Permalänk

Kan ha 40mbit VDSL men ej 60mbit?

Hejsan hejsan!

Jo, det är så att vi nyligen flyttat och var tvungna att fixa nytt internet, då det nya stället endast har ADSL/VDSL. Då inte så många leverantörer erbjuder just denna tjänst, så fick vi ta Telenor/BBB's VDSL erbjudande.

Saken är dock den att det absolut högsta vi kan ha, är 40mbit, varav vi får ut ca 30mbit. Iallafall när vi sökte på deras hemsida och pratade med dom. Men eftersom vi kan ha 40mbit, alltså VDSL, som har en gräns på 60mbit, så BORDE vi väl kunna ha 60mbit också? Vi bor nästan mitt i en stad och bostaden är inte så värst gammal, så kopparledningarna är väl inte urgamla direkt? Tycker också det är lite småkonstigt att vi knappt får ut 30mbit. Vi bor ju liksom inte flera km ifrån stationen. Samma sak med uppladdningshastigheten, som enligt dom ska ligga mellan 3-10mbit. Där får vi ut strax under 4mbit, alltså på gränsen. Där vi bodde på förra stället, hade vi 100/10. Då fick vi ALLTID ut 113-114mbit ner och 11-12mbit upp. Alltså fick vi ut mer än vad vi skulle få.

Är ju förmodligen många andra faktorer som spelar en roll i detta, men tänkte att jag hör med några som är lite mera kunniga inom detta :).

Permalänk
Medlem

VDSL har specifika krav på hur långt det får vara till telestationen. Själv har jag Telia och kan bara få "Bredband 30" och inte 60 pga av att bor för långt från stationen, tror det är max 750-800m.

Edit: Får ut cirka 24/5 på det, får ses som "godkänt".

Permalänk
Medlem

@Fikaknugz: Det har helt enkelt med avståndet till stationen att göra. Signalen i kopparn blir mer dämpad ju längre sträcka det är.
VDSL2 har tex en teoretisk hastighet på 350Mbit, men redan efter 500m så är den nere på 100Mbit. 50Mbit efter 1000m.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Är modemet nytt?
Annars är det somsagt "upp till" 30/60 och blir långsammare ju längre bort stationen är.

Jag har Telia 60 och får som lägst ungefär 55 ner och 8,5 upp på bredbandskollen.

Permalänk
Medlem

På kopparnätet kommer du i princip aldrig få den utlovad högsta hastigheten, just på grund av kopparkabelns distansbegränsningar. Jag hade en extrem tur en gång när jag bodde i en tillfällig lägenhet mellan en flytt. Vi fick ut runt 65/40 på VDSL2+, vilket är väldigt ovanligt då man ofta får nöja sig med under 10 via ADSL.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag kört typ 24/30 och ADSL istället. VDSL är mycket känsligare för störningar än ADSL.

Permalänk

En annan sak jag kan tillägga, är att vi får ut högre hastigheter via wifi än vad vi får via kabel. Kabeln är 10 meter, men det borde man ju inte förlora något på. Det är en CAT-6 också.

Vi provade att köra en bredbandskoll i sovrummet, som ligger längst ifrån routern med en betongvägg i vägen. Där får vi ut runt 28-29mbit med wifi, medans med kabel så får vi ut runt 26-27mbit som max.

Permalänk
Medlem

Bor du i en stad utan tillgång till Fiber? Är det centralt så brukar ju annars 4G fungera kanonbra, här fungerar 4G bra mycket bättre än något kopparbundet!

Permalänk
Medlem

Det va ju lite skumt men skillnaden är ändå mnimal. Skiljer 0.25 megabytes/s. Kan kanske bero på olika belastning i kopparn från mätning till mätning, fast ni kanske körde fler än ett test med liknande resultat?

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

För att ha VDSL 60Mbit måste telekabeln vara under 750Meter och av väldigt bra kvalité.

Permalänk
Skrivet av Worse:

Bor du i en stad utan tillgång till Fiber? Är det centralt så brukar ju annars 4G fungera kanonbra, här fungerar 4G bra mycket bättre än något kopparbundet!

Bor ca 500 meter ifrån centrum. När vi väntade på det fasta bredbandet att kopplas in, så körde vi på 4g. Kan säga att det var väldigt ostabilt. Hastigheten åkte upp och ner som en berg -och dalbana. Ena stunden var det kanon, sen var det skit. Prövade till och med med en extern antenn. Signalen blev märkvärdigt bättre, men ingenstans nära det fasta bredbandet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av maskeradmannen:

Det va ju lite skumt men skillnaden är ändå mnimal. Skiljer 0.25 megabytes/s. Kan kanske bero på olika belastning i kopparn från mätning till mätning, fast ni kanske körde fler än ett test med liknande resultat?

Jo vi körde en 4-5 tester och resultaten blev samma. Enda jag märkte, var att uppladdningshastigheten var högre på kabeln än den var på wifi. Men annars var nedladdningshastigheten högre.

Skickades från m.sweclockers.com