innehållsförteckning endast Aceton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seppoo:

Tjenare, undrar kort och gott om jag kan använda mig av Gunry Nail Polish Remover för att ta bort kylpastan? ser ingeting om fetter osv. på flaskans innehållsförteckning endast Aceton.

Aceton är ingen höjdare att använda där du har plaster.
Och IMO behövs i regel inte lösningsmedel för att ta bort kylpasta.
En papptuss duger bra.
Men vill du ändå vara noggrann så skaffa lite IPA, helt riskfritt att använda på datorkomponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Aceton är ingen höjdare att använda där du har plaster.
Och IMO behövs i regel inte lösningsmedel för att ta bort kylpasta.
En papptuss duger bra.
Men vill du ändå vara noggrann så skaffa lite IPA, helt riskfritt att använda på datorkomponenter.

Yes, tack för snabbt svar. Satsar på papperstussen och ser vart jag landar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Aceton är ingen höjdare att använda där du har plaster.
Och IMO behövs i regel inte lösningsmedel för att ta bort kylpasta.
En papptuss duger bra.
Men vill du ändå vara noggrann så skaffa lite IPA, helt riskfritt att använda på datorkomponenter.

Bara så att TS inte går till systemet och köper IPA, så är det alltså Isopropanol som menas.

Aceton fungerar för övrigt, har aldrig haft problem med det och med dagens heatspreaders så är det svårt att få det hamna någon annanstans än på CPU:n men visst finns det risk att den fräter igenom skyddskiktet på PCB eller annan plast.

Permalänk
Medlem

Biltema har bra spray för rengöring av elektroniska komponenter som fungerar utmärkt .Kostar inte mycket och räcker ganska länge .

Permalänk
Medlem

T-Röd eller Kemisk bensin går också.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Frugan har även en acetonfri variant från samma fabrikat - skulle den gå att använda tro?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

T-Röd eller Kemisk bensin går också.

Skrivet av Xyborg:

Frugan har även en acetonfri variant från samma fabrikat - skulle den gå att använda tro?

Hade undvikit både bensin och acetonfri nagellacksborttagare. Båda är aggressiva mot plaster och lacker.

T-sprit går däremot bra, om man inte har åsikter kring att etanol bildar azeotrop med vatten, som kommer fällas ut när den mer lättflyktiga etanolen gasar av. I praktiken är det dock så små mängder att det också kommer dunsta av på sekunder.

Optimalt är väl isopropanol (tidigare benämnt IPA i tråden) eller någon elektronikrengöringsspray utan smörjmedel.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Köpte en liten flaska Isopropanol (100ml kanske), den hade jag i typ 10 år.
Köpte 1l på kjell nu, gissar att det räcker livet ut

Varierar såklart med hur ofta man bygger burkar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Föredetting

Har gjort rent gott om processorer med (acetonfri) nagellacksborttagning. Se till att inte duscha processorn i det så blir det bra (ett par droppar på en bomullsrondell så är du i hamn), undvik parfymerade varianter.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.