Varför har jag långs svarstid på min fiberanslutning (ms)

Permalänk
Medlem

Varför har jag långs svarstid på min fiberanslutning (ms)

Jag är inte nöjd med att ha ca 25 ms i svarstid när jag testar mot Bredbandskollen. Är ansluten till ett lokalt fibernät med Bogalnet som leverantör. Googlade och testade att köra Tracert kommandot. Se resultat nedan. Är inte det konstigt att ha 258 ms på rad 5?

Kan någon förklara detta och hur ska man gå tillväga för att få det åtgärdat?

Permalänk
Medlem

Den routern har väl annat för sig än att svara på ping. Pingen till slutdestinationen är ju bra, så det är inget problem där. Vill du få bättre ping till någon server får du flytta närmare den servern, byta internetleverantör till en som ger bättre väg till servern eller både och.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@bm500:

Vilket stadsnät är du ansluten till?

Som jag ser det kan antingen stadsnätet alt. din leverantör en enheten som är överbelastad eller har några andra problem.

Det jag skulle göra är att istället prova ping mot olika adresser på nätet för att se vad du har för svarstider där.
att något tar lång tid vid en traceroute är inte helt osannolikt. prova att köra utan dns uppslag, det brukar var mer givande.

Du bör även köra tester på olika tider på dygnet för att se om det är något som kommer och går så att du kan påpeka detta vid ev. felanmälan.

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorrzoor:

@bm500:

Vilket stadsnät är du ansluten till?

Som jag ser det kan antingen stadsnätet alt. din leverantör en enheten som är överbelastad eller har några andra problem.

Det jag skulle göra är att istället prova ping mot olika adresser på nätet för att se vad du har för svarstider där.
att något tar lång tid vid en traceroute är inte helt osannolikt. prova att köra utan dns uppslag, det brukar var mer givande.

Du bör även köra tester på olika tider på dygnet för att se om det är något som kommer och går så att du kan påpeka detta vid ev. felanmälan.

Jag är ansluten till ett litet nät som heter Hästeryds fiber i Alingsås (Bogalnet som leverantör).

prova att köra utan dns uppslag - Hur gör jag detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bm500:

Jag är inte nöjd med att ha ca 25 ms i svarstid när jag testar mot Bredbandskollen. Är ansluten till ett lokalt fibernät med Bogalnet som leverantör. Googlade och testade att köra Tracert kommandot. Se resultat nedan. Är inte det konstigt att ha 258 ms på rad 5?

Kan någon förklara detta och hur ska man gå tillväga för att få det åtgärdat?

https://i.imgur.com/hrZvtTh.jpg

fast vad du har mot bredbandskollen är skitsamma! har själv i skrivande stund ca 9,5 ms på testet hos bredbandskollen, och då har jag koaxial (tre hål i väggen) via comhem. DOCK så har jag aldrig någonsin vart med om detta nånstans där det är relevant (spel för min del) där ligger jag snarare på 25-55 ms beroende på spel och vart servern jag spelar på är.

så fråga dig istället vad gör du med datorn där svarstiden är viktig och är den i det spelet/programmet eller funktionen något som stör på grund av att den är för hög? för just bredbandskollen är ett test som inte nödvändigtvis har något mer "verkligheten att göra"

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Internetleverantörer har olika "vägar" till ditt mål, peering är en vital del i svarstid-ekvationen, men inget du kan göra något åt. tex kan trafik för bahnhof gå via stockholm (men bara 1 hopp).. osv.
Peering är oändligt varierat och 25ms mot en adress inom sverige men inte i samma lokala nät är nog okej.

Jämför man svarstider mellan olika internetleverantörer blir man tokig, då en ISP har bättre mot en sida men sämre mot en annan, men tvärt om för en annan leverantör.

Du kan påverka hopp 1 och kanske 2, din router och din gateway.. men efter det är nätet vad det är. Och tracert går inte att använda för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

fast vad du har mot bredbandskollen är skitsamma! har själv i skrivande stund ca 9,5 ms på testet hos bredbandskollen, och då har jag koaxial (tre hål i väggen) via comhem. DOCK så har jag aldrig någonsin vart med om detta nånstans där det är relevant (spel för min del) där ligger jag snarare på 25-55 ms beroende på spel och vart servern jag spelar på är.

så fråga dig istället vad gör du med datorn där svarstiden är viktig och är den i det spelet/programmet eller funktionen något som stör på grund av att den är för hög? för just bredbandskollen är ett test som inte nödvändigtvis har något mer "verkligheten att göra"

Bra kommentar :). Jag vill bara försäkra mig att jag har så bra anslutning som möjligt. Har i dagsläget inget problem med nätet.
Vilket är bästa sätter att kolla kvaliteten på min anslutning? Jag trodde det var ms på bredbandskollen samt hastigheten såklart.

Permalänk
Medlem

@bm500: Det enda bredbandskollens siffror säger är vad du har för värden till BBK.
Det säger noll och inget om hur din prestanda är mot tex CS servers eller fortnite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bm500:

Bra kommentar :). Jag vill bara försäkra mig att jag har så bra anslutning som möjligt. Har i dagsläget inget problem med nätet.
Vilket är bästa sätter att kolla kvaliteten på min anslutning? Jag trodde det var ms på bredbandskollen samt hastigheten såklart.

hastigheten går att kolla via dom för att få en bra uppfattning, men just ms kan variera så enormt mellan olika tjänster/program vilket gör att ett test är mer eller mindre värdelöst, utan kolla dom spel eller program där låg ms är att föredra och utgå från vad du har där.

tycker själv att allt mellan 1 och 60 ms är okej i spel, sen om man spelar närmare eller på elitnivå så sure, då kanske skillnaden på 9 ms och 40 ms är stor, men som "vanlig dödlig" så är det nog inget man märker eller lider av

sen värt att tänka på, även hastigheten via bredbandskollen behöver inte säga så mkt, fick igårkväll ut ca 40-60mbit bara, medans på steam så laddar den ner i ca 14mb/s (har 150mbit anslutning) så även fast jag enligt bredbandskollen bara fick ut ca 33% av min hastighet så fick jag ut den till fullo via steam.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Som andra redan har sagt är latensen från routrarna på vägen inte alltid relevant, ofta kan den vara direkt missvisande. Routrar svarar på ping i CPU och det är i princip alltid nedprioriterat. Det vill säga, om den har viktigare saker för sig så kan man ibland få längre svarstider.

Det intressanta är nästan alltid svarstiden till slutdestinationen. Om vi dissekerar din trace route så ser man att trafiken routas genom Herrljunga Elektriska/BogalNets nät från Herrljunga till Equinix SK1 i Stockholm där STHIX(som är en internet exchange) finns etablerade för att sedan passera genom STHIX till Google.

I princip all latens som är värd att notera sker i sista routerhoppet hos din ISP. Man kan anta att det går från ungefär Göteborg till Stockholm. Det är en förhållandevis hög latency på sträckan med ca 13 ms. Om jag får gissa så går trafiken fibermässigt antingen via Malmö eller Oslo på vägen till Stockholm för att komma upp i det. Det finns betydligt kortare vägar än så fiberinfrastrukturmässigt.

Men de vägarna kan vara dyrare, inte optimala för ISPns övriga nät eller inte önskvärda av andra skäl så det är svårt att säga bu eller bä om det hos en mindre ISP. Det är också svårt att dra slutsatser av tester vid ett enda tillfälle. Deras primära väg kanske ligger nere för tillfället så att trafiken routas en längre väg? Oavsett, på det stora hela tycker jag 15-16ms till Stockholm inte är mycket att bråka om för en privattjänst.