Köpråd bärbardator (höga krav)

Permalänk
Medlem

Köpråd bärbardator (höga krav)

Hej, jag söker en dator som jag kan använda till jobbet som innefattar mkt programmering och diverse program som kräver endel poweeeeer.

Krav:
16gb ram
Bra processor i5/i7
Bra batteritid
14 tum (+/-1, men helst 14 eller under om möjligt)
SSD, 500 GB lagring minst
HDMI-port

Budget: Obegränsad, snåla inte.

Permalänk
Inaktiv

Dell XPS 13 har allt utom HDMI port men däremot både Thunderbolt och USB C 3.1
Familjen köpt 4 st i år.. Kanondator.

Permalänk
Medlem

Du säger inte hur mycket den får väga.. För mig är det viktigt med en ganska lätt dator (<1.5kg) och har nyligen gjort en inventering över vad som finns på marknaden, kom fram till följande alternativ för mig:

Dell XPS 13
Dell Latitude 7490
Lenovo Thinkpad X1 Carbon
Lenovo Thinkpad T480s
HP Elitebook 830 G5

Pga lite begränsningar på varifrån mitt jobb ville köpa datorer och långa leveranstider på några allternativ föll valet på Latitude 7490 (i7 8th gen, 16GB, 256GB + 1TB SSD som jag köper löst) för det var en lagom kompromiss map storlek, vikt och prestanda för pengarna. Får 1TB SSD och en dockningsstation för mindre än vad Lenovo-datorerna kostar.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem

@sumpan: Hej

Har använt mig av en Lenovo Thinkpad X1 Carbon via ett jobb och tyckte att det var en helt okej dator! Har en Dell XPS 13 i dag med i5 8th gen och är mycket nöjd med den. Den klarar av allt i jobb sammanhang samt de programmen jag använder via Uni. Byggkvalitén är enastående. Är design någon av värde för dig så gå och titta på en XPS annars hade jag nog valt lite som ovanstående - en latitude

Permalänk
Medlem

Hur tunga program använder du? Ganska stor skillnad på en i5H och i5U. Krävs dedikerad grafik? Behöver du ultimate power måste du nog ta en 15". Typ Razer Blade 15, XPS 15 eller kommande Thinkpad Carbon Extreme. Duger en U-cpu kan jag lägga till Huawei Matebook X Pro i rekommendationerna. Kommer även med dedikerad grafik och 3:2-skärm. i7/16GB modellen släpps dock inte förrän om en månad och saknar HDMI (har TB3).