Felsöka trasigt(?) moderkort (ASUS Z97-A); startar upp och stänger ned kontinuerligt i ~3s cykler

Permalänk

Felsöka trasigt(?) moderkort (ASUS Z97-A); startar upp och stänger ned kontinuerligt i ~3s cykler

Hej,

Jag skulle behöva lite tips på hur jag kan gå vidare i felsökning av--vad jag tror är--ett trasigt moderkort.

Bakgrund
Datorn är inköpt för runt fyra år sedan och består av:
PSU: Corsair CX 600M (600W)
Moderkort: ASUS Z97-A
CPU: Intel i5-4690K (sockel 1150)
RAM: Corsair Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x4 GB)
GPU: Det satt ursprungligen ett Gigabyte GeForce GTX 770 2GB, men senaste året eller så har det suttit ett GTX 970 (minns inte exakt modell).
Datorn har fungerat finfint sedan bygge, men för någon vecka sedan skulle jag flytta den till ett annat rum och passade samtidigt på att blåsa rent den från damm med tryckluft på burk. Jag var försiktig och hade ingen kontakt med komponenter etc. under rengöring. Efter detta startade jag upp datorn och använde den som vanligt ett par timmar per dag under kanske två dagar, helt utan problem.

Problem
När jag sedan använder datorn någon dag senare så fryser plötsligt bilden (det är alltså fortfarande signal till skärmen) och ljudet dör. Jag kan inte kontrollera datorn och den svarar inte på mus- eller tangentbordsinput. Efter en kort stund startar jag om datorn. Då spinner den först upp lite kort, stänger ner och spinner upp igen, ett antal gånger (3-4?) för att sedan starta som vanligt. Datorn är sedan igång och fungerar som vanligt under ett par timmar. När jag sedan stängt ner den och försöker starta den nästa gång så kommer den inte ur spinn upp/stäng av-cykeln (som är ~3s lång), utan fortsätter starta om kontinuerligt.

Vad jag redan har testat
Just nu testar jag på en breadboard-konfiguration bestående av: PSU, moderkort, CPU samt RAM.

  • Ett RAM-minne åt gången (testat båda)

  • Inget RAM-minne

  • Ingen CPU

  • Ta ur batteriet från moderkortet

  • Flytta CMOS-bygeln till reset (med extern ström frånkopplad)

  • En annan PSU

  • Jag har testat PSU:n genom att kortsluta grön-till-jord och mäta alla utgångar (3.3V, 5V samt 12V). Den kan också köra med en lättare last (HDD) inkopplad.

Det enda jag testat som ger något annat resultat än en oändlig spinn upp/stäng av-cykel är när jag enbart kopplade in 24-pinnarskabeln från PSU:n och hoppade över 8-pinnars till CPU:n. Då spinner CPU-fläkten upp och håller sig kontinuerligt på.

Vad jag vill ha tips på
Jag skulle gärna ta emot tips på hur jag kan fortsätta felsökning av, vad jag baserat på ovan, tror är ett trasigt moderkort. Eller kan det vara CPU:n? Jag är lite osäker. Jag har kollat så att ingen av elektrolytkondensatorerna är uppenbart svullen eller verkar ha läckt ut. Jag har försökt titta relativt noga och har inte heller hittat några sketchy lödningar (röda eller uppenbart oxiderade). Tyvärr har jag bara en enkel multimeter att tillgå vad gäller analysverktyg, så kanske får jag ge upp det här och förklara moderkortet dött. Men om någon har några bra tips på fler saker jag kan testa vore det underbart! Jag är inte helt haj på det här med hårdvara, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verkligheten:

Hej,

Jag skulle behöva lite tips på hur jag kan gå vidare i felsökning av--vad jag tror är--ett trasigt moderkort.

Bakgrund
Datorn är inköpt för runt fyra år sedan och består av:
PSU: Corsair CX 600M (600W)
Moderkort: ASUS Z97-A
CPU: Intel i5-4690K (sockel 1150)
RAM: Corsair Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x4 GB)
GPU: Det satt ursprungligen ett Gigabyte GeForce GTX 770 2GB, men senaste året eller så har det suttit ett GTX 970 (minns inte exakt modell).
Datorn har fungerat finfint sedan bygge, men för någon vecka sedan skulle jag flytta den till ett annat rum och passade samtidigt på att blåsa rent den från damm med tryckluft på burk. Jag var försiktig och hade ingen kontakt med komponenter etc. under rengöring. Efter detta startade jag upp datorn och använde den som vanligt ett par timmar per dag under kanske två dagar, helt utan problem.

Problem
När jag sedan använder datorn någon dag senare så fryser plötsligt bilden (det är alltså fortfarande signal till skärmen) och ljudet dör. Jag kan inte kontrollera datorn och den svarar inte på mus- eller tangentbordsinput. Efter en kort stund startar jag om datorn. Då spinner den först upp lite kort, stänger ner och spinner upp igen, ett antal gånger (3-4?) för att sedan starta som vanligt. Datorn är sedan igång och fungerar som vanligt under ett par timmar. När jag sedan stängt ner den och försöker starta den nästa gång så kommer den inte ur spinn upp/stäng av-cykeln (som är ~3s lång), utan fortsätter starta om kontinuerligt.

Vad jag redan har testat
Just nu testar jag på en breadboard-konfiguration bestående av: PSU, moderkort, CPU samt RAM.

  • Ett RAM-minne åt gången (testat båda)

  • Inget RAM-minne

  • Ingen CPU

  • Ta ur batteriet från moderkortet

  • Flytta CMOS-bygeln till reset (med extern ström frånkopplad)

  • En annan PSU

  • Jag har testat PSU:n genom att kortsluta grön-till-jord och mäta alla utgångar (3.3V, 5V samt 12V). Den kan också köra med en lättare last (HDD) inkopplad.

Det enda jag testat som ger något annat resultat än en oändlig spinn upp/stäng av-cykel är när jag enbart kopplade in 24-pinnarskabeln från PSU:n och hoppade över 8-pinnars till CPU:n. Då spinner CPU-fläkten upp och håller sig kontinuerligt på.

Vad jag vill ha tips på
Jag skulle gärna ta emot tips på hur jag kan fortsätta felsökning av, vad jag baserat på ovan, tror är ett trasigt moderkort. Eller kan det vara CPU:n? Jag är lite osäker. Jag har kollat så att ingen av elektrolytkondensatorerna är uppenbart svullen eller verkar ha läckt ut. Jag har försökt titta relativt noga och har inte heller hittat några sketchy lödningar (röda eller uppenbart oxiderade). Tyvärr har jag bara en enkel multimeter att tillgå vad gäller analysverktyg, så kanske får jag ge upp det här och förklara moderkortet dött. Men om någon har några bra tips på fler saker jag kan testa vore det underbart! Jag är inte helt haj på det här med hårdvara, tyvärr.

Ja, du har ju redan testa det mesta, men ta bort grafikkortet och kör på det interna om du inte redan gjort det.

Annars det som återstår ju då att prova med annan cpu. (monterat om den har du ju redan provat)

På de moderna polymer-eleketrolyterna så är det inte säkert man ser om de har blivit dåliga, man måste i så fall ta bort en och kolla kapacitans och esr (ekvivialent seriemotstånd).
Dock så håller dom mycket bättre än den gamla sorten så sällan de går sönder.

Permalänk
Medlem

GPU kan ge de problemen du beskriver också som @SAFA säger.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Ja, du har ju redan testa det mesta, men ta bort grafikkortet och kör på det interna om du inte redan gjort det.

Annars det som återstår ju då att prova med annan cpu. (monterat om den har du ju redan provat)

På de moderna polymer-eleketrolyterna så är det inte säkert man ser om de har blivit dåliga, man måste i så fall ta bort en och kolla kapacitans och esr (ekvivialent seriemotstånd).
Dock så håller dom mycket bättre än den gamla sorten så sällan de går sönder.

Tackar!

Jo, GPU:n var en av de första sakerna jag plockade bort. Jag misstänker en kortslutning någonstans och att PSU:n därför stänger ner när (om?) den märker detta och att det är vad som skapar beteendet.

Tyvärr har jag ingen annan CPU, ej heller någon möjlighet att mäta ESR. Jag får fråga runt i vänskapskretsen om någon har någotdera att låna ut

Ah, intressant info om elektrolyterna. Det visste jag inte. Bra att veta, men gör ju felsökning lite mindre enkelt.

Permalänk
Medlem

Vilka nätagg har du provat med kan det vara 2st som är på väg att dö?

Ja kontrollera elektrolyterna speciellt runt cpu, men förmodligen har du typ "oscos" eller finare
på nya moderkort mer vanligt med dåliga elektrolyter med för hög ESR men i nätaggen kan detta
faktiskt vara en av orsaken elektrolyterna torkar ur med tiden i värmen osv.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av Hagis2k:

Vilka nätagg har du provat med kan det vara 2st som är på väg att dö?

Det kan faktiskt vara så, för det finns lite frågetecken kring det andra nätagget då det är lånat och har lite oklar status. Jag skall nog kolla med ett till (bekräftat fungerande) nätagg innan jag går vidare. Tack för tipset!

Permalänk

testa annan nätdel kan vara strömproblem cx serien är ju inte direkt känd som kvalitetsprodukt även om M serien är bättre än föregångarna så skulle det inte förvåna mig om det börjat ge upp efter 4 år dess beräknade listid är ju slut (garanti)..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Har nu testat med (ytterligare) en annan PSU och får exakt samma problem. Jag har inte heller hittat några andra uppenbara fel på moderkortet, så jag har kommit till insikten att jag nog får försöka leta rätt på ett begagnat moderkort att ersätta det med. Tråkigt men sant.

(Om någon har ett som passar--sockel 1150, gärna Z97--så får ni gärna hojta till!)

Permalänk
Medlem

Du får inga felkoder indikerade med led’s på moderkortet? Att den kör 3 power cycles som din gjorde första gången är ganska vanligt när man överklockar. Datorn försöker då starta några gånger med valda intällningar(t.ex timings på ram) men om det inte går nollställs settings till default.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Du får inga felkoder indikerade med led’s på moderkortet? Att den kör 3 power cycles som din gjorde första gången är ganska vanligt när man överklockar. Datorn försöker då starta några gånger med valda intällningar(t.ex timings på ram) men om det inte går nollställs settings till default.

Nej, inga felkoder vad jag kan utröna. PWR_LED lyser grönt och XLED1 ("EZ XMP" enligt manualen) lyser grönt en kort stund, men inga andra tänds (CPU_LED och DRAM_LED lyser alltså inte).

Så här står det om EZ XMP i manualen:
EZ XMP switch
Enable this switch to overclock the installed DIMMs, allowing you to enhance the
DIMM’s speed and performance.

Om jag slår om switchen till ON lyser den kontinuerligt, annars tänds den som sagt bara kort när den försöker boota.

Permalänk
Medlem

Det låter som minnesproblem. Prova med en sticka i alla slotsen, funkar det inte, kör samma runda med andra stickan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mill:

Det låter som minnesproblem. Prova med en sticka i alla slotsen, funkar det inte, kör samma runda med andra stickan.

Har testat det. Tyvärr ingen skillnad. Har också testat utan RAM, vilket ger exakt samma resultat.

Det är därför jag har misstänkt en kortslutning någonstans, som gör att PSU:n slås av. (Kanske skickar moderkortet inte PWR_OK som det skall? Kan jag testa det?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verkligheten:

Har testat det. Tyvärr ingen skillnad. Har också testat utan RAM, vilket ger exakt samma resultat.

Det är därför jag har misstänkt en kortslutning någonstans, som gör att PSU:n slås av. (Kanske skickar moderkortet inte PWR_OK som det skall? Kan jag testa det?).

Det är PSU:n som ska skicka PWR_OK, har du en multimeter så kan du kolla pin 8 på 24-pins-kontakten (brukar vara grå sladd). Ska vara ca 5V om allt är OK.

Är det kortis brukar kragget stänga av sig så snabbt att fläktar mm inte hinner starta ens, kanske rycker till lite bara.

Inga beep-koder som ger nån vägledning?

https://www.asus.com/support/FAQ/1029959/

Permalänk
Medlem

@Verkligheten:

1. Blås rent pcie Slot, om du har ett extra på moderkortet, samt de minneskanaler som inte hade minne i sig vid rengöring.
2. Gör ny cmos reset. Kolla manualen hur du gör på ditt moderkort. Vissa ska man starta innan man byglar tillbaka.
3. Koppla ur alla usb enheter.

Händer något annorlunda?
(PS prova punkt 3 först)

Permalänk
Skrivet av milkab:

1. Blås rent pcie Slot, om du har ett extra på moderkortet, samt de minneskanaler som inte hade minne i sig vid rengöring.
2. Gör ny cmos reset. Kolla manualen hur du gör på ditt moderkort. Vissa ska man starta innan man byglar tillbaka.
3. Koppla ur alla usb enheter.

Händer något annorlunda?

Testade att blåsa rent ordentligt ner i PCIE och i minneskanalerna. Gjorde också en CMOS reset igen (dubbelkollade manualen, det gällde att koppla bort all ström och ändra reset-bygeln, de rekommenderade också att ta ur batteriet och sätta i det igen). USB-enheter har jag inte haft i, annat än när jag försökte se om det gick att flasha BIOS (tänkte att det kanske hade blivit korrupt.

@SAFA, det spinner igång väldigt kort (0.5s?) och sedan stängs strömmen av igen, och så loopar det. Tyvärr har jag ingen onboard-högtalare och ej heller någon extern att tillgå, så jag får inga ljudfelkoder.

Nej, det verkar mörkt det här.. :/

Permalänk
Medlem

@Verkligheten: Hade du bott närmare hade jag kommit förbi eller bett dig komma hit. Jag sitter nämligen på en testsetup med 1150 Socket. Vill du ha någon komponent provad kan du skicka dem till mig. Blir rätt dyrt för moderkort dock.

Kan inte hjälpa dig mer, jag har aldrig varit med om att det är något annat än hdd/ssd när datorn spinner upp men stänger av. Hoppas någon annan kan hjälpa dig.

GL

Permalänk
Medlem

Trist. Tur i oturen är att det är Black Fridas väldigt snart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag uppskattar engagemanget, @milkab!

@mill sant, kanske för börja spana på nybygge istället för att leta begagnat moderkort. Mitt GTX 970 håller ett tag till för det jag gör, men ger god uppgraderingspotential med rätt CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verkligheten:

@SAFA, det spinner igång väldigt kort (0.5s?) och sedan stängs strömmen av igen, och så loopar det. Tyvärr har jag ingen onboard-högtalare och ej heller någon extern att tillgå, så jag får inga ljudfelkoder.

Nej, det verkar mörkt det här.. :/

Jo, på 0.5 s så lär den inte hinna sända ut några ljud-koder så då lär inte en extra högtalare ge nåt.

Permalänk

Hej.
Försök få tag i en högtalare för att kunna få en hint om var problemet kan vara.
Brukade följa med chassin förr.
Slakta någon gammal klockradio eller motsvarande och ta högtalaren .

MVh Jan

Skickades från m.sweclockers.com