Permalänk
Medlem

Uppgradera eller ej?

Jag har en i5 2500k och har köpt ett 980 ti som kommer nästa vecka. Min i5 2500k går i clock 4.5ghz. Har 8gig ram 1600MHz tror jag det är. Kommer det 980 ti ge mig en bra boost från ett 970 som jag har nu? Eller behöver jag uppgradera ram och cpu/mobo? Det jag vill ha är stabil fps i det spel runt 120 kör alltid allt på lägsta grafik inställningar. Uppgradera eller inte isf uppgradera vad?
Vill inte lägga för mycket pengar isf.

Min psu är på 650w.

Permalänk
Avstängd

8GB RAM till och den bästa i7'an som ditt moderkort stödjer.

Köp helst likadana RAM som du har nu, så att man kan köra dual med de.

Ja, ditt blivande 980Ti kommer att vara en bra uppgradering från ett GTX970.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Ravez: Jag hade inte gått från GTX 970 till 980 ti med den där setupen om du redan spelar på low. Din cpu flaskar redan. i7 2600K @ 4.6Ghz eller snabbare och 16GB ram i 2133mhz skulle däremot göra susen. Har personligen inte testat att köra med 4 moduler men det kan vara så att hastigheten begränsas till 1333mhz eller 1600mhz på ditt moderkort. Bäst att kolla upp det. Annars är det bättre med 2x8GB och att försöka få upp minneshastigheten. Men å andra sidan kanske en ny plattform vore på sin plats istället för att investera i en döende sådan. Jag är hyfsat nöjd med min i7 2600K och 2x8GB 2133mhz, men skulle nog inte lägga mer pengar på den plattformen i dagsläget.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Ravez: Jag hade inte gått från GTX 970 till 980 ti med den där setupen om du redan spelar på low. Din cpu flaskar redan. i7 2600K @ 4.6Ghz eller snabbare och 16GB ram i 2133mhz skulle däremot göra susen. Har personligen inte testat att köra med 4 moduler men det kan vara så att hastigheten begränsas till 1333mhz eller 1600mhz på ditt moderkort. Bäst att kolla upp det. Annars är det bättre med 2x8GB och att försöka få upp minneshastigheten. Men å andra sidan kanske en ny plattform vore på sin plats istället för att investera i en döende sådan. Jag är hyfsat nöjd med min i7 2600K och 2x8GB 2133mhz, men skulle nog inte lägga mer pengar på den plattformen i dagsläget.

I7 2600k skulle det ge en bra boost då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravez:

I7 2600k skulle det ge en bra boost då?

Skickades från m.sweclockers.com

En boost kommer det ge, men frågan är vad du spelar? Jag kör quake champions och först med överklock och 16GB snabbare minnen så störs jag inte av fps drops. Hade tidigare 8GB 1600mhz minnen och uppgraderingen till 16GB 2133mhz gjorde stor skillnad för lägsta framerates i just quake. Jag skulle däremot inte lägga allt för mycket på en redan åldrande plattform.

Kolla nyare jämförelser på youtube av i5 2500k och i7 2600k i de spelen du spelar och avgör själv om det är värt uppgraderingen. Oavsett är gaming i höga frekvenser och i5 2500K en svår kombination.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...