Permalänk
Medlem

Gå inte på det...

Skrivet av makatech:

Fråga: Com Hem är ganska aggressiva nu för tiden i deras marknadsföring för bredband och skryter om höga hastigheter. I synnerhet om man redan har TVn via Com Hem kan det finnas pengar att tjäna totalt samt att man får en obegränsad cloud tjänst på köpet vilket också ofta är värt en slant.

Syftar på Com Hems "tre hål i väggen uttag nu", fiberkoax eller vad Com Hem kallar det?

Oavsett hastighet får man Alltid ett ping/latency handikapp jämfört med fiber eller hur ligger det till?

En del av oss har lägenheter både med tre hål i väggen samt dragen fiber. Om man betänker maximal prestanda så är det egentligen alltid dumt att välja koax framför fiber, stämmer det? Tex vid online spel får motståndare som sitter på fiber en fördel vs om man sitter på "tre hål i väggen" Com Hem?

Com Hem i deras vräkiga reklamkampanjer överallt skryter om superhöga hastigheter men nämner så klart inget om att de har sämre ping vs fiber och därför alltid är ett sämre alternativ för online gamers?

Com Hem, prisvärt och bra för det mesta, absolut men ändå alltid sämre ping/latency vs fiberlan och därigenom kanske inte det bästa valet för tex online-spelfantaster?

Stämmer mina slutsatser eller är jag helt ute och cyklar? Är skillnaderna så små att de inte spelar någon roll ens vid onlinespelande?

Gå inte på det. Comhem har stora problem med sitt Coax. Som någon skrev så ser det ut som hela havet stormar. Min hastighet varierar från bra 240 Mbit till 30 och korta avbrott. Ping ligger ofta kring 15-20.

Det Comhem är bra på är att man lurar in folk billigt och börjar sedan ”smyghöja” priset via div suspekta tillägg och ”påtvingade” förbättringar i tjänsten när man väl är bunden. Säg att du gärna tar deras erbjudanden men utan krav på bindning skall du få se. Då blir det plötsligt annat ljud i skällan. Då gå det plötsligt inte att få de villkoren. Ger mig FN på att det är uträknat av marknadsavdelningen.

Skall bli så skönt att kunna slänga ut skiten efter 15 år med deras monopol när när vi nu äntligen kan installera fiber....

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar om mitt inlägg jag skrev om Com Hem. Tolkar det som att jag generellt har rätt men att mycket kan bero på hur man använder sitt Internet, försämrad ping/latency vs fiber är till nackdel för online gamers men detta håller så klart Com Hem väldigt tyst om. Com Hems marknadsföring är lite ful/falsk på det sättet. Pratar du med någon av deras säljare så tar de inte upp sämre ping/latency vs fiber såvida du inte frågar om det. Ja, Com Hem erbjuder ofta bra nedladdningshastighet till vettigt (ok) pris men svajig ping/latency kan vara förödande för seriösa online gamers. Sedan är det kanske inte helt enkelt att svara på hur mycket denna lilla pingförsämring betyder vid spel? Som någon av er skriver här är en stabil uppkoppling viktig och vissa här har dåliga erfarenheter av att Com Hem helt enkelt kan vara svajig, det här kan säkert variera jäkligt mycket beroende på vad man bor samt belastning på Com Hem nätet i området där man bor.

Jag har redan bytt till Com Hem (tre hål i väggen), mest av snålhet men också lite av okunskap (jag är inte så himla vass på nätverk), lyckades tjäna ca 200kr/månad jämfört med mitt Bahnhof 100/10 eftersom jag fick lite paketrabatt pga att jag redan körde TV paket via Com Hem samt att jag sparade en slant på att säga upp Dropbox kontot (Com Hems cloudtjänst är ju än så länge gratis och obegränsad om man kör Com Hem TV + bredband).

Har som sagt tillgång både till tre hål i väggen och fiber i min lägenhet. Faktumet att tre hål i väggen uttaget är bakom TVn underlättar så klart kabeldragning och att kunna gömma undan prylar en hel del, det blev snyggt nu, helt klart. Har man fiber tvingas man ofta dra extra fiber i lägenheten och har man inte koll eller anlitar ett proffs kan det se för jäkligt ut.

Har C2 modemet och i början upplevde jag också prestandan som klart svajig (visade sig även i tex bredbandskollen), var då helt inne på att ångra abonnemanget men sista ca två veckorna har det varit bra/stabilt. Stängt av bandsteering nu, bytt Wifi kanal samt vet inte om det kan ha hjälpt när jag ringde och gnällde (?), helt klart har det varit bra sista ca två veckorna. Gjort en hel del tester på bredbandskollen och den verkar leverera vad jag betalar för (300/10).

För nedladdning (samt film etc) drar jag utan tvekan nytta av 300mb ner vs 100mb tidigare och videos etc buffras väl ändå (ingen större nackdel med marginellt sämre ping då jämfört med fiber?).

Online spel: Jag spelar relativt sällan (PUBG), dottern ett par andra spel men också väldigt sällan, men därför lite tidigt att säga hur mycket jag nu förlorar i spelprestanda (ping/latency) vs mitt gamla fiber Banhof 100/10 abonnemang, men de få ggr jag spelat via Com Hem så har jag nog inte märkt någon synbar försämring ännu.

Vore jag en seriös onlinegamer vore kanske läget totalt annorlunda, då kanske jag skulle såga Com Hem totalt just nu och gått tillbaka till fiber bums...

Jag håller tummen för att detta Com Hem experiment kommer vara stabilt även i fortsättningen och att vi inte märker av försämringen i ping, att det trots allt duger bra för våra behov.

Så slutsatsen? Jag är ändå nöjd hittills men klart irriterad över Com Hems smutsiga luddiga marknadsföring, jag tycker att de borde vara ärligare om sämre ping (högre latency) vs fiber vilket kan påverka (tex) online gamers negativt.

Permalänk

Fick nyligen C2 routern och ett nytt abonnemang (600/50). Allt lirar fint när det är igång men väldigt ofta så dör internetuppkopplingen, routern är igång men uppkopplingen eller DNS eller vad det heter, dör liksom. Det kommer tillbaka av sig självt efter ca 5 min eller så.
Detta kan ske ett x antal ggr per dag. Någon som varit med om något liknande eller vet vad man kan göra?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Så slutsatsen? Jag är ändå nöjd hittills men klart irriterad över Com Hems smutsiga luddiga marknadsföring, jag tycker att de borde vara ärligare om sämre ping (högre latency) vs fiber vilket kan påverka (tex) online gamers negativt.

Finns mycket som påverkar, jag har fiber (hem), flera kompisar har fiber (hem), flera har coax, flera har äldre adsl. Nästan alla har Lika bra prestanda i online-spel och ungefär samma ping, fiber några ms bättre. från 5-25 varierar det, och då är det spritt över hela landet. Finns olika grader i helvetet, ett överbelastad lan är sämre en bra coax, överbelastat coax-nät är sämre är lan. Oavsett nät är det ju alltid fiber något hopp bort.

Välj det som kostar dig minst och fungerar bäst, som tur är har du alternativ. Nackdel adsl: Låg hastigher ner/upp. Nackdel coax: Långsammare uppladdning än fiber. Nackdel fiber: Ingen egentligen, mer en att man som abonnent inte bör pilla på skiten. Rör inte något som funkar! Gäller iofs allt men folk som målar och tar loss fibergrejer har större risk att pajja fibern vs alternativen.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGreendayzer':

Fick nyligen C2 routern och ett nytt abonnemang (600/50). Allt lirar fint när det är igång men väldigt ofta så dör internetuppkopplingen, routern är igång men uppkopplingen eller DNS eller vad det heter, dör liksom. Det kommer tillbaka av sig självt efter ca 5 min eller så.
Detta kan ske ett x antal ggr per dag. Någon som varit med om något liknande eller vet vad man kan göra?

Låter helt klart som returstörning i nätet. Om det sker X gånger om dagen och det alltid kommer tillbaka efter 5 minuter så är det förmodligen ett fel som sällan upptäcks och dessutom svår att spåra för de på nätverksövervakningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Finns mycket som påverkar, jag har fiber (hem), flera kompisar har fiber (hem), flera har coax, flera har äldre adsl. Nästan alla har Lika bra prestanda i online-spel och ungefär samma ping, fiber några ms bättre. från 5-25 varierar det, och då är det spritt över hela landet. Finns olika grader i helvetet, ett överbelastad lan är sämre en bra coax, överbelastat coax-nät är sämre är lan. Oavsett nät är det ju alltid fiber något hopp bort.

Välj det som kostar dig minst och fungerar bäst, som tur är har du alternativ. Nackdel adsl: Låg hastigher ner/upp. Nackdel coax: Långsammare uppladdning än fiber. Nackdel fiber: Ingen egentligen, mer en att man som abonnent inte bör pilla på skiten. Rör inte något som funkar! Gäller iofs allt men folk som målar och tar loss fibergrejer har större risk att pajja fibern vs alternativen.

Jag får se vad jag hittar på. En sak är klar varje fall, jag drar nytta av 300mb ner jämfört med mitt gamla 100/10 Bahnhof fiber abonnemang. Däremot är så klart 10mbit upp i minsta laget när man laddar upp mycket i molnet och är otålig. Märker att tex TVns inbyggda appar för Netflix, Youtube och Viasat flyter stabilare nu än tidigare. Tidigare kunde jag sporadiskt få skumt beteende men det händer inte nu, det rullar.

Dock kanske jag ändå kommer tillbaka till fiber snart. Men i så fall får jag anlita en elektriker bums så att jag får lite ordning på skiten Ofta är ju de här fiberswitcharna direkt innan för dörren vilket ej är optimalt. Blev galen på alla boxar jag hade precis innanför dörren tidigare.

Visst sjutton levererar tex Com Hem via vanligt fiber också? Undrar vad de egentligen rekommenderar i en lägenhet som min där det finns både fiber (Open Universe) samt tre hål i väggen.

Permalänk
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Låter helt klart som returstörning i nätet. Om det sker X gånger om dagen och det alltid kommer tillbaka efter 5 minuter så är det förmodligen ett fel som sällan upptäcks och dessutom svår att spåra för de på nätverksövervakningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Får nog ringa in igen och klaga för 1000:e gången... Men vafan ska man säga till de? De säger hela tiden att de ej kan göra något. Nu är det dock felanmält och tekniker skulle titta på det men skulle de ej hitta nåt, va gör man?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGreendayzer':

Får nog ringa in igen och klaga för 1000:e gången... Men vafan ska man säga till de? De säger hela tiden att de ej kan göra något. Nu är det dock felanmält och tekniker skulle titta på det men skulle de ej hitta nåt, va gör man?

Om det nu är returstörning som är orsaken till problemet så kan det ta tid innan det löser sig till 100%.

Detta då störningen måste vara aktiv då tekniker åker ut på arbetet för att de ska kunna mäta och se vart störningen befinner sig. Oftast hinner störningen försvinna innan tekniker hunnit ut på plats och då stängs anmälan och man får vänta och anmäla på nytt igen nästa gång de sker.

Jobbigt, jag vet, har samma problem på min adress. Bara att gilla läget.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Skrivet av wzaa:

Om det nu är returstörning som är orsaken till problemet så kan det ta tid innan det löser sig till 100%.

Detta då störningen måste vara aktiv då tekniker åker ut på arbetet för att de ska kunna mäta och se vart störningen befinner sig. Oftast hinner störningen försvinna innan tekniker hunnit ut på plats och då stängs anmälan och man får vänta och anmäla på nytt igen nästa gång de sker.

Jobbigt, jag vet, har samma problem på min adress. Bara att gilla läget.

Update på mitt case då: Fick ett sms idag, där teknikerna hade tittat på problemet och skrivit att felet ej ska kvarstå, annars skulle jag kontakta de. Har flutit på bra idag utan någon bortkoppling från internet.

Hoppas på att det håller i sig och är löst

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande mycket problem med comhem, hade dom för många år sedan men bytte ganska fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rms73:

Är det fortfarande mycket problem med comhem, hade dom för många år sedan men bytte ganska fort.

Beror nog mycket på vart i Sverige du befinner dig och om det gäller koaxnät eller fibernät.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@rms73: Idag är de nog rätt lika övriga operatörer. Det jag tycker är negativt är att de har så låga uppladdningshastigheter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Igår hade jag problem med uppkopplingen. Kunde inte koppla upp mig på morgonen, startade om routern men det löste sig inte. Jag var tvungen att lämna det för att jobba under dagen. Kom hem och märkte att det fortfarande var problem med uppkopplingen. Provade starta om igen, men samma sak igen.
Så jag ringde supporten och kollade vad de hade för lösning. Supporten kollade först med grannarna om de hade problem men hittade inget. Alla lösningar han kom med funkade inte. Så de ska skicka hit en tekniker. Jag kom på att jag hade ett till uttag i lägenheten, så jag provade att koppla till den istället. Och den funkade. Så troligen är det nån signalfel på det första uttaget, supporten ska iaf skicka en tekniker som ska undersöka saken.

Nu till mitt problem. Det andra uttaget är placerad längst ut i lägenheten vilket gör att det trådlösa nätet något sämre. Jag har även haft problem med det trådlösa nätverket även när routern var kopplat till det första uttaget och att routern var placerad så mitten som det går i lägenheten.
Om jag köper en bättre router, kommer detta lösa mitt trådlösa problem, och vilken router kan tänkas vara bra i detta fall? Supporten nämnde att eftersom jag bor i ett flerfamiljshus så är det många trådlösa nätverk som stör ut varandra. Så det kanske ändå inte hjälper med en bättre router. Jag vill inte köpa en dyr router och sen att det visar sig att det inte hjälpte ett dugg.
I dagsläget är alla datorer i lägenhet kopplat trådlöst.

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Hej, snabb fråga. Jag har fått fiber till lägenheten och i samaband med att jag skulle säga upp mitt com hem abonnemang så fick jag ett bra fiber erbjudande med 1 års bindningstid. Nu har dock tanken slagit mig att jag har en htcp/server hemma som jag kan vilja exponera mot internet i framtiden.

Ni som sitter på com hems fiber, funkar det med deras routing? jag tror jag fortfarande kan ångra mig iom distansavtals lagen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Inaktiv

inlägg raderat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Hej, snabb fråga. Jag har fått fiber till lägenheten och i samaband med att jag skulle säga upp mitt com hem abonnemang så fick jag ett bra fiber erbjudande med 1 års bindningstid. Nu har dock tanken slagit mig att jag har en htcp/server hemma som jag kan vilja exponera mot internet i framtiden.

Ni som sitter på com hems fiber, funkar det med deras routing? jag tror jag fortfarande kan ångra mig iom distansavtals lagen.

Givetvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Någon som har problem med portar som är låsta?
Försöker komma åt hemmaservern utifrån och har tom bryggat modemet till både cisco samt fortigate FW som jag har för att testa. Försöker öppna portar, men hur jag än vrider och vänder så vid test så visas det bara att 443 är öppen på båda och då är det inte samma inställningar. Vid användning så har 21 visat som öppen en kort stund.
Vet att Comhem har vissa portar stängda av säkerhetsskäl, men verkar som mer eller mindre alla portar är stängda?
Kan de kanske stängts ner automatiskt om deras system märkt av avancerad användning/portar som öppnas och körs som normal användare inte gör? Någon med hemmaserver som känner till eller vart med om nåt liknande, innan jag ringer dit en tredje gång och ska försöka hantera supporten som ber om reboots och kolla kablar?

Permalänk
Medlem

Jag har behövt starta om mitt modem flera gånger under helgen för att få internet att fungera. Domänen comhem är nu utbytt till Tele2 Swipnet dessutom.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av rms73:

Är det fortfarande mycket problem med comhem, hade dom för många år sedan men bytte ganska fort.

Skrivet av Alliz89:

Beror nog mycket på vart i Sverige du befinner dig och om det gäller koaxnät eller fibernät.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer och går kan jag säga. Har nu lite problem igen med uppkopplingen som funkat ett par år felfritt. Deras kundtjänst är hemsk samt extremt lång väntetider 20+ minuter.

Permalänk
Skrivet av MrGreendayzer':

Fick nyligen C2 routern och ett nytt abonnemang (600/50). Allt lirar fint när det är igång men väldigt ofta så dör internetuppkopplingen, routern är igång men uppkopplingen eller DNS eller vad det heter, dör liksom. Det kommer tillbaka av sig självt efter ca 5 min eller så.
Detta kan ske ett x antal ggr per dag. Någon som varit med om något liknande eller vet vad man kan göra?

Jag upplever exakt samma fel, bor i stigslund i Gävle i ett lägenhetshus som har fiber in till kåken sen coax till uttag. Håller på att bli helt jävla galen då jag va så korkad att jag tog deras typ dyraste abonnemang (som jag inte ens behöver) och betalar en stor slant varje månad... tycker det är helt otroligt att man inte ens kan få någon rabatt eller liknande som goodwill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonLa:

Någon som har problem med portar som är låsta?
Försöker komma åt hemmaservern utifrån och har tom bryggat modemet till både cisco samt fortigate FW som jag har för att testa. Försöker öppna portar, men hur jag än vrider och vänder så vid test så visas det bara att 443 är öppen på båda och då är det inte samma inställningar. Vid användning så har 21 visat som öppen en kort stund.
Vet att Comhem har vissa portar stängda av säkerhetsskäl, men verkar som mer eller mindre alla portar är stängda?
Kan de kanske stängts ner automatiskt om deras system märkt av avancerad användning/portar som öppnas och körs som normal användare inte gör? Någon med hemmaserver som känner till eller vart med om nåt liknande, innan jag ringer dit en tredje gång och ska försöka hantera supporten som ber om reboots och kolla kablar?

Jag har aldrig upplevt att några portar är spärrade? Jag kör själv bryggat med egen router bakom och jag har aldrig haft några problem. Det som möjligen skulle vara känsligt är kanske port 25 men det kör jag inte själv..

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av RasmusKvist:

Jag upplever exakt samma fel, bor i stigslund i Gävle i ett lägenhetshus som har fiber in till kåken sen coax till uttag. Håller på att bli helt jävla galen då jag va så korkad att jag tog deras typ dyraste abonnemang (som jag inte ens behöver) och betalar en stor slant varje månad... tycker det är helt otroligt att man inte ens kan få någon rabatt eller liknande som goodwill.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du tidigare har haft C1 routern och den funkade kan du testa byta tillbaka till den. Annars kan du säkert be om att få den.

Jag bytte tillbaka till min C1a och det flyter på som vanligt nu.
Du måste dock be de att aktivera C1an om du nu skulle byta till den och prestanda skillnaden är väldigt liten skulle jag säga. Märker själv ingen skillnad.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Tänkte tipsa om comhems router Compal CH7.
Jag har comhems 600/50 uppkoppling och har inga problem med den, kör deras Compal CH7 router. När det har varit problem(vilket är ett handfull gånger på 5-6år) så har det inte legat hos mig utan i basstationen i området vilket de har fixat på några timmar till max någon dag eller två från när man har anmält det.
Det står även i deras avtal att den enda hastigheten som de kan garantera är med LAN kabel och då ska du minst få ut 300mbit ner på just detta abb. har själv aldrig kommit ner till den hastigheten utan har haft full fart ända till deras basstation så det är inge fel på denna router.

Så om ni har problem så kanske denna router kan vara ngt att prova men vet inte om de har kvar den som ett alternativ, men man kan alltid fråga

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

Kör Pi-hole (https://pi-hole.net) och skulle därav vilja ändra min DNS men verkar ej gå i deras router, har C1. Någon som vet någon workaround eller sätt man kan ändra DNS på ändå? Det enda jag fick som svar från supporten var "Vi rekommenderar inte att man gör det".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huge-Raven:

Tänkte tipsa om comhems router Compal CH7.
Jag har comhems 600/50 uppkoppling och har inga problem med den, kör deras Compal CH7 router. När det har varit problem(vilket är ett handfull gånger på 5-6år) så har det inte legat hos mig utan i basstationen i området vilket de har fixat på några timmar till max någon dag eller två från när man har anmält det.
Det står även i deras avtal att den enda hastigheten som de kan garantera är med LAN kabel och då ska du minst få ut 300mbit ner på just detta abb. har själv aldrig kommit ner till den hastigheten utan har haft full fart ända till deras basstation så det är inge fel på denna router.

Så om ni har problem så kanske denna router kan vara ngt att prova men vet inte om de har kvar den som ett alternativ, men man kan alltid fråga

Exakt samma här. Fungerar utan problem i princip hela året. Några få gånger kan det vara problem men som du säger är det då inte på min sida problemet ligger.

Permalänk
Medlem

Är det några problem med att brygga en annan router med Comhems router? Tänkte köpa en Nighthawk router. Tycker att Comhems router har en väldig dålig täckning även inom 20 meters radie, plus att streama filmer från en nas har inte fungerat bra alls. Det är alltid buffring. Har man däremot en switch där alla enheter är kopplade till den så funkar streaming bättre. Dock lider fortfarande det trådlösa nätverket med streamingsproblem.

Jag har en Compal CH7486E

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

@deques: Bör inte vara några problem (inte noterat något i alla fall), har har ett modem av samma modell som du. Kör den bryggad och en Asus RT-AC66U efter den.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

@xeRoos: Så bra

Hur funkar port-forwarding i bryggad läge? Släpper man portar i comhems router, eller kan man släppa portar i den bryggade router?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

@deques: I och med att du bryggar CH-modemet så inaktiveras NAT, du får publik IP och styr port forwarding och annat dyl. direkt i din egen router.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT