HP Elitebook 1050 G1, eller andra förslag till systemutveckling?

Permalänk
Medlem

HP Elitebook 1050 G1, eller andra förslag till systemutveckling?

Är det någon som testat den eller har erfarenhet av den?

Tänker främst på modellen med FHD matt skärm, och spec i7 8750H processor.

Alternativt, andra förslag på bärbar till systemutveckling i prisklassen ~25k.

Behöver inte vara superlätt, men den ska gå att bära. Så 17" går bort. Annars uppskattar jag bra kylning och datorer som inte låter som en jet-plan när fläktarna drar igång.

Det ska vara en PC, har redan en bra MacBook Pro.

Jag har ratat Dell XPS 15 pga dåliga erfarenheter av den modellen.

Mycket tacksam för all input!

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk

Vad kommer du köra på den?

Permalänk
Medlem

Har haft HP Elitebook under flera år som arbetsdator, pålitlig och bra men ganska tråkig. Maskinen du kollar på verkar ju ha det mesta. Det enda är att 256GB SSD kanske är för lite om det stämmer? Kolla också recensioner hur skärmen är om du planerar att sitta mycket utan extern skärm.

Har en liknande spec:ad maskin (Dell) på jobbet nu som klarar utveckling av relativt tunga grejer utan problem. Den är dock lite billigare, tror det är denna: https://www.dustin.se/product/5011094183/latitude-5591

Dock är vikten på 2kg tungt, det är inget jag gärna bär med mig. Privat har jag valt en lättare med 4-kärning i7 U-processor.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Inaktiv

Lenovo P52, P52s. P52an med 6 core cpu, 16GB ram, 512GB ssd, 3TB hdd + Thunderbolt docka ligger på strax under 30 000kr. Lenovo P52s är lite billigare och slöare (en strömsnåll cpu)

Jag själv har använt HP elitebook hur mycket som helst och det är de bästa datorerna jag under mitt liv har haft. T.ex har jag en som har varit igång i 4år drifttid utan några problem..

Nå många företag idag väljer Lenovo idag av någon anledning och de är schyssta de med. Hade de nya Elitebook haft den kvalite de hade för så hade jag köpt en sådan igen. Men bara rent utseendemässigt ser de ej längre ut som en stridsvagn.

Permalänk

Personligen hade jag hellre tagit en med motsvarande spec men Elitebook 840.
Generellt har där varit mer problem med både flaggskepps serierna Foiled och Dells XPS än deras "näst bästa alternativ"

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk

Jag sitter i samma sits. Har en Surface Pro 4 - är egentligen supernöjd med den men det går ganska mycket fortare på modernare CPUer och så vill jag upp till 16 GB RAM (har 8 GB idag). Kikat lite på XPS 15 men precis som TS har jag också lite dåliga erfarenheter av tidigare XPS-datorer. Kikat på Huawei Matebook X men det känns som att de tummat lite på kvalitet för att spara någon tusenlapp på priset - inte önskvärt. Hade gärna fått i9-CPUn och hittade "Asus ZenBook Pro UX580GE-E2036T" för 27 990. Känns intressant men jag börjar fundera på om det inte är bättre att köpa en stationär dator för runt 10k och sen ha en Surface Pro/Surface Laptop/Annan ultrabook med typ enklare i7:a och 8-16GB RAM för resor och möten. Lite meck med två uppsättningar jobbdatorer men vinst både prestanda- och prismässigt.

Vill inte att laptopen ska låta som en dammsugare och inte heller vara stor som en stationär.

Några erfarenheter av Asus ZenBook Pro UX580GE-E2036T? Lite gimmickigt med en skärm som touchpad men det kanske är det som behövs för att få en riktigt bra PC-trackpad?