Permalänk
Medlem

PoE-port till ”vanlig” utrustning

Lite ont om portar i switchen här hemma så därför undrar jag om man kan använda en PoE-port till utrustning som inte vill ha ström den vägen?

Permalänk
Medlem

Ja de kan du göra

Permalänk
Medlem

Ja chilla lite nu va!!!
Ja du kan koppla en icke PoE enhet till en PoE port, MEN kolla först bara så att du har stängt av strömmen på porten (eller att auto sensing är på). Annars kommer enheten att ryka.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Så länge det är vanlig poe enligt standard och switchen inte är trasig så skickar den bara på ström om enheten kräver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Ja chilla lite nu va!!!
Ja du kan koppla en icke PoE enhet till en PoE port, MEN kolla först bara så att du har stängt av strömmen på porten (eller att auto sensing är på). Annars kommer enheten att ryka.

Ojdå, tack för infon. Switchen i fråga är en Netgear GS305P, dvs. unmanaged. Därav kan jag inte styra på/av på respektive port. Hur tar jag reda på om den känner av automatiskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Ja chilla lite nu va!!!
Ja du kan koppla en icke PoE enhet till en PoE port, MEN kolla först bara så att du har stängt av strömmen på porten (eller att auto sensing är på). Annars kommer enheten att ryka.

Direkt fel. PoE (så länge det är standardiserad PoE, vilket är vad som stödjs på TS utrustning) skickar ingen ström på portar som inte specifikt ber om det.

Permalänk
Medlem

PoE 802.3/af eller /at är tekniker där switch och mottagare samtalar och ingen ström skickas från switch om inte mottagaren klarar av det. Switchen kan vara helt unmanaged.

Det finns så kallade PASSIVA switchar, dvs där du manuellt slår på eller av strömmen. Billigare switchar har detta men då erbjuds du ett sätt att hantera detta, oftas via webgränsnitt. Är det passiv POE så står det och ofta är det indikerat med statuslampor.

Men det där bara tuta och köra.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår allting rätt kan jag ansluta en icke POE-enhet till ett poe uttag på min tplink-switch, har lite ont om lediga uttag nämligen.

Har tänkt ansluta en Asus router (ai mesh).

Visst är det lugnt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilson:

Om jag förstår allting rätt kan jag ansluta en icke POE-enhet till ett poe uttag på min tplink-switch, har lite ont om lediga uttag nämligen.

Har tänkt ansluta en Asus router (ai mesh).

Visst är det lugnt?

Ja.

Permalänk
Medlem