Hjälp angående Samsungs nya NU8000-serie

Permalänk
Medlem

Hjälp angående Samsungs nya NU8000-serie

Hej,

Jag skall köpa en ny TV (65") och har fastnat på Samsungs NU8000-serie som verkar vara schysst för omkring 15k. Detta är 2018-års modeller och som ersätter MU-serien (från 2017).
Dock har trasslat in mig på alla olika serienummer, och undrar om nån här kan hjälpa mig förklara var skillnaderna är mellan dessa olika modeller?

Enligt rtings så finns det bara två NU8000-modeller, en flat och en curved. Den som är flat (vilket jag vill ha) heter NU8000. Detta är ju dock för USA.
I Europa verkar det finns en drös olika flat-modeller (alla har 65"-varianter):

  • NU8005

  • NU8045

  • NU8055

  • NU8075

Detta enligt deras egen hemsida (https://www.samsung.com/se/tvs/premium-uhd-tv/)

Nu till frågan - vad är det som skiljer alla dessa modeller åt? Är det endast småsaker som färg, stativ, olika antal uttag, etc. Eller är det större tekniska saker som skiljer sig åt? Jag kan inte hitta någon bra sida som förklarar detta och vill liksom inte köpa en sämre variant. Priserna varierar rätt mkt på prisjakt också, upp till 5k mellan modellerna, så det känns som det borde vara mer skillnad än endast en variant som säljs på elgiganten vs MediaMarkt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@ZeriCo: Samma modell – serien heter NU8000 och de extra siffrorna är detaljer runt i kring utseende, vilka digitalboxar som är inbyggda och olika försäljningskanaler. Att det skiljer sig i pris beror på att priserna inte stabiliserats ännu utan stadigt sjunker i lite olika takt fram till rea-perioden.

Permalänk
Medlem

Vad skiljer NU-serien från deras Q-serie (tex Q7F)?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Laban80: Q-serien använder kvantprickar för högre ljusstyrka och större färgomfång vilket är viktigt för HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Laban80: Q-serien använder kvantprickar för högre ljusstyrka och större färgomfång vilket är viktigt för HDR.

Ah, naturligtvis. Självklart, trodde dock att alla lite bättre TV från Samsung gjorde det.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för infon! När jag kollar på deras specifikationer så verkar det mesta vara exakt samma sak, förutom att vissa har 2600 PQI (Picture Quality Index) mot 2500 PQI (Picture Quality Index). Samt Supreme UHD Dimming vs UHD Dimming.
Men det är kanske mest är tekniskt säljsnack för att sälja varan för dyrare pris?!

Funderar annars på förra årets MU8005 som kostar typ samma som NU8005. Enligt rtings.com så är den Europeiska MU8005 samma sak som den amerikanska MU9000 och den har ju fått bra betyg, snäppet högre än NU8005.
Hur mycket skiljer sig egentligen åt mellan olika års modeller? Är det i grund och botten samma TV (alltså samma skärm, kontrast och så) eller kan det vara helt ny elektronik i burken?

Permalänk
Bildexpert 📺

@ZeriCo: PQI och "Suprem yada-yada" är precis så tramsigt som det låter. Må finnas någon teknisk parameter men tvivlar att många skulle märka någon betydande kvalitetsskillnad mellan dem (eller mot MU-serien för den delen) om man ställde upp apparaterna bredvid varandra.

Permalänk
Medlem

En grym tv för min ps4

Skrivet av Laxpudding:

@ZeriCo: PQI och "Suprem yada-yada" är precis så tramsigt som det låter. Må finnas någon teknisk parameter men tvivlar att många skulle märka någon betydande kvalitetsskillnad mellan dem (eller mot MU-serien för den delen) om man ställde upp apparaterna bredvid varandra.

Är också intresserad utav 8000 serien, så då är det inte så stor skillnad mellan q,nu,mu serierna?
Vill ha en grym tv för min ps4 (:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tarre86: Q-serien eller "QLED" är det bättre valet i fråga om bildkvalitet. MU och NU är beroende på modell kompromisser med ljusstyrka och färgrymd samt dynamik då Q-serien har effektivare bakgrundsbelysning. NU8-serien är steget under Q-serien om budgeten kräver.

Permalänk
Medlem

Svtplay på Samsung 8005

Hej!
Har nyss införskaffat en ny TV, Samsung 8005. Blev förvånad att inte svtplay finns som app. Ngn som vet mer om detta?

Skickades från m.sweclockers.com