Vilket os till min server?

Permalänk

Vilket os till min server?

Hejsan,

Köpte mig en HP Mikroserver Gen10 för ett par veckor sedan efter lite rådgivning här på Sweclockers.

Burken spinner som en katt och jag är grymt nöjd med hur hårdvaran presterar. MEN. Det rekommenderade OS:et ClearOS är förmodligen det sämsta jag någonsin har varit med om. Noll support (såtillvida du inte betalar för support-tickets osv).

Så nu tänkte jag se mig om efter ett annat os till att driva servern. Har tidigare kört ubuntu till mina mediaspelare och det har fungerat helt okej. Att tillägga så kör alla mina arbetsdatorer på nätverket (jag driver företag) windows 10.

Finns det fördelar med att köra t.ex Windows Server just av den anledningen att alla datorer har win 10?

Användningsområdet är att externa frilansare ska kunna ladda upp / ner filer dagligen med säker anslutning.

Jag vill kunna styra användares access till olika mappar på servern på ett överskådligt sett. Jag vill enkelt kunna se vad som finns på servern och kunna skicka filer mellan den och intranätet utan att behöva styra detta från en kommando-promt.

Anledningen till att jag inte vill använda betaltjänster som dropbox osv är att jag vill ha maximal kontroll av portar/vpn osv samt kunna skicka obegränsat med data (jag skickar hundratals gb per dag).

Finns det ett snyggt webbaserat interface som går att installera på sin server (även om det kostar) så hade det varit kanon. Jag har sett att det finns diverse molntjänster man kan installera men de har alla en stor blaskig logga som inte verkar gå att byta ut och priset är väl saftigt.

Har inga problem att betala för OS:et om det skulle göra mitt liv enklare.

Permalänk
Medlem

FreeNAS (FreeBSD)

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu Server som bas, men låter den göra väldigt lite och sedan i prncip alla tjänster som Docker containrar. Har funkat finfint i ett par år nu.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Beror på hur mkt fritid du har skulle jag säga
Kör en SFTP ex.vis för filuppladdning.
OS är helt efter tycke och smak, körde Slackware förr, gick över till Windows server för ~10 år sen.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Beror på hur mkt fritid du har skulle jag säga

En väldigt bra poäng som jag gärna understryker!
Vissa server OS är riktigt bra men tidskrävande att lära sig att tillämpa på rätt sätt.

Själv skulle jag säga Proxmox och sedan LXC/VMs för de tjänster du behöver lägga ut där du i stort sett har total valfrihet.
Snabbt att komma igång med och väldigt kapabelt.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

FreeNAS med Nextcloud

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Många linux ryttare i denna tråd:)

Windows datorer ok, Active Directory? Företag, används mail? Office 365? Google? Intranet, vad betyder det i detta fall, hur är det uppbyggt? Hybrid med O365/Azure osv, patch hantering säkerhet med konton osv.

Ville bara lägga till något annat i tråden än bara Linux som jag ser som en betydligt dyrare och tidskrävande när det gäller support och drift osv, oavsett om man sköter det själv eller lägger det hos någon annan.

Linux är för stora företag med specifika krav och med fetare driftavtal, inte för ett företag med en microserver där saker ska fungera för någon som bör spendera tiden på annat

pls, no hate.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd

@Curemylife: Håller med, dessutom ska det säkert integreras AD-regler och sånt tjaffs. Kul att göra det på en linux.. Dessutom ska du överväga att servern ska vara hanterbar ifall du tröttnar/blir promotad/byter jobb utan att ta in konsulter för 2000kr/timme. (alla mina servrar är linux men jag inser också att den friheten kan jag ta när jag har 1 användare.. )

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsifree:

Det rekommenderade OS:et ClearOS är förmodligen det sämsta jag någonsin har varit med om. Noll support (såtillvida du inte betalar för support-tickets osv).

Skrivet av inquam:

Ubuntu Server [...] Docker containrar.

Skrivet av FakeNinja:

Själv skulle jag säga Proxmox och sedan LXC/VMs för de tjänster du behöver [...]

Skrivet av Garmzon:

FreeNAS med Nextcloud

Alltså ClearOS är i princip designat för att vara plug-n-play och enkelt att sätta upp. Det verkar inte som att Pepsifree tyckte att det var enkelt nog att sätta upp en simpel fileshare och ni rekommenderar att köra docker och/eller virtualisering? Inget av förslagen har heller någon gratis support. Eller mer korrekt, inget gratisalternativ har också gratis support.

Min spontana tanke är att om detta får kosta så ta hjälp! En it-konsult i ett par timmar fixar det med grejerna du har utan problem.

Alternativt köp en NAS (typ synology) som har ett schysstare gränssnitt. Men steget dit från ClearOS är inte jättestort även om det nog kommer kännas lite mer polerat än ClearOS gör.

Eller Windows Server. Men har du inte erfarenhet av det kan du nog bli negativt överraskad över hur likt ClearOS det är..

Permalänk
Medlem

Med windows server skulle jag säga att du är i princip låst till att köra smb (windows fildelning) för att dela filer. Går även sätta upp FTP. Med owncloud/nextcloud tvärt om, deras webbgränssnitt eller synk-klient.

Fördelen med Windows server är väl att det fungerar som Windows 10 och att du kan köra Windowsprogram om det nu skulle vara aktuellt. Nackdelen är licenskostnaden.

Om du sätter upp en linux-server exempelvis ubuntu, med eller utan skrivbordsmiljö så kommer det bli kommandorad och konfigurationsfiler.

Permalänk
Medlem

Xpenology skulle jag vilja tipsa om att du tar en titt på om du gillar snygga interfaces, det är Synology DSM till tredjepartsservrar.

Vet tyvärr inte kompabiliteten med Gen10 men har du redan server går det ju testa det i.a.f.

Permalänk
Medlem

Ingen som nämner ESXi? I det här fallet så känn det som en vanlig standard licens skulle räcka och så installerar du upp en windows burk på denna för AD och sen en Freenas Server för fildelningen. Att sen lägga till Freenas burken i AD:t finns det väl en enkel funktion för i Freenas GUI:t? Du får så mycket mer möjligheter att labba om du väljer att virtualisera? Om du senare beslutar dig för att flytta över till ett annat system så kan du låta det gamla rulla på tills du är kar för migrering då du satt upp det nya pararellt med det gamla. Nu har du ju bara en host så någon redundans blir det inte men ESXi är nog bästa valet. Vill du inte betala så tycker jag Proxmox är ett bra val.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chichin:

Ingen som nämner ESXi? I det här fallet så känn det som en vanlig standard licens skulle räcka och så installerar du upp en windows burk på denna för AD och sen en Freenas Server för fildelningen. Att sen lägga till Freenas burken i AD:t finns det väl en enkel funktion för i Freenas GUI:t? Du får så mycket mer möjligheter att labba om du väljer att virtualisera? Om du senare beslutar dig för att flytta över till ett annat system så kan du låta det gamla rulla på tills du är kar för migrering då du satt upp det nya pararellt med det gamla. Nu har du ju bara en host så någon redundans blir det inte men ESXi är nog bästa valet. Vill du inte betala så tycker jag Proxmox är ett bra val.

Varför inte Hyper-V som är gratis? Proxmox..

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

Frågan är väl snarare om du skall ägna dig åt tekniker-rollen om du egentligen behöver lägga tiden på företaget?

Nextcloud tycker jag låter rätt så vettigt i sammanhanget för vad du vill åstadkomma, om du vill drifta servern själv.

Man kan med säkerhet hävda att inget OS är underhållsfritt, därmed kostar det tid, därmed kostar det pengar.

Windows Server är en bra paketerad lösning om du är villig att betala för den, acceptera deras villkor samt införskaffa alla licenser, mjukvara och support som dina ändamål kräver.
Ytterligare en dimension är att du bör känna till supporttider, när det är dags att uppdatera/uppgradera/förnya både server, programvaror och licenser mm.

Lägg där till vettig/tillräcklig hårdvara/infrastruktur samt ev. backuplösning+redundans ifall något händer så börjar nog Azure låta mer trevligt för ett mindre företag.

Linux-distributioner och dess mjukvara är ofta "gratis" i införskaffning men du får i princip en "bygg själv"-låda med verktyg där du själv i första hand får agera supporten.
Sedan består kostnaden mest i tidsåtgången och hur mycket förkunskap du har i bagaget för att nå målet.
Om man behöver hjälp kan då supportkostnaden stiga rejält om dokumentationen är sparsmakad och man inte har oändligt med tid att testa sina egna eller andras uppfinningar.

I båda fall kan en Cloud-lösning kännas mer lockande då du oftast kan koppla bort tankarna på själva driften och backup i ett grundutförande.
Att välja molnleverantör är dock ett kapitel för sig.
Men ha i åtanke att om leverantören lyder under något främmande lands lagar så har du antagligen mycket små chanser att ställa krav på hur dina data hanteras, även om du väljer en svensk leverantör så kan SLA:er behöva förhandla om beroende på hur viktigt det är att tjänsten du hyr är åtkomlig dygnet runt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Alltså ClearOS är i princip designat för att vara plug-n-play och enkelt att sätta upp. Det verkar inte som att Pepsifree tyckte att det var enkelt nog att sätta upp en simpel fileshare och ni rekommenderar att köra docker och/eller virtualisering? Inget av förslagen har heller någon gratis support. Eller mer korrekt, inget gratisalternativ har också gratis support.

Min spontana tanke är att om detta får kosta så ta hjälp! En it-konsult i ett par timmar fixar det med grejerna du har utan problem.

Alternativt köp en NAS (typ synology) som har ett schysstare gränssnitt. Men steget dit från ClearOS är inte jättestort även om det nog kommer kännas lite mer polerat än ClearOS gör.

Eller Windows Server. Men har du inte erfarenhet av det kan du nog bli negativt överraskad över hur likt ClearOS det är..

Ja det är väldigt plug-n-play men lite för mycket. Finns väldigt lite kontroller i själva interfacet jämfört mot t.ex. Synology som jag kör för intranät.

Jag ska kolla igenom alla tipsen och se vad jag tror skulle passa bäst. Stort tack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsifree:

Ja det är väldigt plug-n-play men lite för mycket. Finns väldigt lite kontroller i själva interfacet jämfört mot t.ex. Synology som jag kör för intranät.

Jag ska kolla igenom alla tipsen och se vad jag tror skulle passa bäst. Stort tack.

Jag vet inte vad du har för servrar just nu, men vill du starta en "riktig" serverpark, som någon efter dig eller om du blir sjuk kan serva måste du följa en viss industristandard, och den är idag de facto ESXi eller Hyper-V där jag förordar Hyper-V då det är Windows, många är vana vid det och det är gratis. Allt annat som Ubuntu, Xpenology i botton vore GALET.

Men om du gör en grund med Hyper-V/ESXi, sätter upp AD i en VM (eller om ni redan har det) och sedan kör tex CentOS för att dela dina filer, blir det väl hyffsat bra. Fördelen är att du också kan göra enkla backups (offsite i realtid) och enkelt kan återställa.

Vill du göra det enklare så förespråkar jag Windows Server i botten och försök fixa allt du behöver där och installera Veeam Agent för backups (måste ha backup annars kan du inte föreställa dig helvetet när anställda kommer och säger att du har orsakat 4 dagars extra arbete för dem).

Fördelen om du skippar Windows Server som client där de anställda accessar är att du inte behöver CALs. Hyper-V i sig kräver inga CALs.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

Nextcloud har stöd för AD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan Unraid vara ett alternativ? Den har stöd för users, shares, vms, dockers m.m. allt i webguit. Finns även möjlighet att integrera med AD.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Men saknar ZFS

Skickades från m.sweclockers.com