Telia döms till att upphöra med fri surf-kampanj – inte förenlig med EU-regler

Permalänk
Hedersmedlem

YES!
Där satt den!
Ännu en gång har de goda segrat

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

Varför vill hon ens ha en annan tjänst än Spotify?

Varför ifrågasätter du varför någon vill ha ett alternativ till en tjänst som Spotify?

Det vore en väldigt tråkig och likriktad värld om det bara fanns en av varje tjänst...

En förutsätting för att det finns fler än en tjänst är att det finns kunder för de andra tjänsterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Verkar som du har dålig koll på vad nätneutralitet innebär.

Ponera att alla mobilkunder i ett land har fri surf till en webbtjänst inom exempelvis sociala medier eller media streaming, hur stor chans är det att en konkurrerande tjänst ens försöker slå sig in på samma marknad?
Det kanske känns som att det gynnar dig som slutkund på kort sikt, men på längre sikt kan det bara sluta med monopol, där den största spelaren är den som skjuter till mest pengar till operatörerna.

Ditt exempel förutsätter att alla mobilkunder i hela landet sitter utan dataplan och endast konsumerar det som erbjuds gratis, så är inte fallet. Vidare är det inte statens ansvar att begränsa hur ett stort företag håller sig konkurrenskraftigt, har de medlen att göra konsumenternas dataplaner billigare genom avtal med operatörerna så är det uteslutande positivt. Om en konkurrent vill slå sig in på marknaden är det väldigt simpelt: Erbjud en bättre tjänst.

Skrivet av wowsers:

Och om Telia gör det gratis att använda facebook och twitter men inte andra tjänster, hur ska alternativa tjänster klara av att växa?

Detta är exakt varför1 nätneutraliteten finns.

Genom att erbjuda en bättre tjänst eller ett bättre alternativ till efterfrågan? Är inte särskilt komplicerat att lista ut. Vad vi sett på den svenska marknaden är att Telia erbjuder gratis data för sociala medier, varpå Tre eskalerar situationen genom att erbjuda gratis data för strömning av musik. Det blir en tidsfråga innan Tele2 kliver in och erbjuder gratis data för Netflix, varpå Telenor erbjuder gratis data för YouTube. Följer du den linjen av "what ifs" så ser du att konsumenterna i förlängningen får en rad fler (och bättre) alternativ att välja operatör efter hur de konsumerar snarare än att betala 700kr/mån för 20GB data bara för att nästa steg ner är 10GB när de använder 11GB.

Skrivet av backfeed:

Mycket bra.

Det hämmar inte innovation på något sätt överhuvudtaget, snarare tvärtom.

Det begränsar inte konsumenternas makt eller valfrihet överhuvudtaget, snarare tvärtom.

Det blir samma kostnad för alla, precis som det bör vara.

Var har du fått din desinformation ifrån?

Det hämmar innovation genom att begränsa hur leverantörerna konkurrerar. Ingen får erbjuda någonting bättre än någon annan.

Det begränsar konsumenternas makt och valfrihet genom att tvinga in marknaden i en situation med ett extremt fåtal identiska alternativ.

Det blir dyrare för alla då alla tvingas betala för mer data än de använder.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tror att artikeln missar en viktig del.

Om Telia, likt Tre, justerar så att den fria surfen endast fungerar så länge det finns surf kvar på abonnemanget så lär de kunna köra vidare. Möjligtvis med aktivt godkännande kring behandling av trafikdata, i enlighet med GDPR.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RaZman:

Vad vi sett på den svenska marknaden är att Telia erbjuder gratis data för sociala medier, varpå Tre eskalerar situationen genom att erbjuda gratis data för strömning av musik. Det blir en tidsfråga innan Tele2 kliver in och erbjuder gratis data för Netflix, varpå Telenor erbjuder gratis data för YouTube. Följer du den linjen av "what ifs" så ser du att konsumenterna i förlängningen får en rad fler (och bättre) alternativ att välja operatör efter hur de konsumerar snarare än att betala 700kr/mån för 20GB data bara för att nästa steg ner är 10GB när de använder 11GB.

Allt detta gör är att skapa inlåsningeffekter där man väljer streamingtjänst utifrån vad som har gratis data för just den leverantören man kör. Det blir alltså inte att man väljer den tjänst som är bäst, utan den som är billigast, men vad som är billigast är alltså snedvridet.

Jag hade hellre velat se en marknad där data blir billigare år för år istället för att olika saker ingår. Det är den naturliga utvecklingen som är bättre för alla.

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Det hämmar innovation genom att begränsa hur leverantörerna konkurrerar. Ingen får erbjuda någonting bättre än någon annan.

Det begränsar konsumenternas makt och valfrihet genom att tvinga in marknaden i en situation med ett extremt fåtal identiska alternativ.

Det blir dyrare för alla då alla tvingas betala för mer data än de använder.

Jobbar du på Telia? Det här är tre objektivt bra saker. Att hitta på ett nytt sätt att begränsa tillgången till internet är inte innovation! Ingen gynnas av bruten nätneutralitet utom teleoperatörer och deras aktieägare. Så nu har jag svarat på min egen inledande fråga.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Annars är hon inte intresserad av abonnemanget om det inte finns särbehandling av tjänster? Eller fattar jag fel?
Varför vill hon ens ha en annan tjänst än Spotify?

Precis, hon ville hoppa över till Vimla, men det är mer värt för henne att stanna kvar med Tre trots att Vimla passar henne bättre på alla andra punkter i och med musiken.

Hon saknar en del musik på Spotify och vill testa andra tjänster som kan ha det, men den datan hon har spenderar hon i så fall på annat.

Det är värt att stödja de operatörer som inte diskriminerar bland tjänster och trafik, så jag får ge mig på en andra runda att övertala henne.

Permalänk
Medlem

Var väll någon här som kom på att om man postade det man ville titta på i sin egna Facebook home så kunde man kolla på t.ex fredagspanelen utan att surfa drogs. Har inte felia så inte testat. Bästa exemplet på Ikea nätneutralitet är väll ändå då amerikanska ISPS ville ha betalt av netflix för att de hade för mycket trafik till deras kunder. Betalar man för en viss hastighet och använder den så ska ju isp få klaga. I vårt avtal står det upp till 8Mb/s. Det har visat sig att du kollar på netflix. Vi vill ha mer betalt annars låser vi din lina till va 4Mb/s. Men du har 8. Men inte till dessa sidor...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Trevlig värld du lever i när du tar för givet att sådan analys inte görs vare sig du vill eller inte. Jag säger att det är bra när företagen kan erbjuda olika prisnivåer där exempelvis konsumenter som inte använder särskilt mycket data men lyssnar mycket på musik kan välja ett billigare paket utan begränsningar.

Du har fel uppfattning om hur nätneutralitet fungerar. Vi har redan facit på hur marknaden fungerar med respektive utan nätneutralitet, vad som hände i USA (som i Sverige) var att konsumenternas val begränsades såväl i utbud av leverantörer som priser och att innovationen stagnerade. Det säger sig själv att en svepande lag om att all data skall behandlas likvärdigt kraftigt begränsar marknadens utrymme för konkurrens. Nätneutralitet leder endast till den situation vi har idag; Ett fåtal leverantörer som erbjuder samma dyra tjänst genom förlegade datapaket där man tvingas betala antigen för mycket pengar för en överdriven mängd data, eller ett lägre belopp för mindre data än man behöver.

0/10 troll.. du får försöka bättre än så.
1. USA röstade INTE igenom nätneutraliteten vilket gjorde att brandkåren fick (samma dag ironiskt nog) i vissa områden en begränsad tillgång till dataflödet som dom måste ha mellan alla bilar/stationer/utposter
2. Du snackar om innovation som det enbart kommer när folk har begränsad tillgång till vissa tjänster.. FEL, innovation kommer när informationen flödar fritt, när folk kan bolla idéer fritt utan begränsningar, när folk kan testa nya idéer utan att behöva betala extra för att t.ex komma in på Swec när surfen är slut.
3. Att vi har ett oligopol på internetanslutning i sverige har inte med nätneutraliteten att göra... därav de priser vi har på surfen idag.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Detta är bra. Att särbehandla vissa tjänster är att ge sig in i saker man inte begriper. Det vore nu klädsamt av dem att skämmas och erbjuda helt fri surf på allt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Nätneutralitet all the way!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Precis varför nätneutralitet är cancer.

Vi vet redan att du föredrar det IQ befriade amerikanska systemet där en ISP får ha monopol på stora områden.. så inte direkt förvånande att du inte gillar detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Nu vart det en massa inlägg på än gång. Men har inte Finland flatrate och sedan betalar man för hastighet. Precis som vi har i sv på fasta förbindelser?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Allt eller inget.

Undrar om EU kan granska SVT?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Kan nog vara bra för vissa att läsa: SvD-Nätneutralitet

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@Razman
Eller så konkurrerar operatörerna som I Finland genom att erbjuda förmånliga erbjudanden med fri surf 😉 jag menar mitt Abbonemang kostar 26€ /mån för obegränsad surf, upptill 100Mbit/s, obegränsade samtal och sms..

Eller så låter man dem konkurrera som i Sverige och är jätteglad och nöjd och tycker nätneutralitet är dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Precis, hon ville hoppa över till Vimla, men det är mer värt för henne att stanna kvar med Tre trots att Vimla passar henne bättre på alla andra punkter i och med musiken.

Hon saknar en del musik på Spotify och vill testa andra tjänster som kan ha det, men den datan hon har spenderar hon i så fall på annat.

Det är värt att stödja de operatörer som inte diskriminerar bland tjänster och trafik, så jag får ge mig på en andra runda att övertala henne.

Vadå, man kan ju köra Spotify offline. Jag har nog 10 000 låtar offline från Spotify på min telefon.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheVeryUberEnd:

Jobbar du på Telia? Det här är tre objektivt bra saker. Att hitta på ett nytt sätt att begränsa tillgången till internet är inte innovation! Ingen gynnas av bruten nätneutralitet utom teleoperatörer och deras aktieägare. Så nu har jag svarat på min egen inledande fråga.

Jomenvisst, det är objektivt bra att betala för mer än man använder. Det är objektivt bra att endast ha ett alternativ på marknaden och det är objektivt bra när ingen leverantör får anpassa sina erbjudande efter olika konsumentgrupper. Ganska hopplöst att diskutera med någon vars idealsamhälle är Nordkorea eller Cuba.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Det är inte det det gör, vilket jag försökte att förklara.. Jag kan LOVA att facebook kommer ha EXAKT samma besökstid som alla de andra (finns det ens något annat?) som inte ingick i detta avtal nu som innan.

Det här handlar om att se längre än näsan räcker. Om alla operatörer och ISP:er tillåts börja erbjuda gratis facebook-tid, favorisera en streaming-tjänst över den andra etc. så kan jag LOVA att det kommer påverka surfmönstret.

Permalänk
Medlem

..inte förenlig med EU-regler. Vad betyder det i praktiken?
Borde det inte vara Svensk LAG som gäller i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Det hämmar innovation, begränsar konsumenternas makt (och valfrihet) samt gör allt dyrare för alla. Någonting detta är ett bra exempel på.

Här, jag hittade en "innovativ" ISP till dig

Permalänk
Medlem

Nätneutralitet är ytterst viktigt att bevara och värna om. All datatrafik ska hanteras lika oavsett om det är streamad film eller data trafik till sociala medier.
Kan annars lätt se mig en marknad liknande den för tv med olika paket som ger "fri surf" till olika tjänster,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ignostic:

Här, jag hittade en "innovativ" ISP till dig

https://i.huffpost.com/gen/1567010/original.jpg

Sen väl inne så erbjuds man att betala för diverse program för att slippa reklamen, eller få premium..endast 199:- extra utöver de 149:-.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Jomenvisst, det är objektivt bra att betala för mer än man använder. Det är objektivt bra att endast ha ett alternativ på marknaden och det är objektivt bra när ingen leverantör får anpassa sina erbjudande efter olika konsumentgrupper. Ganska hopplöst att diskutera med någon vars idealsamhälle är Nordkorea eller Cuba.

ja men absolut varför kör vi inte på USA modellen? ett företag har monopol över 90% av landet och sen begränsar dom surfmängden för alla på både mobil och pc därför det är riktig innovation!

jovisst gamla Gertrud 90 år vinner på det hela för hon har aldrig använt en dator i sitt liv men vi andra som blir låsta med 500gb surf i månaden för 600kr på datorn blir ju riktigt glada av den nya fantastiska innovationen och framgången på marknaden, riktigt bra för oss konsumenter!

oj vänta.. det är de största företagen som vinner på att ta bort nätneutraliteten vem hade kunnat tro det?!

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara just varför Telia är boven i dramat i just detta fallet?
För jag förstår verkligen inte.

Jag har Telia som mobilleverantör och har fria samtal och SMS, utöver det använder jag mobilen i princip endast till att kolla FB, få dess chattmeddelanden och att kolla Instagram ibland. För min del så finns det inga negativa saker då jag vill ha en hyfsat billig fast kostnad för det jag använder mobilen till (det finns dyra abb som ger ALLT "gratis" men jag har ju ingen nytta av 99% av allt det som erbjuds då och betalar då för massor som jag inte använder) och med detta beslutet så blir det dyrare för mig som kund eftersom jag då måste betala för trafikkostnaderna utöver abb-kostnaden.

Nätneutralitet kan väl vara bra, men inte om det går ut över kunderna vilket det uppenbarligen gör här eftersom de flesta främst kollar FB och Instagram (kanske twitter också) utöver ringa och SMSa.

Telia ska väl själva välja vad i deras nät som ska vara gratis för kunderna? För annars ska ju även fria samtal och SMS förbjudas och straffas för alla operatörer. Annars är det inte rättvist.

Jag skiter i andra tjänster utöver de jag använder, jag använder dem inte ändå även om de skulle vara gratis som FB och Instagram. Detta gäller nog de flesta kunderna, förutom möjligtvis de som är på det här forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Jomenvisst, det är objektivt bra att betala för mer än man använder. Det är objektivt bra att endast ha ett alternativ på marknaden och det är objektivt bra när ingen leverantör får anpassa sina erbjudande efter olika konsumentgrupper. Ganska hopplöst att diskutera med någon vars idealsamhälle är Nordkorea eller Cuba.

Det är ju precis exakt Nordkorea du får på internet om det inte finns någon nätneutralitet. Du får ett samhälle där de få stora operatörer som existerar kan forma (läs: strypa) din nättrafik efter eget tycke. Vi snackar alltså inte enbart gynnsamma dealar för konsumenten, det är bara något man gör när tjänstleverantörerna skjuter till pengar till operatören, utan vi snackar i förlängning om "prenumerationsmodellen" där du enbart får tillgång till specifika tjänster om du pröjsar extra.

Det finns andra sätt att göra sig konkurrenskraftig på, man behöver inte modifiera nättrafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Kan någon förklara just varför Telia är boven i dramat i just detta fallet?
För jag förstår verkligen inte.

Jag har Telia som mobilleverantör och har fria samtal och SMS, utöver det använder jag mobilen i princip endast till att kolla FB, få dess chattmeddelanden och att kolla Instagram ibland. För min del så finns det inga negativa saker då jag vill ha en hyfsat billig fast kostnad för det jag använder mobilen till (det finns dyra abb som ger ALLT "gratis" men jag har ju ingen nytta av 99% av allt det som erbjuds då och betalar då för massor som jag inte använder) och med detta beslutet så blir det dyrare för mig som kund eftersom jag då måste betala för trafikkostnaderna utöver abb-kostnaden.

Nätneutralitet kan väl vara bra, men inte om det går ut över kunderna vilket det uppenbarligen gör här eftersom de flesta främst kollar FB och Instagram (kanske twitter också) utöver ringa och SMSa.

Telia ska väl själva välja vad i deras nät som ska vara gratis för kunderna? För annars ska ju även fria samtal och SMS förbjudas och straffas för alla operatörer. Annars är det inte rättvist.

Jag skiter i andra tjänster utöver de jag använder, jag använder dem inte ändå även om de skulle vara gratis som FB och Instagram. Detta gäller nog de flesta kunderna, förutom möjligtvis de som är på det här forumet.

om att kolla FB är allt du gör så kan du väl skaffa något av de billigaste abonnemangen o vara nöjd så?

ska företag börja ge fördelar till vissa appar / företag så blir det ju ett extremt monopol på marknaden för då kan större företag betala leverantörer som telia att ge användarna fri tillgång till just deras appar och inte deras konkurrenter o på så vis få bort all konkurrens och innovation från marknaden, igen den enda vinnaren är det stora företaget.

men det bästa vore ju om mobil abonnemangen var obegränsad surf också precis som vanligt bredband men det vill dom inte för då kan dom inte pressa ut så mycket pengar som dom gör idag.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Precis varför nätneutralitet är cancer.

Inte nätneutraliteten, däremot är upphörande av televerkts monopol.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Det hämmar innovation, begränsar konsumenternas makt (och valfrihet) samt gör allt dyrare för alla. Någonting detta är ett bra exempel på.

Haha, nej, det enda det begränar är operatörens möjligheter att köra över konsumenterna. Du låter precis som internetlobbyn i USA:

Det är ju som att säga att det är cancer att alla med körkort har rätt att framföra en bil på våra vägar i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Inte nätneutraliteten, däremot är upphörande av televerkts monopol en vidirg cancersvulst som gett allt detdär du sade.
Må Gardell brinna för evig tid i helvetets djupaste nivå för övrigt, må fan själv ta den mannen och hans gelikar, det kommer han att göra, skum som han skall bara bort.

(Jag syftar inte på Jonas... )

jag minns när det fortfarande var monopol. Det kostade extra att ringa utanför riktnumret, och minutpriset var högt. Att påstå att konkurrens är nåt dåligt är väldigt konstigt.