Permalänk

windows 10 storlek

ska få en SSD på 500GB.
tänkte använda den till både windows och att installera spel på.
hur stort är windows 10? hur mycket bör jag lägga windows partionen på? vad rekommenderar ni? räcker 100GB eller blir det tok för mycket eller tok för lite?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

För mig ligger Windows mappen på 15gb, så 100 låter mycket.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Skit i att partitionera upp den bara om du inte ska dualboota eller liknande.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

oj, så lite, ok ja då var 100 gig att ta i. men räcker 15gig gott och väl då? jag menar om man tänker lite framåt i tiden med uppdateringar, program osv?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Skit i att partitionera upp den bara om du inte ska dualboota eller liknande.

tänkte mest på att inte behöva radera allt på HDD om man ska lägga om windows i framtiden

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Ja håller med lite, har man ingen specifik anledning till att partitionera så är det inte riktigt lika självklart att göra det längre, värre var det för 10-20 år sedan när man installerade om Windows lika ofta som man bytte kallingar. Och nu med SSD där man oftast inte lagrar så mycket mer än program och spel, så är det inte så meckigt. Är inte så svårt att få tillbaka sina spel med steam och program hamnar ju ofta på c: ändå.

Edit.
Hade du suttit på 1-2tb disk så kanske det hade vart relevant dock.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

500 Gbyte eller mer är ganska lagom för systempartitionen om du ska ha en dator där du inte hela tiden behöver hålla på med handpåläggning för att rensa den.
Skit i att partitionera en så liten enhet till mer än en partition om du inte har nått specifikt/ särskilt skäl till det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

ok ok, ni har övertygat mig:), ingen partion blir det. ja fakktiskt så var det runt 15-20 år sen jag sysslade med partioner, så har ingen aning om vad som har ändrats:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med om att inte dela upp.
Räknar man bort alla spel så använder jag c:a 175 GB på min SSD.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Bra anledning att partitionera är att kunna ominstallera Win utan att tappa alla spelen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mangemani:

ok ok, ni har övertygat mig:), ingen partion blir det. ja fakktiskt så var det runt 15-20 år sen jag sysslade med partioner, så har ingen aning om vad som har ändrats:)

Fördelarna med att partitionera en ssd är bara en medan det fanns flera möjliga fördelar på en hdd men med en ssd är den enda fördelen att det kan vara lättare att installera om.
Ssdn har ju samma läshastighet över allt och läshastigheten påverkas ju inte heller av fragmentering och trim funkar bättre ju mer tomt utrymme det finns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

fast iofs, det är ju bara spel som kommer att försvinna och spel kan man ju lätt installera om, bara att dra över spar filerna till en annan HDD om det skulle vara så, så efter det ni har sagt, så finns det kanske ingen poäng i över huvud taget att partionera.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mangemani:

fast iofs, det är ju bara spel som kommer att försvinna och spel kan man ju lätt installera om, bara att dra över spar filerna till en annan HDD om det skulle vara så, så efter det ni har sagt, så finns det kanske ingen poäng i över huvud taget att partionera.

Argumenten för att dela en ssd är mycket färre än de fördelar man kan få med att partitionera en hdd så med ssd så funkar mappar för det mesta lika bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

tack för att ni spred ljus över mina funderingar:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

tänkte mest på att inte behöva radera allt på HDD om man ska lägga om windows i framtiden

Såklart. Som aspirerande sysadmin får jag skämmas. Jag har spel på en separat disk.

EDIT: Däremot undrar jag hur ofta du installerar om windows.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Jag hade delat upp den, det är tillräckligt tråkigt att installera om Windows och program plus alla drivrutiner vid en ominstallation. Vid uppdelning räcker det med att installera om Steam, Origin eller vad man nu använder... spara mycket arbete

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi | Ballistix 32GB DDR4 3600MHz | Power Color RX 6900 XT Red Devil Ultimate

Permalänk
Medlem

jag har olika partitioner oavsett hdd eller ssd, tex så har jag en med bara drivrutiner,en annan med program etc så man slipper ladda ned hela tiden...

Permalänk
Avstängd

Man behöver ju inte radera allt bara för att man installerar om Windows nuförtiden så jag sällar mig till kören: Skit i partitionering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man behöver ju inte radera allt bara för att man installerar om Windows nuförtiden så jag sällar mig till kören: Skit i partitionering.

Man behöver det om man vill börja bygga en ny skithög instället för att fortsätta på den som nyss bröts ihop.
Finns inga garantier att felet man försöker fixa inte sitter i grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Man behöver det om man vill börja bygga en ny skithög instället för att fortsätta på den som nyss bröts ihop.
Finns inga garantier att felet man försöker fixa inte sitter i grunden.

Om du försöker precisera vad du menar med "i grunden" så kanske budskapet går fram. Håller vi oss till nyinstallation av Windows 10 på en disk som inte är formaterad eller partitionerad så döps den gamla katalogen till Windows.old och en helt ny katalog med helt nya och oberoende filer skrivs till disken.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@mangemani:

Om du kör Windows 10 så är Microsoft rätt bra på att svara på din fråga.

Bl.a hittade jag denna punkt i bifogad länk https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specificat...

•Enheter med liten lagringskapacitet, t.ex. enheter med 32 GB-hårddiskar eller äldre enheter kan behöva ytterligare lagringsutrymme för att slutföra uppgraderingen. Under uppgraderingen får du instruktioner om vad du behöver göra. Du kan antingen behöva ta bort onödiga filer från din enhet eller sätta in ett USB-flashminne för att slutföra uppgraderingen.

Kollade min egen systemdisk och där tar windows (1809) och en del program samt windows.old (1803) 71GB i anspråk.

Mitt tips är att du köper dej en vettig 128GB SSD bara för operativet och dina program så slipper du problem.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapisch:

För mig ligger Windows mappen på 15gb, så 100 låter mycket.

för mig är W-mappen på 19gb

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

@kapisch: För mig med alla uppdaterade versioner av Windows 10 Pro med alla drivruntiner installerade tar de 37gb på SSDn inkl programmappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrhenius:

@kapisch: För mig med alla uppdaterade versioner av Windows 10 Pro med alla drivruntiner installerade tar de 37gb på SSDn inkl programmappen.

Tänk på att Windows lägger en del filer i dolda mapper också, dels i "ProgramData" och under "Användare". Sedan tenderar storleken att växa med tiden, och man behöver därtill utrymme för Windows uppdateringarna.

Permalänk
Medlem

@Cad_edis: Tack för att du tryckte på knappen igen, you never know it might be broken

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |