Permalänk
Medlem

Råd, bygge i Nod 304

Hej!

Min gamla trotjänare börjar bli trött och förtjänar att bytas ut. Jag är väldigt sugen på att bygga i Fractal Design Nod 304 då storleken och designen tilltalar mig. Jag kommer plocka med mig två Samsung 840 EVO 120gb och 240 gb, samt W10. Därför har jag inte kollat på OS eller lagring.

Jag vill gärna landa runt 10'000 kronor och har landat på något i denna stilen. Några råd kring det?

Permalänk
Medlem

Ja små lådor är praktiskt har själv 3 node 304 byggen..

Att tänka på kort lista.
Små lådor är sämre på att hantera värme, dock har du i bygget inga storvärmare så det kommer nog gå bra men du får säkert flåsa på med fläktarna lite mer än med en stor låda eller acceptera någon grad varmare delar.
Har själv valt att beställa helmodulära nätdelar samt short cablekits till dessa så man slipper krångla med att gömma onödigt kablage i lådan då det inte finns någonstans att gömma undan det.

Detta är vad jag kom på just nu, fråga om det är något du undrar över.

Visa signatur

I7 4790K | 16 gb | Gigabyte 980 | 1TB Evo 840 | Node 304 |

Permalänk
Medlem

Varför göra listan på Inet? Bara chassit är 200kr billigare hos Elgiganten och Netonnet, du kan säkert få flera av de andra komponenterna billigare också.

Du vill ha Samsung B-die 3200MHz minne, finns en bra guide i forumet.

Ska du köra första generationens Ryzen CPU så kan du också byta till ett moderkort med första generationens styrkrets (ex. AB350) och antagligen spara någon hundralapp till. ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac är bra (har två själv), en hundralapp billigare iaf.

Nya grafikkort på intåg, lite is i magen KANSKE kan få ner priset lite till på 1060.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av suzieq:

Varför göra listan på Inet?

Kanske för att listan är lätt att göra på Inet. Eller i en butik helt enkelt.
Det måste inte innebära att man tatuerar in köplöfte på kroppen att handla just där

Men bra input med pristipsen såklart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Det är sant, men Inets sortiment är knappast heltäckande. Ska man inte handla hos dem så finns det inte heller någon anledning att begränsa sig till enbart deras sortiment, kan jag tycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av vongen:

Ja små lådor är praktiskt har själv 3 node 304 byggen..

Att tänka på kort lista.
Små lådor är sämre på att hantera värme, dock har du i bygget inga storvärmare så det kommer nog gå bra men du får säkert flåsa på med fläktarna lite mer än med en stor låda eller acceptera någon grad varmare delar.
Har själv valt att beställa helmodulära nätdelar samt short cablekits till dessa så man slipper krångla med att gömma onödigt kablage i lådan då det inte finns någonstans att gömma undan det.

Detta är vad jag kom på just nu, fråga om det är något du undrar över.

Bra input med kylningen och ljudnivån. Utifrån din byggvana i 304, skulle du prioritera att klämma en lite kylning, eller blir det trångt?

Skrivet av suzieq:

Varför göra listan på Inet? Bara chassit är 200kr billigare hos Elgiganten och Netonnet, du kan säkert få flera av de andra komponenterna billigare också.

Bra samling och för någon som varit ur datorbyggargamet i över 12 år kändes det smidigt med kompatibilitetshjälpen . Jag har även kikat på priserna på dessa produkter på prisjakt och såg att jag kunde få ner priset med en del hundringar. Men jättebra generellt råd!

Skrivet av suzieq:

Du vill ha Samsung B-die 3200MHz minne, finns en bra guide i forumet.

Ska du köra första generationens Ryzen CPU så kan du också byta till ett moderkort med första generationens styrkrets (ex. AB350) och antagligen spara någon hundralapp till. ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac är bra (har två själv), en hundralapp billigare iaf.

Nya grafikkort på intåg, lite is i magen KANSKE kan få ner priset lite till på 1060.

Tack för dessa råd! Får kika på minnesguiden och möjligen ett annat MoBo. Frågan är hur länge jag kan hålla fingrarna i styr. Processorn i min nuvarande dator börjar överhettas och startar om.

Skrivet av Söderbäck:

Kanske för att listan är lätt att göra på Inet. Eller i en butik helt enkelt.
Det måste inte innebära att man tatuerar in köplöfte på kroppen att handla just där

Men bra input med pristipsen såklart.

Precis!

Permalänk
Medlem

Ja du kan få plats med en ganska stor cpukylare i 304:n har en av Zalmans mindre tornkylare i en burk och den får plats fint.
Har en kraken 140mm aio vattenkylare i en annan av burkarna (det är på håret att den gick dit då den ligger an mot bakplåten på grafikkortet) men det känns inte som den sänkte tempen i burken särskilt mycket.

Känner själv att värmen från grafikkortet är det största problemet.

Det sitter en blowerkylare grabbens grafikkort och den lådan är nog också den svalaste av byggena, men inte den tystaste.
Så jag antar att min slutsats är att vill du ha svalast möjligt i burken så är blowergrafikkort + vattenkylare för cpu:n i bakkant på chassit att föredra detta är dock inte den tystaste lösningen..

Vilket den tystaste lösningen är vet jag nog inte riktigt själv heller ännu.

Visa signatur

I7 4790K | 16 gb | Gigabyte 980 | 1TB Evo 840 | Node 304 |

Permalänk
Medlem

Kör med följande i mitt Node 304, burken är både tyst och sval:

I5-6600K med CM 212 EVO
Asus GTX 1070 OC DUAL
3x SSD och 1x M.2

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett par sätt som kan förbättra kylningen är att eventuellt köra ett modulärt SFX-agg med ATX-SFX adaptetplåt, så kan man spara plats för att gömma sladdar och eventuellt skippa hårddiskvaggorna och istället montera eventuella 2.5" SSD:er med dubbelhäftande kardborreband, installera dammfilter för 140mm fläkten och vända fläktarna för omvänd cirkulation, installera en ordentlig tornkylare för att hjälpa till med luftströmmen, och även vända nätaggregatets insug upp och låta det hjälpa till med utblås.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av vongen:

Ja du kan få plats med en ganska stor cpukylare i 304:n har en av Zalmans mindre tornkylare i en burk och den får plats fint.
Har en kraken 140mm aio vattenkylare i en annan av burkarna (det är på håret att den gick dit då den ligger an mot bakplåten på grafikkortet) men det känns inte som den sänkte tempen i burken särskilt mycket.

Känner själv att värmen från grafikkortet är det största problemet.

Det sitter en blowerkylare grabbens grafikkort och den lådan är nog också den svalaste av byggena, men inte den tystaste.
Så jag antar att min slutsats är att vill du ha svalast möjligt i burken så är blowergrafikkort + vattenkylare för cpu:n i bakkant på chassit att föredra detta är dock inte den tystaste lösningen..

Vilket den tystaste lösningen är vet jag nog inte riktigt själv heller ännu.

Tack för input, uppskattas verkligen!

Skrivet av suzieq:

Ett par sätt som kan förbättra kylningen är att eventuellt köra ett modulärt SFX-agg med ATX-SFX adaptetplåt, så kan man spara plats för att gömma sladdar och eventuellt skippa hårddiskvaggorna och istället montera eventuella 2.5" SSD:er med dubbelhäftande kardborreband, installera dammfilter för 140mm fläkten och vända fläktarna för omvänd cirkulation, installera en ordentlig tornkylare för att hjälpa till med luftströmmen, och även vända nätaggregatets insug upp och låta det hjälpa till med utblås.

Satan i gatan rent ut sagt. Nu känner jag att jag ligger helt i lä med kunskapen, haha

Skulle jag kunna få vara så fräck att be dig slänga ihop ett möjligt kit på Inet? Det lutar åt att använda mig av deras byggtjänst för att se till att kabeldragning och monteringen blir så bra som möjligt. Som den oroliga själ man är och utifrån andra tidsbelastningar privat känns det som det bästa (om än dyrare) alternativet.

Permalänk
Medlem

Ni som byggt så mycket i detta chassi. Jag undrar vad ni tycker om att köra på ett grafikkort med AIO lösning. Det finns inte så många alternativ på marknaden iofs men det borde väl vara optimalt för både värmen och ljudnivå?
Köra grafikkorts-radiatorn som utblås baktill och sen använda en tornkylare som schyfflar kallluften in i radiatorn.

Dessa grafikkort är ju svalare, mindre (förutom radiatorn) och hjälper till med flödet av luft in från framkant och ut bakkant. Dessutom låter de väl mindre i load än klassiska fläktsystemen på grafikkort.

Tänker jag rätt i att det borde vara det optimala i ett node 304?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Kör med följande i mitt Node 304, burken är både tyst och sval:

I5-6600K med CM 212 EVO
Asus GTX 1070 OC DUAL
3x SSD och 1x M.2

Skickades från m.sweclockers.com

Kan man klocka upp I5-6600k till sin turbofrekvens(3,9 ghz) på alla kärnor och fortfarande få detta chassit tillräckligt svalt? Funderar själv på ny burk med node 304 eller liknande.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]