Permalänk

Köpa repeater/router

Hej! Jag bor ute på landet och har dålig signal på mobilen, med Vimla. Finns det någon lösning för detta förutom repeater som verkar dyrt och kräver tillstånd?

Nästa problem jag har är att routern verkar inte alltid funka, ibland får jag inget internet alls via wifi på telefonen, och ibland funkar det. Misstänker routern.

Tredje problemet är tv'n från telia, jag kör den via nätverk i eluttaget, och det blir pixelfel, laggar och buffrar ibland. Är det pga nätverket i elnätet?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson: Finns ju godkända förstärkare för mobilnätet, men som du säger är dom inte billiga.

Vilken router har du och vilken telefon?

Nätverk via eluttag brukar inte vara något problem om båda uttagen sitter på samma säkring.
Felen du beskriver beror sannolikt på för låg hastighet men säger inget om vad det är som orsakar det.

Blir lättare att få hjälp om du listar vilka produkter du har.

Permalänk

Okej!

Telefon: Samsung Galaxy S6 Edge
Router: Netgear AC1200 model R6220
Fibermottagare: CTS HES 3106

Jag har inga problem med datorn som är kopplad med kabel, så jag tror man kan utesluta allt från routern och ut. Misstänker trådlösa inomhus, och eftersom routern är på övervåningen och tv:n andra sidan huset på nedervåningen så är det nog inte samma fas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson: Kolla om det finns någon fw uppgradering till routern.
Vad har du för hastighet på din uppkoppling?
Är TV'n kopplad med sladd från homepluggen eller kör den trådlöst?

Permalänk
Medlem

Finns något som heter wifi calling som du kan aktivera på mobilen som gör att mobilsamtal kan gå över wifi med. Din operatör måste dock ha stöd för detta. I detta fallet så verkar du ju också ha problem med ditt wifi så kanske inte blir bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du pratar alltså om wifi och inte mobilrepeaters ?
Har du dålig wifitäckning är det bästa att montera accesspunkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja, i första hand hade ju en repeater varit att föredra, men en accesspunkt hade ju löst mitt problem eftersom mitt största problem är surfen, samtal funkar även om mottagningen inte är den bästa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Ja, i första hand hade ju en repeater varit att föredra, men en accesspunkt hade ju löst mitt problem eftersom mitt största problem är surfen, samtal funkar även om mottagningen inte är den bästa.

Skickades från m.sweclockers.com

Sry, trodde du menade mobil repeater.

Repeater till ditt nätverk vill du inte ha, AP är betydligt bättre.
Men innan du sätter AP vid TV'n så kolla vilken hastighet du har från homepluggen, förutsätter att båda homplugg är anslutna med kabel och inte wifi till respektive utrustning.

Permalänk

Jag har en kabel från fibermottagaren på väggen till EoP (nätverk via eluttaget) som går till en annan fas där TV'n finns inkopplad!

En annan kabel från fibermottagaren går till routern som distribuerar internet både via kabel till min stationära dator och wifi till telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Jag har en kabel från fibermottagaren på väggen till EoP (nätverk via eluttaget) som går till en annan fas där TV'n finns inkopplad!

En annan kabel från fibermottagaren går till routern som distribuerar internet både via kabel till min stationära dator och wifi till telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok och TV'n är ansluten med kabel till EoP'n?
Vilken hastighet har du på anslutningen?

För att få bra wifi i hela huset hade bästa varit om du kunnat ansluta TV'n via router och inte direkt i fiberboxen
Dvs, från fiberbox till router, från router till EoP, från EoP till AP där du ansluter TV'n med kabel.

Men det förutsätter att du kan ta både Internet och TV från en och samma port i fiberboxen.

Permalänk

Okej, är det för att routern ska fördela bandbredd då och att tvn i nuläget tar mer eftersom den sitter direkt i fiberboxen? Hur tar jag reda på det då, är det Telia som ska förse mig med den infon?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rent konkret tips, byt leverantör. Alla dessa Vimla, Hallon, fello och liknande är billiga av en anledning, de saknar GSM(2G). De funkar bara i större städer.

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson: Enklast är att testa för det är inte alltid man får rätt svar från leverantören.
Kopplingen via routern har inget med fördelning av bandbredden att göra, det var mer en tanke hur du enkelt skulle få bättre täckning på din wifi och samtidigt få signal till TV'n utan en massa extra sladdar/kablar.