Permalänk

Mixer med inspelning

Hej
Kan ingenting om detta, tänkte få lite hjälp av er som kan. Grabben är 9 år, gillar musik och vill kunna mixa låtar. Eventuellt också kunna spela in lite eget.
Vad behöver en sådan mixer ha? Någon basic mixer som är lätt att handha som ni kan rekommendera som inte kostar jättemycket?
Skratta gärna om ni vill åt min okunskap Jag har en gammal gammal mixer från 70talet (som var gammal redan då)som jag stod och mixade LP och CD-skivor skivor på i min ungdom. Men hur gör man idag, använder man typ Spotify som ljudkälla?
Tacksam för råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonybolan:

Hej
Kan ingenting om detta, tänkte få lite hjälp av er som kan. Grabben är 9 år, gillar musik och vill kunna mixa låtar. Eventuellt också kunna spela in lite eget.
Vad behöver en sådan mixer ha? Någon basic mixer som är lätt att handha som ni kan rekommendera som inte kostar jättemycket?
Skratta gärna om ni vill åt min okunskap Jag har en gammal gammal mixer från 70talet (som var gammal redan då)som jag stod och mixade LP och CD-skivor skivor på i min ungdom. Men hur gör man idag, använder man typ Spotify som ljudkälla?
Tacksam för råd

Nu är inte detta mitt område, men tror du behöver försöka förklara vad han vill göra lite tydligare för att kunna ge råd.

Alltså vill han spela in ljud från extern källa (gitarr, mic/sång eller tex vinyl) eller vill han sitta och göra remix?

För att spela in från externa källor så får du kolla på ett externt ljud interface (som ett ljudkort du kopplar in med tex USB med in och utgångar).

Tex https://m.thomann.de/se/behringer_u_phoria_umc204hd.htm?o=5&s...

Om han bara vill göra lite remix och leka så är nog det enklaste (om ni sitter på Mac) att börja leka med GarageBand och typ använda någon youtube-downloader för att plocka ner ljud/låtar att leka med.

Men oavsett, tror det krävs mer utforskande för mjukvaran (det är ju mixern i det här fallet antar jag, då en digital mixer är det relevanta i detta fall eller?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns mixrar med inbyggda ljudkort som du kopplar till en dator men du kan ju lika gärna koppla din gamla mixer till datorns ljudkort.
Ska du ha en digitalmixer med inbyggd inspelning blir det kanske för dyrt för en 9 åring, tänkte mest på att intressena brukar kunna växla i den åldern.
Det finns även en del system där man dockat en surfplatta som är nått mellanting så har du en passande platta kan ju det vara nått tills man vet om man ska satsa mer på intresset.
http://www.musictribe.com/Categories/Behringer/Mixers/Digital...
Tex XR 12 kan hu skaffa runt 2500 kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3108026&gclid=EAIaIQobC...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej
Mycket tekniskt jag inte fattade fullt ut 😉 Pratade lite med han lite utefter era frågor för att förstå lite mer vad han är ute efter.
Det är nog mer remixa han är ute efter, inte spela in instrument eller sång. Han sa man kan koppla upp den till dator och mixa med något program där?
Det är kanske vad en sådan XR 12 som rekommenderades är lämplig till?
Försöker förklara så gott jag kan, väldigt tacksam för att ni svarar.
Är ju som sagt totalt okunnig i ämnet men ser ju att grabben visar intresse för det och har sparat i några månader nu för att kunna köpa en sådan. När de visar det så lägger jag gärna till en slant så det blir hyffsade grejer även om det säkert ändå är budget nivån av mixers vi rör oss bland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonybolan:

Hej
Mycket tekniskt jag inte fattade fullt ut 😉 Pratade lite med han lite utefter era frågor för att förstå lite mer vad han är ute efter.
Det är nog mer remixa han är ute efter, inte spela in instrument eller sång. Han sa man kan koppla upp den till dator och mixa med något program där?
Det är kanske vad en sådan XR 12 som rekommenderades är lämplig till?
Försöker förklara så gott jag kan, väldigt tacksam för att ni svarar.
Är ju som sagt totalt okunnig i ämnet men ser ju att grabben visar intresse för det och har sparat i några månader nu för att kunna köpa en sådan. När de visar det så lägger jag gärna till en slant så det blir hyffsade grejer även om det säkert ändå är budget nivån av mixers vi rör oss bland.

Jag förstår inte var en hårdvarumixer ens kommer in i bilden. Varför räcker det inte med en DAW?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tonybolan:

Hej
Mycket tekniskt jag inte fattade fullt ut 😉 Pratade lite med han lite utefter era frågor för att förstå lite mer vad han är ute efter.
Det är nog mer remixa han är ute efter, inte spela in instrument eller sång. Han sa man kan koppla upp den till dator och mixa med något program där?
Det är kanske vad en sådan XR 12 som rekommenderades är lämplig till?
Försöker förklara så gott jag kan, väldigt tacksam för att ni svarar.
Är ju som sagt totalt okunnig i ämnet men ser ju att grabben visar intresse för det och har sparat i några månader nu för att kunna köpa en sådan. När de visar det så lägger jag gärna till en slant så det blir hyffsade grejer även om det säkert ändå är budget nivån av mixers vi rör oss bland.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter som om det är mjukvara du letar och inte en mixer, möjligen kan man ha nått fysiskt interface som ger mer lättåtkomliga reglage som styr mjukvaran men det är ju inget man behöver från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om det är dja du menar med mixa så varför inte en mixtrack pro + valfritt program (Traktor t.ex).
Tror iofs en mixtrack pro kommer med program också. Så ett par lurar och ett par högtalare så borde det vara biff.
JBL 305:or + Sennheiser HD 25-1 II t.ex.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.