Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Svartare än svart? Hur menar du nu? Vad hade du för mätare för kalibrering?

Eftersom en OLED:s svartnivå, alltså dess fysikaliska nivå av ljus (i nits, candela etc.) i det svarta är så litet är det är bortom vad de flesta konsumentmätare kan mäta tillförlitligt. Det ligger ofta på nivåer runt 0,0005 – 0,0001 nits och även lägre beroende på hur panelen drivs, exemplaret etc. Få mätare kan mäta med precision på de nivåerna och även mätare med precisionen kommer få stora fluktuationer pga av panelen.

En typisk VA-panel klarar runt 0,02 - 0,05 nits i svart vid 120 nits ljusstyrka vid vitt, alltså uppemot 6000:1 som högsta kontrastförhållande. Rakt framifrån. Samma 120 nits ljusstyrka på en OLED som ger 0,0005 nits i svart har då 240.000:1 i kontrastförhållande. Sida vid sida i ett mörkt rum kommer VA-panelen se mörkgrå ut.

Den enda gången en LCD kan matcha de nivåerna är ifall man kör en helt svart testbild så att TV:n stänger av lysdioderna.

Börjar det lysa synligt från svart på en OLED-panel har man ställt in bilden för ljust. Vilket man då och då måste man för att exempel få en korrekt hantering av skuggtoner och undvika klippt dynamik, "black crush". Reglagen på många OLED-apparater har ofta för låg precision så man man tvingas välja mellan lite ljus i det svarta eller tappa de allra mörkaste skuggtonerna i bilden. Men det är knappast på LCD-nivåer man kommer vid sådana kompromisser. Händer det är något helt fel inställt.

Nu menade jag inte att svärtan är bättre än en OLED, snarare att svärtan är "i klass" med en OLED, dina siffror går inte att argumentera mot och hade jag haft chansen att köpa en 65" OLED för 9990kr hade jag förmodligen gått den vägen också

Dock är TVn i det stora hela (för mig) bättre än de apparater jag jämför med och jag får mer exakta färger än polarnas LG OLEDs.

Jag kör SpectraCal C3 och CalMAN Home Enthusiast och håller på med detta enbart som hobby

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dallen: "I samma klass" kan jag absolut köpa. När local dimmingen fungerar på Q-modellerna kan det bli ganska höga kontrastmätningar, lätt uppemot 100.000:1 och även över. Men det är också ganska begränsat storlek på hur den kan släcka ned så man får räkna med en del synliga halo-effekter, plus att apparaterna hela tiden justerar nivåerna i bilden dynamiskt med en latens. Man ser hur bilden räknas om med en fördröjning på uppemot en halv sekund. Det slipper man med OLED.

Men ja, "i samma klass" - De flesta produkter i den här klassen (toppnivån) är kapabla till hög bildkvaitet. Handlar mest om vilka nackdelar man kan leva med och acceptera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Dallen: "I samma klass" kan jag absolut köpa. När local dimmingen fungerar på Q-modellerna kan det bli ganska höga kontrastmätningar, lätt uppemot 100.000:1 och även över. Men det är också ganska begränsat storlek på hur den kan släcka ned så man får räkna med en del synliga halo-effekter, plus att apparaterna hela tiden justerar nivåerna i bilden dynamiskt med en latens. Man ser hur bilden räknas om med en fördröjning på uppemot en halv sekund. Det slipper man med OLED.

Men ja, "i samma klass" - De flesta produkter i den här klassen (toppnivån) är kapabla till hög bildkvaitet. Handlar mest om vilka nackdelar man kan leva med och acceptera.

@Laxpudding: 8102:an har ju dock Full-array Local Dimming (FALD). Halo-fenomenet gäller väl specifikt apparater med Edge-lit Local Dimming?

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Gäller även full array då de har för få zoner.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dallen: Som skrivet ovanför - det är för få zoner. Även med exempelvis spelskärmarna som kommer med 384 zoners local dimming så är det 21 600 pixlar per zon vid 4K. TV-tillverkarna är väldigt tillbakadragna med att berätta hur många zoner det är. En FALD handlar oftare om färre än 100 zoner och det är endast ett fåtal flaggskeppsmodeller som har flera än hundra zoner.

En OLED kan släcka ned helt pixel för pixel. På 384-zoners FALD:en måste 21 600 pixlar i samma zon försöka ta en slags genomsnittsnivå för bildens innehåll. Detta kräver beräkningar och algoritmer vilket adderar latens och godtycklighet. Det syns hur det tänds och släcks i bilden.

I praktiken kan det trots allt upplevas tillräckligt bra eller väldigt bra oavsett - därav "i samma klass". Olika tekniker har olika svagheter och styrkor. Gäller att matcha dessa mot kraven man ställer.

Permalänk

Hur står sig ovanstående modeller mot den nya 65PUS7803? Den är betydligt dyrare, hur fungerar det där med produktnamnen egentligen? Betyder det att den eventuellt kan stå sig mot exempelvis 65PUS9XXX-serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Dallen: Som skrivet ovanför - det är för få zoner. Även med exempelvis spelskärmarna som kommer med 384 zoners local dimming så är det 21 600 pixlar per zon vid 4K. TV-tillverkarna är väldigt tillbakadragna med att berätta hur många zoner det är. En FALD handlar oftare om färre än 100 zoner och det är endast ett fåtal flaggskeppsmodeller som har flera än hundra zoner.

En OLED kan släcka ned helt pixel för pixel. På 384-zoners FALD:en måste 21 600 pixlar i samma zon försöka ta en slags genomsnittsnivå för bildens innehåll. Detta kräver beräkningar och algoritmer vilket adderar latens och godtycklighet. Det syns hur det tänds och släcks i bilden.

I praktiken kan det trots allt upplevas tillräckligt bra eller väldigt bra oavsett - därav "i samma klass". Olika tekniker har olika svagheter och styrkor. Gäller att matcha dessa mot kraven man ställer.

Det ska vara 128 zoner på 8102:an iaf, men jag förstår vad du menar.
För 9990kr så är det en svårslagen produkt och det är egentligen allt jag vill få sagt 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Har en pus8102 och är supernöjd.

Dock skulle jag sätta den på väggen och råkade komma mot reset knappen. Dvs göra om alla inställningar.

Min fråga är detta.

När jag installerade den i våras så vet jag att det fanns en inställning för om den stod på stativ eller satt på väggen. Kan inte hitta den inställningen.

Tänkte jag skulle ändra så ambrlight är ”rätt”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Micro555:

Har en pus8102 och är supernöjd.

Dock skulle jag sätta den på väggen och råkade komma mot reset knappen. Dvs göra om alla inställningar.

Min fråga är detta.

När jag installerade den i våras så vet jag att det fanns en inställning för om den stod på stativ eller satt på väggen. Kan inte hitta den inställningen.

Tänkte jag skulle ändra så ambrlight är ”rätt”

Skickades från m.sweclockers.com

Tvmeny-Inställningar - ljud - tv placering