Ska jag köpa en Edgerouter X med en Ubiquiti Unifi AP-AC Lite?

Permalänk
Medlem

Ska jag köpa en Edgerouter X med en Ubiquiti Unifi AP-AC Lite?

Hej,

Kommer byta bredbandsoperatör (100/10 fiber) och tänkte ta tillfället i akt att uppgradera routern.

Har läst mycket gott om ovanstående kombination och gillar att komponenterna är små, diskreta och fått godkänt av sambon…

Frågan är om de passar mina behov och hur svårt det faktiskt är att sätta ihop (ganska novis när det gäller nätverk). Vill ha ett stabilt nätverk som bara fungerar med att strömma musik och TV i hög upplösning, Bor i en 2:a på cirka 50 kvadrat och den mesta utrustningen kommer stå i vardagsrummet och jag kommer undvika WiFi så mycket som möjligt.

Vill dölja Edgeroutern i min mediabänk.

Där skulle den kopplas ihop med:
Samsung Smart TV
Raspberry Pi (Digione Player)
Musikserver
Ubiquiti Unifi AP-AC (för mobiler, plattor m.m.)

Som jag förstått det klarar jag mig med Edgerouter X då utan att behöva köpa någon extra switch, eller bör jag kanske ändå köpa en switch?

Vill helst inte lägga så mycket pengar. Men har även läst lite delade meningar om Edgeroutern vs USG. Är det värt de extra pengarna för en USG idag?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EA202:

Hej,

Kommer byta bredbandsoperatör (100/10 fiber) och tänkte ta tillfället i akt att uppgradera routern.

Har läst mycket gott om ovanstående kombination och gillar att komponenterna är små, diskreta och fått godkänt av sambon…

Frågan är om de passar mina behov och hur svårt det faktiskt är att sätta ihop (ganska novis när det gäller nätverk). Vill ha ett stabilt nätverk som bara fungerar med att strömma musik och TV i hög upplösning, Bor i en 2:a på cirka 50 kvadrat och den mesta utrustningen kommer stå i vardagsrummet och jag kommer undvika WiFi så mycket som möjligt.

Ja, det kommer att fungera och räcka till. ERX klarar ~500 Mbit/s så det blir inga problem. Det finns också ett par guider/wizards som hjälper dig att komma igång. Det finns också många guider på Youtube, t.ex. från Willie Howe och Crosstalk Solutions, som ger bra hjälp.

Skrivet av EA202:

Vill dölja Edgeroutern i min mediabänk.

Där skulle den kopplas ihop med:
Samsung Smart TV
Raspberry Pi (Digione Player)
Musikserver
Ubiquiti Unifi AP-AC (för mobiler, plattor m.m.)

Som jag förstått det klarar jag mig med Edgerouter X då utan att behöva köpa någon extra switch, eller bör jag kanske ändå köpa en switch?

När du skriver TV, tänker du på IPTV eller vill du kunna titta på Youtube direkt på tv:n? Inget av det är något problem men det krävs lite mer jobb att konfa IPTV (och det beror också på din leverantör).

Skrivet av EA202:

Vill helst inte lägga så mycket pengar. Men har även läst lite delade meningar om Edgeroutern vs USG. Är det värt de extra pengarna för en USG idag?

Tack på förhand!

Nja, för IPTV är ERX betydligt lättare att använda och vill man spara pengar så är ju ERX betydligt billigare än en USG + switch (USG saknar switch-chip så du kan inte ansluta två enheter som skall kunna prata med varandra). USG har dock något bättre hårdvara men inget du kommer ha nytta av med så begränsad bandbredd.

Fördelen med USG+AP är att allt hamnar i ett och samma gränssnitt och sköts på en och samma websida, ERX har sitt eget gränssnitt som inte kan kopplas ihop med mjukvaran för accesspunkten.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov:

Tack så mycket för informationen!

Redan börjat kolla in Crosstalk Solutions lite, verkar inte helt omöjligt att få ihop.

Jag syftade på Netlfix, Youtube och så vidare med TV.

Jag har en Mediaomvandlare från bostadsbolaget där TV och internet ligger på två olika uttag. För IPTV har jag tidigare behövt använda uttaget för TV. Men du menar att jag kanske kan få internet och IPTV genom samma uttag, eller att sonika skippa mediaomvandlaren?

Det låter i alla fall som att ERX ligger precis rätt pris/prestandamässigt. Men finns det någon annan lösning som jag bör ha i åtanke innan jag slår till?

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag väcker liv i tråden men sitter själv i samma sits som TS.

Flyttar in i villa på ca 100kvm där fibern kommer in i vardagsrummet på nedervåningen. Oklart om mediaomvandlaren är taggad eller ej men jag kommer att ha IPTV via Com Hem och Servanet som nätleverantör.

Vilken är då lättast att hantera vad gäller uppstart och att konfa mellan USG och Edgerouter X ?

Kommer att använda mig utav någon av Unifi AP Lite eller Pro.

Behöver troligen också en switch för kabelhantering..

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Vilken är då lättast att hantera vad gäller uppstart och att konfa mellan USG och Edgerouter X ?

Kommer att använda mig utav någon av Unifi AP Lite eller Pro.

Behöver troligen också en switch för kabelhantering..

Det går inte att säga rakt av att den ena är lättare att konfa än den andra, det beror på vad du vill göra. USG ingår i Unifi-systemet så du använder samma mjukvara att konfa den som dina accesspunkter och ev switch medan ERX har ett eget GUI. ERX har lite fler funktioner i GUI men det mesta går ändå att göra på en USG över terminal om man har tungan i rätt mun.

ERX har inbyggt switchchip så alla portarna kan prata med varann på ett gemensamt subnät medan du måste ansluta USG till en separat switch för att få fler portar. ERX kostar 600 kr, USG och Unifi switch kostar 1200 kr/st.

Jag har själv en ERX och plockar ut Telia IPTV på en port, kabel till övervåningen på en port och en AP på PoE-porten. Det är riktigt stabilt, de enda gångerna det har strulat är det jag själv som varit inne och pillat på fel saker. Jag har funderat på att skaffa en USG för att experimentera med och se om jag kan få till samma sak där men har inte riktigt råd just nu.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det går inte att säga rakt av att den ena är lättare att konfa än den andra, det beror på vad du vill göra. USG ingår i Unifi-systemet så du använder samma mjukvara att konfa den som dina accesspunkter och ev switch medan ERX har ett eget GUI. ERX har lite fler funktioner i GUI men det mesta går ändå att göra på en USG över terminal om man har tungan i rätt mun.

ERX har inbyggt switchchip så alla portarna kan prata med varann på ett gemensamt subnät medan du måste ansluta USG till en separat switch för att få fler portar. ERX kostar 600 kr, USG och Unifi switch kostar 1200 kr/st.

Jag har själv en ERX och plockar ut Telia IPTV på en port, kabel till övervåningen på en port och en AP på PoE-porten. Det är riktigt stabilt, de enda gångerna det har strulat är det jag själv som varit inne och pillat på fel saker. Jag har funderat på att skaffa en USG för att experimentera med och se om jag kan få till samma sak där men har inte riktigt råd just nu.

Tack för svar!

Det låter som att det är lite hugget i stucket vilken av USB eller ERX man väljer i mitt fall. Jag kommer inte att göra några avancerade saker mer än t.ex port forwarding och eventuellt nå vlan och gäst nätverk inställningar.

Tycker om enkelheten och det snygga GUI som USG ger en så det lutar åt att det blir en USG, US switch samt en AP. Även om det kostar lite mer

Du får gärna återkoppla när/om du köper en USG i snar framtid med ett liten omdöme!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2