Permalänk

Vad är det här för kabel/kontakt?

En vanlig usb i ena änden och en 5-polig variant i andra änden. Kabeln hör till en touchpanel som sätts utanpå en befintlig skärm. Jag håller på med ett raspberry pi-projekt och kabeln är alldeles för lång (nästan två meter). Det enklaste är väl kanske att klippa kabeln och löda på en ny usb-kontakt men jag vill helst inte råka paja kabeln. Sen har jag aldrig modat en usb-kabel tidigare så jag är lite fundersam av att det är 5 trådar. En vanlig usb 2.0 har väl bara 4?

Fixade bildlänkar
Permalänk
Medlem

@Reinfallt: Ingen av bilderna fungerar

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@Zippeer: De funkar dock om du öppnar dem i ny tab.

Vad det är för kabel kan jag tyvärr inte hjälpa med. Ser väldigt bekant ut, men kommer inte på det just nu...

Permalänk
Medlem

Vanlig USB har väl 4 poler + skärm, vilket troligtvis är den tjockare svarta på kanten? Kan vara klurigt att hitta rätt kontakt om det saknas markering. Lättast är väl att klippa och montera ny USB A hane?

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Skrivet av Criuzer:

Vanlig USB har väl 4 poler + skärm, vilket troligtvis är den tjockare svarta på kanten? Kan vara klurigt att hitta rätt kontakt om det saknas markering. Lättast är väl att klippa och montera ny USB A hane?

Ja det är väl ditåt det lutar. Jag hade helst sluppit paja den här kabeln som ändå fungerar.

Permalänk
Medlem

Kabeln är en avklippt USB-kabel.
5pin-kontakten ser ut som något från XH serien eller liknande.

Permalänk
Medlem

Den 5-poliga kontakten ser ut att vara någon JST-kontakt, typ denna. Vilken sladd som går vart är väl sen bara att testa med en multimeter.

Permalänk
Skrivet av perost:

Den 5-poliga kontakten ser ut att vara någon JST-kontakt, typ denna. Vilken sladd som går vart är väl sen bara att testa med en multimeter.

Tack, då vet jag i alla fall vad kontakttypen heter. Det är svårt när man inte vet vad man ska söka efter.

Permalänk
Medlem

Kolla efter molex kontakt på elfa också.

Permalänk
Medlem

Skulle det vara en idé att kapa kabeln mitt på, klippa bort önskad längd och sen löda ihop ledarna. Lite krympslang runt varje ledare och runt aladden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ut som de gjort samma lösning som corsair i många av deras tangentbord.
Det är helt enkelt dra på en annan med hållbar kontakt för intern montering. Där är det de vanliga kablarna:
Röd - 5v
Svart - ground
Vit - data-
Grön - data+
Tjock med svart krympslang - skärmning (ground)

Din kabel hade iaf standardfärgerna vilket gör det enklare

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.