CounterStrike - vad är det jag inte fattar?

Permalänk
Avstängd

Kul i spel har man bara om man kör med några man känner.
Kör man mot massa randoms så är det direkt tävling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har börjat spela Counterstrike lite men blir inte riktigt klok på detta. Ok att jag som nybörjare (iof rätt ok på FPS överlag men knappast någon Pro spelare) dör rätt ofta men det är sätten jag dör på som gör mig fundersam. Många närstridsvapen, som pistoler, har en imponerande precision även på långa avstånd. Så pass att det i många fall verkar meningslöst att ens använda kikarsikten. Men framför allt blir jag tveksam när jag ser repriserna på den som dödade mig, i många fall är deras cross hair knappt i närheten av mig men skotten träffar ändå. Visst, kan köpa att vapnen har en viss spread, men då måste det rimligtvis vara så att de flesta kulorna missar på längre avstånd. I vissa fall ser jag även att jag klart och tydligt är bakom massiva skydd när den/de sista dödande kulorna träffar, och mig vetterligen används inte DARPA-bullets som kan gå runt hörn och liknande i detta spel. Trodde först jag inbillade mig och att jag helt enkelt var för dålig, men efter att ha spelat in gameplay inkl "dödsrepriserna" bekräftar dom vad jag redan hade på känn. Eller är det så illa att även en lågt rankad nybörjare som bara spelar Casual ändå drabbas av fusk och liknande som verkar plåga CS GO? Har jag missat någon autoaim inställning eller nåt?

Sett till vad man hör över radion så verkar motståndet främst bestå av typ ryska 12 åringar och jag vill gärna tro att alla dom inte tillhör världseliten och tycker det är jättekul att skjuta nybörjare.

Vad är det jag inte fattar här??

Edit:
Kan tillägga att jag för att, som jag tror, utesluta fusk testade att spela "training with bots" men även då ser jag liknande tendenser och att jag dör av skott som känns som omöjliga ibland. Jag har svårt att tro att träningsbotarna skulle fuska

Alla vapen går så rakt, men förlorar man konstant med sniper mot pistol gör man något enormt fel =D
Sen om du spelar på servrar med 64 Tick (matchmaking) så är det fullt möjligt att dö bakom skydd. Håll dig till 128 tick för att inte bli galen.
Sen går det att skjuta genom saker i spelet, så det varierar ju med vad du kan gömma dig bakom.

Det är nästan bara nybörjare som drabbas av fusk i csgo. De som har spelat längre eller spelade 1.6 rör inte matchmaking osv. Dem hittar du på faceit, esea och liknande sidor

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tror nu att jag hittat en starkt bidragande faktor till de problem jag upplevde, nämligan input lag/display lag. Att den setup jag körde på inte var riktigt optimal var ingen nyhet men jag trodde ärligt talat att jag var för dålig för att påverkas av den typen av lag men hade tydligen fel. När jag rotade fram GSync monitorn och började köra på den gick det klart bättre. Var även lite annat i kedjan som nog inte heller var optimalt. Det förklarar väl inte de skumma repriserna (som dock fått sin förklaring i andra inlägg här) men väl känslan av att hela tiden ligga lite efter verkligheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tror nu att jag hittat en starkt bidragande faktor till de problem jag upplevde, nämligan input lag/display lag. Att den setup jag körde på inte var riktigt optimal var ingen nyhet men jag trodde ärligt talat att jag var för dålig för att påverkas av den typen av lag men hade tydligen fel. När jag rotade fram GSync monitorn och började köra på den gick det klart bättre. Var även lite annat i kedjan som nog inte heller var optimalt. Det förklarar väl inte de skumma repriserna (som dock fått sin förklaring i andra inlägg här) men väl känslan av att hela tiden ligga lite efter verkligheten

Det spelar enorm roll, även att ha 200-300 fps hela tiden är mycket viktigt. Glider man runt med 60-100 fps så kommer det inte gå bra (idk vad du nu haft dock).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

att man kan träffa utan att äns vara i närheten med siktet på det man skjuter på beror på 2 orsaker.

1. Alla vapen har en viss spridning på skotten.
ställ dig en bit från en vägg och skjut ett mag skott i den i ganska rask takt utan att flytta siktet så ser du att nästan inga skott verkligen hamnade där du siktade oftast bara första skottet och ev något ev lottoskott resten brukar ligga som en liten ring runt siktet.

2. Modellernas hitbox är inte alltid exakt där modellen visas i spelet utan den kan ofta lagga efter lite vid snabba rörelser,
Samt att den är inte exakt som 3d modellen utan ett system av lådor som kan peka ut lite här och där ur modellen eller vara mindre än 3d modellen på vissa ställen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det spelar enorm roll, även att ha 200-300 fps hela tiden är mycket viktigt. Glider man runt med 60-100 fps så kommer det inte gå bra (idk vad du nu haft dock).

FPSen hade jag redan innan, bland annat därför som jag tänkte att input lagen för bilden inte skulle påverka så mkt som den gjorde. Men det är väl ett bra tips generellt.

Permalänk
Medlem

Har spelat någar timmar till nu (16 enligt Steam) och ligger på Rank 5 (vad det nu innebär, säger inte mig något, kör bara Casaul). Känner dock att jag börjar misströsta något, det är lite för många "vad fan hände nu?" situationer (som jag lärt mig tydligen kallas att bli "CS GO:d")

Situation 1:
Jag smyger upp bakom en motståndare och skjuter honom 3 gånger i ryggen med min Desert Eagle från ett avstånd där det knappt vore möjligt att missa ens om man försökte. Sen vänder han sig om och skjuter ihjäl mig på första skottet, till synes helt oskadd. Jag hade innan det skottet en health på 100. Det hade tydligen han också trots mina försöka att döda honom.

Situation 2:
Det verkar som vissa spelare har förmågan att se runt hörn. Jag och en motståndare stod och lurpassade på varandra med endast ett hörn i mellan. Jag ser ingenting av honom, men plötsligt så dör jag. Noterar på reprisen att han tydligen såg hälften av mig trots att jag inte såg något av honom (båda stod still). Att man på reprisen dessutom ser att flera av hans skott tar just i hörnet (solid betongvägg) gör ju inte det hela mindre irriterande. Inser att det säkert finns flera orsaker till detta och att det finns aspekter som att vissa saker kanske renderas på klienten men servern håller inte med osv men det är ändå rätt irriterande när det händer för ofta.

Men visst är det oväntat kul ändå, trodde inte jag som 40+ skulle ha en suck ens på de lägsta nivåerna men verkar ändå hänga med hyfsat mot de ryska 12-åringarna

Edit:
Ligger det förresten någon skill bakom den ranking man får när man bara spelar Casual eller är det bara ett resultat av mängden tid man lägger ner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Situation 1:
Jag smyger upp bakom en motståndare och skjuter honom 3 gånger i ryggen med min Desert Eagle från ett avstånd där det knappt vore möjligt att missa ens om man försökte. Sen vänder han sig om och skjuter ihjäl mig på första skottet, till synes helt oskadd. Jag hade innan det skottet en health på 100. Det hade tydligen han också trots mina försöka att döda honom.

Om du träffade honom tre gånger hade han dött, alltså träffade du honom inte tre gånger. Det tar ett bra tag för rekylen på deagle att resetas.

Citat:

Situation 2:
Det verkar som vissa spelare har förmågan att se runt hörn. Jag och en motståndare stod och lurpassade på varandra med endast ett hörn i mellan. Jag ser ingenting av honom, men plötsligt så dör jag. Noterar på reprisen att han tydligen såg hälften av mig trots att jag inte såg något av honom (båda stod still). Att man på reprisen dessutom ser att flera av hans skott tar just i hörnet (solid betongvägg) gör ju inte det hela mindre irriterande. Inser att det säkert finns flera orsaker till detta och att det finns aspekter som att vissa saker kanske renderas på klienten men servern håller inte med osv men det är ändå rätt irriterande när det händer för ofta.

Din kamera sitter i mitten av huvudet. Ställer du dig nära ett hörn kommer du se mest vägg, men ditt huvud kan ändå sticka ut utanför hörnet (fungerar för övrigt likadant i verkligheten, men då sitter ögonen lite närmare kanten på huvudet). Hitta-Nemo-varianten fungerar inte.

Skrivet av improwise:

Har spelat någar timmar till nu (16 enligt Steam) och ligger på Rank 5 (vad det nu innebär, säger inte mig något, kör bara Casaul). Känner dock att jag börjar misströsta något, det är lite för många "vad fan hände nu?" situationer (som jag lärt mig tydligen kallas att bli "CS GO:d")

16 timmar är ingenting. Du kan inte vänta dig att förstå vad som hände i alla situationer förrän du har flera hundra timmar.

Citat:

Edit:
Ligger det förresten någon skill bakom den ranking man får när man bara spelar Casual eller är det bara ett resultat av mängden tid man lägger ner?

Det Valve kallar för rank är bara hur mycket tid du lägger ner.
Det alla andra kallar för rank och Valve kallar skill group är hur bra du är.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om du står still när du skjuter. Det måste man göra, och det krävs lite träning för att bli bra på att göra snabba sidoförflyttningar utan att förlora precisionen på vapnet. Sen så kan man skjuta genom material så inget konstigt om du blir skadad om någon träffar dig genom en tunn vägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

Jag undrar om du står still när du skjuter. Det måste man göra, och det krävs lite träning för att bli bra på att göra snabba sidoförflyttningar utan att förlora precisionen på vapnet. Sen så kan man skjuta genom material så inget konstigt om du blir skadad om någon träffar dig genom en tunn vägg.

Kan knappast påstå att jag alltid gör det men i det exempel jag beskriver så gjorde jag det. Dessutom var jag kanske 2-3 meter bakom så att missa finns inte på kartan. Killen såg mig inte utan satte sig ner på huk mitt framför mig, så det var inte direkt ett resultat av min imponerande planering. Får väl ändå anta att det inte är en långt gången Alzheimers-patient man styr. Sen får gärna ni med 20 000 timmar anse något annat men så dålig är jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om du träffade honom tre gånger hade han dött, alltså träffade du honom inte tre gånger. Det tar ett bra tag för rekylen på deagle att resetas.

Det var liksom det som var poängen. Han borde dött men gjorde det inte.

Skrivet av LemonIllusion:

Din kamera sitter i mitten av huvudet. Ställer du dig nära ett hörn kommer du se mest vägg, men ditt huvud kan ändå sticka ut utanför hörnet (fungerar för övrigt likadant i verkligheten, men då sitter ögonen lite närmare kanten på huvudet). Hitta-Nemo-varianten fungerar inte.

Självklart, men det bör väl rimligtvis gälla även motståndaren? Vi stod för övrigt kanske ca 10 m bakom hörnet på respektive sida (vilket jag kanske borde skrivit redan från början, my bad)..

Skrivet av LemonIllusion:

16 timmar är ingenting. Du kan inte vänta dig att förstå vad som hände i alla situationer förrän du har flera hundra timmar.

Det gör jag inte.

Skrivet av LemonIllusion:

Det Valve kallar för rank är bara hur mycket tid du lägger ner.
Det alla andra kallar för rank och Valve kallar skill group är hur bra du är.

Tack. Antog at iom att det verkar vara någon slags poängräkning efteråt så hade det viss påverkan hur bra det faktiskt gått för mig och mitt lag.

Permalänk
Medlem

Hahaha, en kille springer runt ett hörn och med sin AK47:a vid höften dödar mig med ett perfekt headshot på minst 40 meters avstånd där jag sitter på huk bakom skydd innan jag ens hinner avlossa ett enda skott. Där och då kände jag mig rätt klar med detta om jag inte själv också ska börja fuska. Att folk kan vara jävligt bra på detta spel kan jag köpa, men det finns en gräns där det mest bli löjligt, det ska väl ändå ha någon slags verklighetskänsla

Finns det något sätt att spela detta spel hyfsat fri från ryssar/fusk? Kan tom tänka mig betala för det om det innebär att man kan spela mot folk med samma förutsättningar och slippa sånt här. Känns ovärt lägga tid på detta när man har begränsad fritid. Eller är det lika illa i alla spel nu för tiden?

Permalänk
Medlem

Suck

Hade nog inte fattat hur illa det faktiskt var, att det fuskades var uppenbart men i denna omfattning. Well, där det finns pengar och ära finns det fusk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hahaha, en kille springer runt ett hörn och med sin AK47:a vid höften dödar mig med ett perfekt headshot på minst 40 meters avstånd där jag sitter på huk bakom skydd innan jag ens hinner avlossa ett enda skott. Där och då kände jag mig rätt klar med detta om jag inte själv också ska börja fuska. Att folk kan vara jävligt bra på detta spel kan jag köpa, men det finns en gräns där det mest bli löjligt, det ska väl ändå ha någon slags verklighetskänsla

Finns det något sätt att spela detta spel hyfsat fri från ryssar/fusk? Kan tom tänka mig betala för det om det innebär att man kan spela mot folk med samma förutsättningar och slippa sånt här. Känns ovärt lägga tid på detta när man har begränsad fritid. Eller är det lika illa i alla spel nu för tiden?

Till att börja med så skjuter i princip alla vapen "från höften" i cs. Så det har inte med saken faktiskt. Dock om du spelar Casual så kan du möta vilka som helst. Du bör spela matchmaking om du vill ha en rank och alltid spela mot ditt mostånd (om systemet fungerar som det ska samt du inte möter smurf).

Men om jag hoppar in på en casual där det känns som mest silver - nova finns så är det inte ovanligt att jag ligger på 20-30 kills och 1-3 deaths efter typ 8-10 rundor. Det är OERHÖRT stor skillnad på nya och rätt erfarna spelare.

Och gällande deaglen - Ja, ibland blir det helt fel i spelet och man missar skott som man är HELT säker på att man träffar men det reggade inte. Enligt min erfarenhet tycker jag personer mest skyller på det och verkligen är övertygad om att det hände utan att kolla på sig själv. Men ja, det finns en hel del videos där hitboxen är helt ute och cyklar, det förnekar jag verkligen inte!

Däremot när det kommer deaglen så får du verkligen inte skjuta 2 skott i rad eller fler. Det tar så lång tid för deaglen att få tillbaka sin accuracy. Så om du råkar missa första skottet på en person med deagle och sedan får panik och bara fortsätter skjuta så är sannolikheten oerhört stor att du missar resten eftersom det är så deaglen fungerar.

Info om deagle:

RecoveryTimeCrouch 0.449927s
RecoveryTimeStand 0.8112 s

Så ett skott i sekunden så skjuter du rakt. Om du råkar röra dig när du skjuter med rifles så går skotten rakt åt helvete. Så tänk på att stå still. Viss movement går bra, typ croucha i sidledes exempelvis.

https://www.youtube.com/watch?v=jZGSlwC_ytg

Länkar ett klipp som jag gjorde för 4-5 år sedan så det må kanske inte vara det snyggaste som finns men några skott där sitter rätt fint. Det jag egentligen vill visa här är att de där avstånden räknas inte som långa i cs. Enligt mig finns det egentligen inga långa distanser i cs. Ser du en person, oavsett avstånd, så finns det inga problem att döda honom eller dö av honom.

Och jag vill tycka att jag är ganska snabb på några kills i klippet så ville även visa att det går att vara ganska snabb. Jag är ganska säker på att det där är med och mot Supreme / Globals eftersom jag tror jag var det även i början av CSGO (var ett tag sedan som sagt..). Och tänk dig då om jag eller andra mer erfarande spelare skulle möta er som är relativt nya (även om ni har spelat fps förut). Det är ganska stor skillnad (utan att mena något illa!).

Det är träning som gäller och lära sig basic mechanics. Typ hur vapnen fungerar, att man inte ska röra sig när man skjuter. Man kan springa med SMGs och de flesta pistoler. Man kna inte springa med rifles. Lite sådant behöver man lära sig och sedan är det att träna vidare. GLHF!

Permalänk
Medlem

att folk fuskar i casual (där du verkar köra) är mycket mycket osannolikt. Tänk även på att cs är ett spel med otroligt hög skill ceiling, många i höga ranks skulle enkelt kunna misstas för fuskare när de spelar mot nybörjare. Testa att se någon proffsmatch så kommer du kanske inse varför du dör på så skumma sätt ibland

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

att folk fuskar i casual (där du verkar köra) är mycket mycket osannolikt. Tänk även på att cs är ett spel med otroligt hög skill ceiling, många i höga ranks skulle enkelt kunna misstas för fuskare när de spelar mot nybörjare. Testa att se någon proffsmatch så kommer du kanske inse varför du dör på så skumma sätt ibland

Det är väldigt mycket fuskare i casual och deathmatch. Folk måste levela nya konton för de blivit bannade och finns inge overwatch utanför MM,

Får popup nästan varje dag jag loggar in att nån jag reportat har blivit bannad.

Permalänk

16 timmar säger du? jag har någonstans runt 3.500 timmar på dom två konton jag har(mitt gamla main konto och sedan mitt nya. hade typ 500 timmar till på smurfar men dom såldes)

Och även fast det är en hel del tid så är jag fortfarande en sopa, så det är bara att kämpa! Runt 500 timmar in av övande och även titta en del på youtubers som 3kliksphilip och warowl så kommer du bli en bra spelare

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

16 timmar säger du? jag har någonstans runt 3.500 timmar på dom två konton jag har(mitt gamla main konto och sedan mitt nya. hade typ 500 timmar till på smurfar men dom såldes)

Och även fast det är en hel del tid så är jag fortfarande en sopa, så det är bara att kämpa! Runt 500 timmar in av övande och även titta en del på youtubers som 3kliksphilip och warowl så kommer du bli en bra spelare

Är det inte gött med X tusen timmar i CS av olika slag? Tycker man regerar i varje annan FPS-titel på aimet.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av improwise:

Hahaha, en kille springer runt ett hörn och med sin AK47:a vid höften dödar mig med ett perfekt headshot på minst 40 meters avstånd där jag sitter på huk bakom skydd innan jag ens hinner avlossa ett enda skott. Där och då kände jag mig rätt klar med detta om jag inte själv också ska börja fuska. Att folk kan vara jävligt bra på detta spel kan jag köpa, men det finns en gräns där det mest bli löjligt, det ska väl ändå ha någon slags verklighetskänsla

Finns det något sätt att spela detta spel hyfsat fri från ryssar/fusk? Kan tom tänka mig betala för det om det innebär att man kan spela mot folk med samma förutsättningar och slippa sånt här. Känns ovärt lägga tid på detta när man har begränsad fritid. Eller är det lika illa i alla spel nu för tiden?

Även om det mycket väl skulle kunna varit en fuskare i detta fall så kommer du med din begränsade erfarenhet av spelet uppleva att det kryllar av fuskare fastän majoriteten av de du misstänker helt enkelt är mycket bättre än dig vilket beror på det höga så kallade skilltaket.

Sedan är CS:GO tyvärr ett av dem absolut sämsta spelen för nybörjare att komma in i, man måste spela extremt många timmar för att utvecklas.

Permalänk
Medlem

Problemet kanske är att jag förväntar mig att CS ska vara någorlunda realitiskt, eftersom det inte uppenbart är laservapen och stora Shrek-liknande figurer som hoppar runt, och så spelar jag utifrån det. Tvivlar starkt på att ens eliten inom eliten i typ Delta Force/Spetsnaz skulle kunna göra ens hälften av dessa skott ens om dom fick 100 försök på sig. Att denna person dessutom sprang runt hörnet och dessutom snurrade på sig går dessutom emot vad jag sett gällande hur man ska spela i CS GO, och väl i linje med vad jag sett om Aim Bots och liknande.

Det är massor med gånger som jag dör för att jag helt enkelt möter bättre spelare (även på den låga nivå där jag kör). Som dessutom kan banorna otroligt mkt bättre än mig vilket ger dom andra (välförtjänta) fördelar. Just banorna ser jag personligen som ett problem i CS GO, det faktum att dom alltid är exakt lika gör att det blir så mycket fokus på geografikunskaper in absurdum vilket inte heller känns speciellt realistiskt. Men jag kan förstå att många gillar det och att det kanske är "grejen" med CS GO. Jag förstår att hela spelidén som sådan skulle bli annorlunda om banorna var för stora, men däremot kan jag tycka att det borde finnas ett visst mått av slump i dom, så att t.ex. "mindre objekt" flyttades runt mellan gångerna för att mer premiera anpassning till nya situationer än ständig repris på tidigare.

Retar mig även en del på att rekylen från vapnen verkar vara ett stort problem, däremot att träffas av kulorna från dom verkar i sig inte påverkar så mkt mer än health. Har visserligen aldrig blivit skjuten själv IRL, men kan tänka mig att ta t.ex. en kula från en Desert Eagle i överkroppen skulle påverka ens förmåga att sikta och skjuta tillbaka, även med kevlarväst eller liknande.

Testade faktiskt spela Wingman några gånger och upplevde att det kändes klart mer lockande i sig och mer fokus på teamwork, synd bara att det är rätt långa väntetider. Om man dessutom paras ihop med någon som är riktigt bra så känner man sig lätt som killen som förstör allt, vilket man även brukar få reda på i form av olika referenser till ens mamma.

Och ja, jag inser att det finns en viss ironi i att jag påstår mig vilja ha realism samtidigt dom jag är helt fine med att springa runt på ett kärnkraftverk och skjuta vilt och kasta handgranater

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det är väldigt mycket fuskare i casual och deathmatch. Folk måste levela nya konton för de blivit bannade och finns inge overwatch utanför MM,

Får popup nästan varje dag jag loggar in att nån jag reportat har blivit bannad.

Ja, det är min känsla också. Inte nödvändigtvis för att dom är bättre än mig, för det skulle nog de flesta vara ändå, utan på sättet dom får iväg "omöjliga skott" och även verkar kunna veta exakt när jag ska titta fram bakom en vägg även när jag medvetet irrat runt i rummet innan för att introducera så mkt slump som möjligt i det (då menar jag inte främst typ snipers som ligger på pass utan att man kan se på repriserna hur dom påpassligt vänder sig om i exakt rätt tillfällen osv, även när man kör walk osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Just banorna ser jag personligen som ett problem i CS GO, det faktum att dom alltid är exakt lika gör att det blir så mycket fokus på geografikunskaper in absurdum vilket inte heller känns speciellt realistiskt. Men jag kan förstå att många gillar det och att det kanske är "grejen" med CS GO. Jag förstår att hela spelidén som sådan skulle bli annorlunda om banorna var för stora, men däremot kan jag tycka att det borde finnas ett visst mått av slump i dom, så att t.ex. "mindre objekt" flyttades runt mellan gångerna för att mer premiera anpassning till nya situationer än ständig repris på tidigare.

Det är ett e-sport spel, fotbollsplaner osv ändrar sig i regel inte heller mellan matcher.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har spelat någar timmar till nu (16 enligt Steam) och ligger på Rank 5 (vad det nu innebär, säger inte mig något, kör bara Casaul). Känner dock att jag börjar misströsta något, det är lite för många "vad fan hände nu?" situationer (som jag lärt mig tydligen kallas att bli "CS GO:d")

Situation 1:
Jag smyger upp bakom en motståndare och skjuter honom 3 gånger i ryggen med min Desert Eagle från ett avstånd där det knappt vore möjligt att missa ens om man försökte. Sen vänder han sig om och skjuter ihjäl mig på första skottet, till synes helt oskadd. Jag hade innan det skottet en health på 100. Det hade tydligen han också trots mina försöka att döda honom.

Situation 2:
Det verkar som vissa spelare har förmågan att se runt hörn. Jag och en motståndare stod och lurpassade på varandra med endast ett hörn i mellan. Jag ser ingenting av honom, men plötsligt så dör jag. Noterar på reprisen att han tydligen såg hälften av mig trots att jag inte såg något av honom (båda stod still). Att man på reprisen dessutom ser att flera av hans skott tar just i hörnet (solid betongvägg) gör ju inte det hela mindre irriterande. Inser att det säkert finns flera orsaker till detta och att det finns aspekter som att vissa saker kanske renderas på klienten men servern håller inte med osv men det är ändå rätt irriterande när det händer för ofta.

Men visst är det oväntat kul ändå, trodde inte jag som 40+ skulle ha en suck ens på de lägsta nivåerna men verkar ändå hänga med hyfsat mot de ryska 12-åringarna

Edit:
Ligger det förresten någon skill bakom den ranking man får när man bara spelar Casual eller är det bara ett resultat av mängden tid man lägger ner?

Situation 1:
Du missade 2 eller 3 skott. Deaglen är ökänd för sin enorma spread efter första skottet, vilket blir värre när man rör på sig. Så om du rörde på dig så missade du troligen första skottet också. Inget fel på spelet, du får bara lära dig mekaniken

Situation 2:
Du står på ett sådant sätt att din kropp sticker ut, men du ser inte själv. "Kameran" som visar dig ur spelarperspektiv fungerar lite så. Solida betongväggar går att "haxa", dvs skjuta genom, om man talar om hörn. Återigen, du får lära dig spelet och mekaniken

Du får som sagt lära dig lite hur spelet fungerar, såhär långt tycker jag inte något av det verkar skumt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är ett e-sport spel, fotbollsplaner osv ändrar sig i regel inte heller mellan matcher.

Något säger mig att du nog aldrig spelat i korpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Situation 1:
Du missade 2 eller 3 skott. Deaglen är ökänd för sin enorma spread efter första skottet, vilket blir värre när man rör på sig. Så om du rörde på dig så missade du troligen första skottet också. Inget fel på spelet, du får bara lära dig mekaniken

Situation 2:
Du står på ett sådant sätt att din kropp sticker ut, men du ser inte själv. "Kameran" som visar dig ur spelarperspektiv fungerar lite så. Solida betongväggar går att "haxa", dvs skjuta genom, om man talar om hörn. Återigen, du får lära dig spelet och mekaniken

Du får som sagt lära dig lite hur spelet fungerar, såhär långt tycker jag inte något av det verkar skumt.

Situation 1:
Jag kan så klart inte veta om spelet ansåg att jag missade men att skottsåren ändå renderades på klienten, men nej, jag missade inte alla skott. Jag har så klart som de flesta andra provskjutit vapnen mot en vägg eller nåt för att iaf få en känsla för vilken spread dom har och när. Detta var en extrem situation där en motståndare, förmodligen också noob, helt enkelt satte sig ner mitt framför mig utan att se mig, när jag själv satt på huk några meter bakom. Fanns ingen rörelse hos någon av oss.

Situation 2:
Kan absolut förstå att den typen av situation uppstår men när vi står på ung samma avstånd i samma ställning från samma hörn så känns det orimligt. Återigen baserat på att repriserna är någorlunda korrekta, vilket dom enligt vad andra skrivit ovan inte verkar vara alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tänk att du som nybörjare kanske spelat 5 timmar, och att du eventuellt möter folk som har spelat exakt den banan i kanske 1000 eller 5000 timmar.

Det finns bara så många ställen folk kan vara på eller komma ifrån, gubbarna är alla lika långa och deras huvud hamnar alltid på samma ställe, antingen crouchad eller stående.

Proffsen kan sina vapen utantill, de vet exakt hur de fungerar och de kan räkna ut nära på exakt var på kartan du befinner dig.

Bästa svaret hittills. I väldigt många fall så är det faktiskt en bättre förberedd spelare du möter. Det i kombination med hur spelarnas position visas för andra spelare, som faktiskt ibland är missvisande av vad spelarna själva faktiskt gör/ser.

Ett exempel kan vara: att på din motståndares skärm, så har de redan tittat ut runt ett hörn och sett dig, och hunnit skjuta. På din skärm hinner du knappt se att spelaren tittar ut innan han skjuter dig. Ibland är det bra (inget sånt lagg), och ibland är det sämre. Beror på folks uppkoppling och vilken server det är.

Det är dock samma för alla, och vissa är helt enkelt bättre på att förutspå på hur folk peakar runt hörn och så, och är beredda att skjuta direkt. Ibland behöver du inte ens se eller höra en person för att veta att han ska komma på ett visst ställe. Sen är ju även spraypatterns (hur kulorna går med varje vapen) alltid det samma, så folk har lärt sig hur man ska hantera varje vapen. Det kan se väldigt mysko ut när vissa skjuter med sina vapen, och även fast dom inte har siktet på de personer de ska döda, så får de killen. För det är så vapnet funkar helt enkelt.

Som tidigare nämnt så har folk spenderat tusentals timmar i spelet, och gör man samma sak om och om tillräckligt mycket så lär man sig hur man överkommer vissa motgångar. Det säger jag från erfarenhet, då jag har 5000 timmar i spelet och har spelat på någorlunda hög nivå.

Dock har jag inte spelat så jävligt länge nu. Så vet inte om antalet fuskare har ökat. Det hade ju iofs inte förvånat mig det heller. Hur som haver, tror nog du förstår min poäng. Du har 5 timmar i spelet och möter folk med flera tusen.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Inaktiv

Det är precis på samma sätt jag upplever CS:GO när jag ser någon länka plays från proffs.
Det ser ut som om de är bland de sämsta spelarna, inte kan sikta för fem öre med crosshair långt ifrån målet, men ändå så dör fienderna framför dem gång på gång.

Det krävs säkerligen stora mängder skicklighet att spela som de gör och förutse den udda bullet spread spelet använder sig av, men för den oinvigde ser CS:GO-spelarna ut att sakna skills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Bästa svaret hittills. I väldigt många fall så är det faktiskt en bättre förberedd spelare du möter. Det i kombination med hur spelarnas position visas för andra spelare, som faktiskt ibland är missvisande av vad spelarna själva faktiskt gör/ser.

Ett exempel kan vara: att på din motståndares skärm, så har de redan tittat ut runt ett hörn och sett dig, och hunnit skjuta. På din skärm hinner du knappt se att spelaren tittar ut innan han skjuter dig. Ibland är det bra (inget sånt lagg), och ibland är det sämre. Beror på folks uppkoppling och vilken server det är.

Det är dock samma för alla, och vissa är helt enkelt bättre på att förutspå på hur folk peakar runt hörn och så, och är beredda att skjuta direkt. Ibland behöver du inte ens se eller höra en person för att veta att han ska komma på ett visst ställe. Sen är ju även spraypatterns (hur kulorna går med varje vapen) alltid det samma, så folk har lärt sig hur man ska hantera varje vapen. Det kan se väldigt mysko ut när vissa skjuter med sina vapen, och även fast dom inte har siktet på de personer de ska döda, så får de killen. För det är så vapnet funkar helt enkelt.

Detta är ju i sig en förklaring på problemen, som därmed då också existerar. Det verkar vara många som gärna vill läsa in at jag försöker hitta på en massa skäl varför jag egentligen skulle vara bättre än jag är, när det egentligen handlar om att jag försöker förstå varför saker inte fungerar som dom borde. Så länge det (inte) fungerar lika för alla är det väl helt fair, även om det kanske gör att mitt personliga intresse för spelet sjunker om det blir för påtagligt.

Skrivet av Keffmode:

Som tidigare nämnt så har folk spenderat tusentals timmar i spelet, och gör man samma sak om och om tillräckligt mycket så lär man sig hur man överkommer vissa motgångar. Det säger jag från erfarenhet, då jag har 5000 timmar i spelet och har spelat på någorlunda hög nivå.

Dock har jag inte spelat så jävligt länge nu. Så vet inte om antalet fuskare har ökat. Det hade ju iofs inte förvånat mig det heller. Hur som haver, tror nog du förstår min poäng. Du har 5 timmar i spelet och möter folk med flera tusen.

Nej, jag är nog uppe i säkert 20 vid det här laget så snart kommer ni se mig i de officiella turneringarna

Sett till hur otroligt mkt det skrivs om fuskandet i CS GO, även av folk långt mer insatta i spelet än vad jag är, så känns det rätt givet att så är fallet. Att det dessutom verkar finnas klara incitament att göra det gör knappast att risken minskar. För egen del har jag inga som helst planer på att göra nån slags CS GO karriär så worst case scenario är helt enkelt att jag gör som många andra och byter till några andra spel. Sett till hur många som faktiskt spelar och brinner för CS GO så tror jag både Valve och communityn kan överleva även utan mig. Min grundtanke när jag testade CS GO var att jag skulle bli helt krossad direkt och så här långt är jag snarare positivt överraskad av att det gått bättre än jag trott

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Något säger mig att du nog aldrig spelat i korpen

Den där rackarns verkligheten

Tanken är fortfarande att planen ska vara likadan, lättare att hålla det i ett spel när man inte behöver bry sig om väder osv.
Säg ett schackbräde eller bordtennisbord istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Situation 1:
Jag kan så klart inte veta om spelet ansåg att jag missade men att skottsåren ändå renderades på klienten, men nej, jag missade inte alla skott. Jag har så klart som de flesta andra provskjutit vapnen mot en vägg eller nåt för att iaf få en känsla för vilken spread dom har och när. Detta var en extrem situation där en motståndare, förmodligen också noob, helt enkelt satte sig ner mitt framför mig utan att se mig, när jag själv satt på huk några meter bakom. Fanns ingen rörelse hos någon av oss.

Situation 2:
Kan absolut förstå att den typen av situation uppstår men när vi står på ung samma avstånd i samma ställning från samma hörn så känns det orimligt. Återigen baserat på att repriserna är någorlunda korrekta, vilket dom enligt vad andra skrivit ovan inte verkar vara alltid.

Om det är som du hävdar, att ni var på point blank range, måste du helt enkelt ha missat. Varför? För att Desert Eagle har följande stats:

Primary Attack
Unarmored Armored
Head 214 162
Chest & Arm 53 40
Stomach 66 50
Leg 40 40

Dvs 3 skott på det svagaste stället dödar.

Sedan kan jag tilllägga att, som du redan nämnt, repriserna visar inte alltid allt korrekt. Detta kan ibland inkludera health stats. Den kan ibland visa 100HP 100armor, men om du kollar i konsolen så står det "59 damage given". Så en rekommendation är att inte förlita sig på repriserna överhuvudtaget, mer eller mindre

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |