Skumt problem med min dator som berör grafikkort över lag. tips tas gärna emot

Permalänk
Medlem

Skumt problem med min dator som berör grafikkort över lag. tips tas gärna emot

Långt story om mina problem och tester jag gjort:

Köpte Asus x299 Tuf Mark 1 inga konstigheter.
Satte i en Raeisen PICE-Express kabel för sätta grafikkort på höjden. Datorn började då hänga sig från fall till fall i boot. Samt youtube klipp hade massa färgnoise i sig...
Köpte en ny kabel från e-bay som hade fått bra betyg. Nu startade datorn utan problem och youtubeklipp såg ut som de skulle.

Jag köpte sedan en arm till min skärm och av misstag vred jag på armen så min DP kabel pajade i monitorn. Jag köpte då en ny kabel.
Allt verkade ok. Men nu när jag skulle in i bios så kunde den helt random efter 1-5 sec lägga sig i no display mode med DP kabel. Körde jag Hdmi funkade allt bra. När windows startade fanns bild även med DP så bara bios som gick svart. Köpte då en supra dp kabel... Då kommer inte boot bilden upp alls, så kan ej gå in i bios men så fort windows var igång kom bilden. (Nvidia 1080 kort)

Jag uppdaterar löpande bios, drivare och windows.

Min PcI-expressport började göra litet buzzljud under 3d spel. Jag märkte också att mitt 1080 kort inte kunde leverera över nivå 7 i wow. och ibland inte ens det. Tänkte låg FPS kanske ar graffen. Köpte nyss då ett Asus rtx 2080 ti... Men fick exakt samma problem som med 1080. Ljud från Pci-express, ingen bild via bios men i windows. I wow kan jag ej gå över nivå 7 utan att få samma FPS drop som mitt 1080. Testade byta PCI-Expressport samma sak. och samma buzzljud från PCI-Express. (För båda korten).

Testade annan PSU samma problem. Såg att min skärm var på 60hz. Så testade att sätta den på 100hz på min Asus Pg34 gaming skärm. Men satte jag den på över 60 HZ blickande bilden mellan bild och svart skärm. Så kunde ej sätta den på över 100Hz. Satte jag på vertical sync i wow halverades buzzljudet.

När jag testade DPn i de 3 olika DP portarna på grafikkortet så blev det helt svart när jag slog på 100hz i två av dem. En av dem ger i alla fall blinkande bild.

Stack och köpte en ny skärm. Min tanke var att DP porten ev gick sönder när kabeln drogs sönder i skärmen.... Köpte då en Predetor skärm ej asus bara för ha annat märke ut i fall. Exakt samma problem

Så nu återstår modekort, processor och minnen... Felet känns komplext.
Kan det helt enkelt vara så att det är modekortet? Eller kan det vara något större? Någon som har erfarenhet av något liknande?

Permalänk
Medlem

Har du eliminerat individuella fel så förmodligen moderkortet, ja. Känns ossannolikt att minnen eller CPU skulle orsaka såna fel. Minnena är enklast och testa, bara använd ett eller nåt och se vad vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Har du eliminerat individuella fel så förmodligen moderkortet, ja. Känns ossannolikt att minnen eller CPU skulle orsaka såna fel. Minnena är enklast och testa, bara använd ett eller nåt och se vad vad som händer.

Minne har jag testat nu, ingen skillnad. Jag är mer orolig om det inte skulle vara modekortet. köpt ett nytt som kommer imorgon.
Då vet jag inte vad det kan vara :/

Permalänk
Medlem

Det är inte konstigt om det är moderkortet. Jag har haft en sån extrem otur när det kommer till moderkort. Det jobbiga är ju att utesluta allt annat först och sen visar det sig i slutändan att det är moderkortet, som man trott från början. Har du testat en annan PCI-E slot?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Det är inte konstigt om det är moderkortet. Jag har haft en sån extrem otur när det kommer till moderkort. Det jobbiga är ju att utesluta allt annat först och sen visar det sig i slutändan att det är moderkortet, som man trott från början. Har du testat en annan PCI-E slot?

Japp, samma problem även via annan PCI slott :/