Permalänk
Medlem

Svart skärm, Toshiba Satellite L755

Hej,

Jag har en Toshiba Satellite L755 där skärmen plötsligt verkar ha slutat fungera. När jag kopplar in extern skärm så ser datorn ut att funka som den ska. På själva laptopskärmen ser jag ingeting, inte BIOS kommer upp där heller.

Testat lite olika varianter med att ta ut och in batteriet men det hjälper inte.

Hoppas att det inte är skärmen som bara har dött.

Permalänk
Medlem

@örli:
Kan vara skärmens bakgrunds belysning (eller invertern) som "ballat ur", prova att lysa med en ficklampa på skärmen, ser du bilden svagt så är det någon av dem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@örli:
Kan vara skärmens bakgrunds belysning (eller invertern) som "ballat ur", prova att lysa med en ficklampa på skärmen, ser du bilden svagt så är det någon av dem.

Tack för tipset, skärmen syns med ficklampan på!
Så då beror det på invertern eller bakgrundsbelysningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Jag ska testa med att byta ut invertern först, vet någon vart det är bäst och billigast att köpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av örli:

Tack för tipset, skärmen syns med ficklampan på!
Så då beror det på invertern eller bakgrundsbelysningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Borde vara invertern. Hade samma sak på en tv och det fixade jag med ny inverter från ebay och lite lödning.
I laptops brukar dom vara modulära så lödning ska nog inte krävas i ditt fall.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

@örli:
Ja, det beror på fel på en av dem då.
Till var köpa en ny inverter, du måste tyvärr ta ut den och se dess part/tillverknings nummer, sedan får du söka på det.

Jag hade en äldre Toshiba som hade problem med invertern, och jag kunde endast hitta utländska sidor som sålde ersättning.

Du kan prova kontakta Toshiba och be att få datorn skickad till verkstad för felsökning även om den inte har garanti längre (jag minns dock inte om Toshiba erbjuder denna service eller inte, men det kostar endast typ ett telefonsamtal för att få reda på det), det som sker då är att man får ett kostnadsförslag, vilket man kan godtaga eller inte, godtar man det kommer datorn att repereras, godtar man det inte så får man betala felsökningen och får datorn tillbaka skickad utan åtgärd.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.