Permalänk

Läcker bilbatteriet ström?

Tjena! Vi har haft lite problem med att vår bil inte velat starta till följd av att bilbatteriet varit totalt urladdat, gick inte ens att starta med startkablar. Verkstaden bytte batteri, och sa att det var något relä som var trasigt som gjorde att den inte ens gick att starta med startkablar. De påstod att de hade fixat det problemet genom att byta ut reläet. Nu ett par veckor senare är det nya batteriet precis lika dött som det förra. Efter att ha bogserat tillbaka bilen till verkstaden, då den återigen inte gick att få igång med startkablar, påstod de nu att det var det nya batteriet det var fel på, och bytte under mycket muttrande ut det igen mot ett nytt. Väl hemma mätte jag strömmen genom det nya batteriet då bilen var avstängd och fick det till ungefär 25 mA. Jag har ingen aning om vad som är normalt, är ingen bilmekare. Tror ni att det ändå är något som ligger på och drar ur batteriet? Vad kan det annars vara? Verkstan påstod att generatorn fungerade, om nu det har någon betydelse...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Marsupilami: är det en någorlunda modern bil från tex honda,toyota osv då har dom jäkligt små batterier som blir extra känsliga vid kallt väder, Man brukar säga att du minst måste köra 10min efter varje start för att batteriet inte ska laddas ur.

Ja du kan ha saker som dra ur batteriet, jag tänker cigarettuttaget som på vissa modeller inte stänger av sig förrns du låser bilen, finns även modeller som inte stänger av vissa uttag alls. (Volvo bagage)

i ditt fall: kör du minst 10min efter varje start?
hur stor är batteriet?
har du en mobilladdare i bilen?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Alla bilar drar lite ström till sin elektronik 25mA ser ut att vara helt ok har för mig att min drar ca 30mA avslagen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Bara lite rolig info. Jag hade en E65 735 för några år sedan där den aldrig gick ner i viloläge... Tjuvdrog 7,5a, urladdat på ca 45 minuter...

Permalänk
Medlem

hahaha, tyvärr en klassiker att mindre vettiga bilverkstäder byter batteriet när det varit tomt utan att felsöka något annat.

Det låter som att du har en multimeter.
25mA låter inte konstigt alls.

Det du däremot ska göra är att mäta vad för spänning generatorn laddar med.
som absolut minst 13.8, men det är i mitt tycke på gränsen.
14v och uppåt är bra, och gärna 14.2-14.3volt.

mät vilospänning, starta bilen mät vad för spänning du har över batteriet efter några sekunder.
Den bör röra sig mot 14 volt ganska omgående, du kan även prova att lägga varvtalet på motorn på drygt 2000rpm och se vad den laddar då, och även att den orkar ladda tillräckligt med ljus på samt kupefläkt.

Börja med att kolla att generatorn laddar innan du köper nytt batteri.
Du kan klara dig ett antal mil med dålig generator och ett nytt batteri.

det lät utifrån att de muttrade att de bytte ut batteriet på garanti.
Var rädd om det nu, och ta fortsatt felsökning i rätt ordning

lycka till, hojta om du undrar något.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av aragon:

@Marsupilami: är det en någorlunda modern bil från tex honda,toyota osv då har dom jäkligt små batterier som blir extra känsliga vid kallt väder, Man brukar säga att du minst måste köra 10min efter varje start för att batteriet inte ska laddas ur.

Ja du kan ha saker som dra ur batteriet, jag tänker cigarettuttaget som på vissa modeller inte stänger av sig förrns du låser bilen, finns även modeller som inte stänger av vissa uttag alls. (Volvo bagage)

i ditt fall: kör du minst 10min efter varje start?
hur stor är batteriet?
har du en mobilladdare i bilen?

Bilen är en Volvo V40 från -98 så jag skulle inte kalla den modern precis Batteriet är på 45 Ah, finns ingen mobilladdare, och jag låste bilen innan jag mätte strömmen.

Skrivet av Bellerefon:

hahaha, tyvärr en klassiker att mindre vettiga bilverkstäder byter batteriet när det varit tomt utan att felsöka något annat.

Det låter som att du har en multimeter.
25mA låter inte konstigt alls.

Det du däremot ska göra är att mäta vad för spänning generatorn laddar med.
som absolut minst 13.8, men det är i mitt tycke på gränsen.
14v och uppåt är bra, och gärna 14.2-14.3volt.

mät vilospänning, starta bilen mät vad för spänning du har över batteriet efter några sekunder.
Den bör röra sig mot 14 volt ganska omgående, du kan även prova att lägga varvtalet på motorn på drygt 2000rpm och se vad den laddar då, och även att den orkar ladda tillräckligt med ljus på samt kupefläkt.

Börja med att kolla att generatorn laddar innan du köper nytt batteri.
Du kan klara dig ett antal mil med dålig generator och ett nytt batteri.

det lät utifrån att de muttrade att de bytte ut batteriet på garanti.
Var rädd om det nu, och ta fortsatt felsökning i rätt ordning

lycka till, hojta om du undrar något.

Tack för goda råd, det ska jag testa när jag kommer hem ikväll

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var det start-relät de bytte tillsammans med batteriet första gången?

Låter ju väldigt mysko att det andra gången inte gick att kabla igång den men fungerade efter batteribyte, är du säker på att dina startkablar är hela?

Permalänk
Inaktiv

6år ca sen börjar ett bilbatteri tappa kraften om man skött det bra med att fylla på destillerat vatten varje år så inte bly cellerna blir exponerade för syre

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Panzerfister:

Var det start-relät de bytte tillsammans med batteriet första gången?

Låter ju väldigt mysko att det andra gången inte gick att kabla igång den men fungerade efter batteribyte, är du säker på att dina startkablar är hela?

Kan ha varit kortslutning i batteriet ochså

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Kan ha varit kortslutning i batteriet ochså

Hade det varit kortslutning i batteriet hade det märkts ganska omgående vid försöket att starta med startkablar.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

6år ca sen börjar ett bilbatteri tappa kraften om man skött det bra med att fylla på destillerat vatten varje år så inte bly cellerna blir exponerade för syre

Beror ju dock på vad för sorts batteri du har, många "slutna" batterier kan du inte ens fylla på vatten i, och det behövs inte då heller

Skrivet av Bellerefon:

hahaha, tyvärr en klassiker att mindre vettiga bilverkstäder byter batteriet när det varit tomt utan att felsöka något annat.

Det låter som att du har en multimeter.
25mA låter inte konstigt alls.

Det du däremot ska göra är att mäta vad för spänning generatorn laddar med.
som absolut minst 13.8, men det är i mitt tycke på gränsen.
14v och uppåt är bra, och gärna 14.2-14.3volt.

mät vilospänning, starta bilen mät vad för spänning du har över batteriet efter några sekunder.
Den bör röra sig mot 14 volt ganska omgående, du kan även prova att lägga varvtalet på motorn på drygt 2000rpm och se vad den laddar då, och även att den orkar ladda tillräckligt med ljus på samt kupefläkt.

Börja med att kolla att generatorn laddar innan du köper nytt batteri.
Du kan klara dig ett antal mil med dålig generator och ett nytt batteri.

det lät utifrån att de muttrade att de bytte ut batteriet på garanti.
Var rädd om det nu, och ta fortsatt felsökning i rätt ordning

lycka till, hojta om du undrar något.

Men annars säger jag som Bellerefon, när batteriet är urladdat är det första du ska kolla om det är batteriet som är kasst och inte kan hålla laddning, eller om det är generatorn som inte är på topp

Oftast är det batteriet skulle jag säga, men är fullt möjligt att även generatorn börjar ge upp. Då du dessutom bytt batteri 2 gånger nu så är det ju garanterat inte batteriet det är fel på. Så även min gissning är att generatorn börjar ge upp, alternativt att du har korrosion på kontakter, vilken även det är fullt möjligt i svenskt klimat Kan isåfall hjälpa att ta en stålborste och borsta lite försiktigt, men var i så fall noga med att koppla ur batteriet först

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har du provat att lätta på jordkabeln med bilen avstängd. Mät strömmen med en multimeter mot jord från minuspolen. Om det går ström så plocka bort säkring för säkring. ändras det då kan se vad som drar ström. Reservation för moderna bilar de kanske inte gillar att bli strömlösa(larm etc).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | ASUS X470 C7H| G.Skill Flare X Black DDR4 3200MHz CL14 | MSI Radeon 56| Fractal Design

Permalänk
Medlem

Ett fel som kan inträffa förutom frånvaro av laddning är överladdning. Då går batteriet också åt pipsvängen efter ett tag.

En variant jag haft är att dörrbrytaren har glappat. Förutom att larmet gick om den var låst med fjärren, vilket man ju bara märker i samband med att det händer om man är i närheten av bilen då, så lös lampan nere vid fötterna konstant och tömde batteriet. Innerlamporna slocknade däremot efter en stund, så det syntes ju inte så tydligt.

Permalänk
Medlem

Om batteriet var rejält bottenurladdat så behövs spänningen en ganska lång tid över batteriet innan den tar emot ström för laddning och börja kunna avge ström i pulser även vid en startförsök - startkablar är så långa och klena att det är svårt att starta fordon helt genom dessa enbart utan i de flesta fallen behöver batteri i bilen som kan ge lite ström när det går som tyngst på startmotorn - utan batteri så sjunker spänningen i strömtopparna så lågt att bilen elektronik inte tycker att den kan fungera och det startar ej.

Även bottenurladdad batteri kan laddas, men kommer aldrig bli riktigt som innan utan man har tappt några år av dess förväntade livslängd (ca 10 år)

---

Som alla redan är inne på så har du förmodligen något som inte stängs av när du parkerat bilen - allt ifrån lampkontakten för bagage-utrymme, innerbelysning, taklampa, till att elektroniska hastighetsstyrdon för fläktar läcker ström (och ibland kan höra fläkten sakta snurra, klassisk fel i äldre BMW bl.a), värmare (sätesvärmare, rutvärmare, backspegelvärmare pga. klibbad relä)

Men samtidigt skall man ha klart för sig att en modern bil tål inte att stå allt för länge oanvänd/ej körd på motorn och jag vet på firmor med tjänstebilar som inte användes och blev stående i garage, behövde starthjälp redan inom 1-2 månader stillestånd - i dom lägen om man inte kör med automatisk laddare som Ctek för underhållsladdning så är det bättre att lyfta av kablarna från batteriets poler om det skall stå länge, ja om man kan låsa och komma in i den med fysiska nycklar vill säga.

Permalänk
Medlem

Viktigt med bilbatterier:

Kalla batterier är svårare att ladda.

Kalla batterier kan göra bilen mer svårstartad och en kall motor går tyngre och frestar batteriet ännu hårdare.

Ett dåligt laddat batteri är känsligt för kyla och tar fort stryk.

Ett dåligt laddat batteri bryts ner om det står, ett startbatteri tar ganska mycket stryk av att laddas ur.

Se nu sambandet med att köra många korta sträckor med massa sätesvärme, defroster, fläkt etc på vintern:
Batteriet laddas ur och bilen blir ännu mer svårstartad och batteriet lastas ännu hårdare osv.

En kollega knäcker batterier på löpande band i sin bil på detta vis. När det inte går starta bilen längre är batteriet så lågt laddat att det tar ordentligt med skada även om man laddar det direkt igen.

Jag har en bil med motsvarande motor och kör samma sträcka men ser också till att köra ordentligt med bilen väldigt regelbundet, mitt batteri är som nytt efter 8år och hans är döda efter 2.

Nu har jag skaffat en CTEK men oftast är den klar med hela cykeln efter en kort stund.
Första rekonden på hösten tog dock en stund länge.

Se till att du kör ordentligt, eller ladda bilen med smartladdare så fort den står, annars är batteri kaputt snart.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det där med körprofiler påverkar också hårt, vet man att man inte skall köra bilen minst 15 minuter, helst över 30 minuter tillräckligt ofta - så skall man helst låta bli att starta den alls, speciellt vintertid. Visst enstaka gånger kan man fuska men man bör ha långkörning varannan till kanske max 2 kortkörningar per långkörning, långkörning just för att ånga ut all vatten både ur motorolja och avgassystem samt att batteriet får lite laddtid på sig - för batterier behöver tid att laddas, speciellt när de är kallt och det går inte att forcera med högre spänning, det kokar bara upp batterivatten och korroderar sönder blygallren i förtid i batteriet (det som sedermera ger plötligt avbrott i batteriet när halva plattpaketet släpper för att det blivit för klent i blyet som håller upp det hela, och det lilla som är kvar smälts av vid en motorstart)...

---

En enbart kortkörande bil får också egenskapen att alla ljuddämparburkar blir fulla med vatten, rosta inifrån och spränger sönder avgasystemet och får man byta avgassystem inom 10000 mil så har man inte någon bra körprofil... motorn slits också väldigt i och med mycket kallkörningstid gentemot totala tiden och förmodligen har en del vatten i motoroljan, majonäs i slangar (sk sludge) och vevhusventilation och det kan ställa till med elände en dag när det blir stopp och massa olja trycks in i motorn på fel ställe och en massa packninga trycks sönder - blir i regel väldigt dyrt att fixa. vissa bilmärken än andra är mer utsatta (förvånansvärt ofta premiumbilar...) och speciellt importbilar från Europa utan vinterkitet i slangväg monterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

hahaha, tyvärr en klassiker att mindre vettiga bilverkstäder byter batteriet när det varit tomt utan att felsöka något annat.

Det låter som att du har en multimeter.
25mA låter inte konstigt alls.

Det du däremot ska göra är att mäta vad för spänning generatorn laddar med.
som absolut minst 13.8, men det är i mitt tycke på gränsen.
14v och uppåt är bra, och gärna 14.2-14.3volt.

mät vilospänning, starta bilen mät vad för spänning du har över batteriet efter några sekunder.
Den bör röra sig mot 14 volt ganska omgående, du kan även prova att lägga varvtalet på motorn på drygt 2000rpm och se vad den laddar då, och även att den orkar ladda tillräckligt med ljus på samt kupefläkt.

Börja med att kolla att generatorn laddar innan du köper nytt batteri.
Du kan klara dig ett antal mil med dålig generator och ett nytt batteri.

det lät utifrån att de muttrade att de bytte ut batteriet på garanti.
Var rädd om det nu, och ta fortsatt felsökning i rätt ordning

lycka till, hojta om du undrar något.

Jag hade en 940 som genereatorn inte hoppade igång på tomgång direkt från start, utan var tvungen att varva upp till ca 3000varv först sen så hoppade den igång. Det kan vara värt och tänka på när man mäter om man inte får utslag/spänningskillnad direkt på tomgång mot avstängd bil då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag hade en 940 som genereatorn inte hoppade igång på tomgång direkt från start, utan var tvungen att varva upp till ca 3000varv först sen så hoppade den igång. Det kan vara värt och tänka på när man mäter om man inte får utslag/spänningskillnad direkt på tomgång mot avstängd bil då.

fungerade inte laddlampan i instrumentpanelen ??

En växelströmmare behöver lite ström från laddlampan för att magnetisera rotorn en smula innan den kan bootstrappa upp sig själv - det är är spänningsfallet över likriktardioderna i generatorn som hindra bootstrappning av sig själv vid lägre varvtal medans de gamla likströmsgeneratorerna behövde ingen hjälpström och bootstrappade helt av sig själv med den svaga remanensen som var kvar i generatorns magnetiska polskor.

andra saker som kan bråka är slitna kol, men tycker det är ett mindre problem idag med moderna generatorer än i äldre bilar.

om spänningen sjunker vid högre varvtal så kan det tyda på ovala släpringar som får kolen att studsa vid högre varvtal och kolen kan inte lämna över ström som de skall och strömmen och därmed spänningen sjunker...

Permalänk

Vilken fantastisk respons, tack alla som har svarat!

Här är fortsättningen på historien: När vi kom hem från bilverkstaden med det nya (tredje) batteriet så kopplade vi ur ena polen direkt för att vara säkra på att absolut ingenting skulle kunna dra någon ström.

Dagen efter kopplade vi på den igen och åkte ca 1,5 mil (20 min) - det regnade, vi hade vindrutetorkare och AC på. Vi parkerade tillfälligt och flyttade bilen några minuter senare. Då hade den återigen svårt att starta, först på tredje försöket fick startmotorn igång den. Vi kopplade ur ena polen igen för säkerhets skull.

Dagen därefter skulle vi åka hem igen. Då gick den inte att starta längre. Startmotorn hoppade runt något enstaka varv och dog, varje gång man vred om nyckeln. Det regnade och vi var fast. Ringde bilverkstaden igen som konstaterade att "Ja, men det kanske är något fel på bilen då?" Fantastiskt.

Tack vare några otroligt schyssta människor som ställde upp i regnet, några med startkablar, några med bil, och slutligen några med förlängningssladd och batteriladdare lyckades vi äntligen få igång bilen till slut. Då stängde vi inte av den igen förrän vi var hemma.

Väl hemma gjorde jag som @Bellerefon sa och mätte laddspänningen. Bilen startade nu utan problem. Laddspänningen var 14,44 V oberoende av varvtal. Batterispänningen i vila var 12,68 V. Hur är detta möjligt, undrar man? Generatorn verkar fungera, ingenting verkar tjuvdra ström och bilen slaktar batterier på löpande band. Yttertemperaturen har heller inte gått under noll under de dagar detta har hänt. Hur ska man förklara det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Vilken fantastisk respons, tack alla som har svarat!

Här är fortsättningen på historien: När vi kom hem från bilverkstaden med det nya (tredje) batteriet så kopplade vi ur ena polen direkt för att vara säkra på att absolut ingenting skulle kunna dra någon ström.

Dagen efter kopplade vi på den igen och åkte ca 1,5 mil (20 min) - det regnade, vi hade vindrutetorkare och AC på. Vi parkerade tillfälligt och flyttade bilen några minuter senare. Då hade den återigen svårt att starta, först på tredje försöket fick startmotorn igång den. Vi kopplade ur ena polen igen för säkerhets skull.

Dagen därefter skulle vi åka hem igen. Då gick den inte att starta längre. Startmotorn hoppade runt något enstaka varv och dog, varje gång man vred om nyckeln. Det regnade och vi var fast. Ringde bilverkstaden igen som konstaterade att "Ja, men det kanske är något fel på bilen då?" Fantastiskt.

Tack vare några otroligt schyssta människor som ställde upp i regnet, några med startkablar, några med bil, och slutligen några med förlängningssladd och batteriladdare lyckades vi äntligen få igång bilen till slut. Då stängde vi inte av den igen förrän vi var hemma.

Väl hemma gjorde jag som @Bellerefon sa och mätte laddspänningen. Bilen startade nu utan problem. Laddspänningen var 14,44 V oberoende av varvtal. Batterispänningen i vila var 12,68 V. Hur är detta möjligt, undrar man? Generatorn verkar fungera, ingenting verkar tjuvdra ström och bilen slaktar batterier på löpande band. Yttertemperaturen har heller inte gått under noll under de dagar detta har hänt. Hur ska man förklara det?

Vad för laddspänning har du med ac/ fläkt helljus och stolsvärme på?

Jag hade övervägt startmotor, alternativt jordfel.

När du försöker starta bilen, kan du mäta batterispänningen då?
Kan inte din bil, men gissar att du varken kommer åt för att känna på, eller mäta på startmotorn.

Dålig startmotor kan få nya batterier att krokna.
Har vi konstaterat att något av batterierna faktiskt är skrot?
När bilen vägrar starta, vad har du för batterispänning då, samt vad sjunker den till när du försöker starta.

Den borde vara grinig vid kałstarter å inte när den bara stått en stund, då en varm motor går runt lättare.

14.44 är aningen hög laddspänning i mitt tycke, det kan få batterier att koka beroende på yttertemp, men borde inte orsaka det såpass snabbt om för dig. Å inte nu vintertid.
(Är man seriös har man tempmätare vid batteriet som är kopplad till laddregulatorn finns dock inte kvar längre. Way to expensive)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Pröva att mäta ström när alla dörrar/luckor (inkl motorhuv) är stängda samt bilen larmad (centrallåst).

Kan vara så att en lampa i tex dörr eller baklucka hoppar på efter att du larmat och drar ström.

Gissar på jordfel någon stans.

Kan vara ett defekt larm också... Då bilen inte verkar dra någon ström när du mäter men ändå drar ur batteriet när du lämnar bilen.

Rent allmänt så behöver inte 12v+ betyda att ett batteri är bra. Nu har du ju testat flera så de problemet lär du inte ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med en erfarenhet av 10års heltidsjobb av att felsöka och laga Liftar, Grävmaskiner och liknande maskiner (oftast drivna av dieselmotorer) så har jag hjälpstartar div maskiner minst 500ggr och bytt väldigt väldigt väldigt många batterier.

Om ett batteri är väldigt urladdat så funkar inte startkablar pga den lilla kontaktytan klämmorna har mot polerna, det går inte igenom tillräckligt många Ampere med standardklämmor.

14,4volt med motorn igång är vanligt och ett nytt fulladdat startbatteri ligger på 12,7v.

En dålig jordpunkt som är vanligt på äldre bilar ger gärna symptomen att du får rätt volt av generatorn men det kommer inte igenom tillräckligt många Ampere för att ladda upp batteriet.

Dubbelkolla att jorden som går från minus på batteriet har bra och rostfri kontakt med chassiet, och jordkabeln som går mellan chassiet och motorn.
Både generatorn och startmotorn jordar genom motorn och är beroende av den kabeln.

Om du kan mäta dig till att bilen bara drar 25mA i vila så borde det inte vara något som drar tjuvström, det är dock ett vanligt fel.

45A är väldigt lite för den bilen, kan du skriva alla siffror på batteriet här?

-vanligt
Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts så ska din bil ha minst 60AH batteri. Skulle börja där, för standby urladdningar är helt ok.

Permalänk

Här kommer ett lite försenat svar i julruschen...

Skrivet av Bellerefon:

Vad för laddspänning har du med ac/ fläkt helljus och stolsvärme på?

Jag hade övervägt startmotor, alternativt jordfel.

När du försöker starta bilen, kan du mäta batterispänningen då?
Kan inte din bil, men gissar att du varken kommer åt för att känna på, eller mäta på startmotorn.

Dålig startmotor kan få nya batterier att krokna.
Har vi konstaterat att något av batterierna faktiskt är skrot?
När bilen vägrar starta, vad har du för batterispänning då, samt vad sjunker den till när du försöker starta.

Den borde vara grinig vid kałstarter å inte när den bara stått en stund, då en varm motor går runt lättare.

14.44 är aningen hög laddspänning i mitt tycke, det kan få batterier att koka beroende på yttertemp, men borde inte orsaka det såpass snabbt om för dig. Å inte nu vintertid.
(Är man seriös har man tempmätare vid batteriet som är kopplad till laddregulatorn finns dock inte kvar längre. Way to expensive)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag försökte ladda upp de två första batterierna med batteriladdare. Nummer 2 i ordningen gav felkoden "Bad battery". Så den är väl inte så mycket att göra åt. Men det första tog emot laddning, och jag lät det sitta i tills batteriladdaren sa fulladdat. Då kopplade jag ur den och mätte spänningen över batteriet: 13,00 V. Ett dygn senare hade den dock sjunkit 12,79 V och ytterligare några dagar senare till den 12,63 V. Är det normalt att spänningen sjunker på det viset, utan att något är inkopplat, eller är det något fel på batteriet? Ska det sjunka så fort?

Skrivet av SuperNova:

Pröva att mäta ström när alla dörrar/luckor (inkl motorhuv) är stängda samt bilen larmad (centrallåst).

Kan vara så att en lampa i tex dörr eller baklucka hoppar på efter att du larmat och drar ström.

Gissar på jordfel någon stans.

Kan vara ett defekt larm också... Då bilen inte verkar dra någon ström när du mäter men ändå drar ur batteriet när du lämnar bilen.

Rent allmänt så behöver inte 12v+ betyda att ett batteri är bra. Nu har du ju testat flera så de problemet lär du inte ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Såvitt jag vet saknar bilen larm, och inget lyser när den är stängd och låst. Vi låste alltså bilen innan vi mätte, men stängde inte motorhuven. Hur menar du att man ska mäta när motorhuven är stängd? Får ha i åtanke också att det är en 20 år gammal bil, tror inte det finns någon "motorhuvssensor".

Skrivet av Mindboggle:

Med en erfarenhet av 10års heltidsjobb av att felsöka och laga Liftar, Grävmaskiner och liknande maskiner (oftast drivna av dieselmotorer) så har jag hjälpstartar div maskiner minst 500ggr och bytt väldigt väldigt väldigt många batterier.

Om ett batteri är väldigt urladdat så funkar inte startkablar pga den lilla kontaktytan klämmorna har mot polerna, det går inte igenom tillräckligt många Ampere med standardklämmor.

14,4volt med motorn igång är vanligt och ett nytt fulladdat startbatteri ligger på 12,7v.

En dålig jordpunkt som är vanligt på äldre bilar ger gärna symptomen att du får rätt volt av generatorn men det kommer inte igenom tillräckligt många Ampere för att ladda upp batteriet.

Dubbelkolla att jorden som går från minus på batteriet har bra och rostfri kontakt med chassiet, och jordkabeln som går mellan chassiet och motorn.
Både generatorn och startmotorn jordar genom motorn och är beroende av den kabeln.

Om du kan mäta dig till att bilen bara drar 25mA i vila så borde det inte vara något som drar tjuvström, det är dock ett vanligt fel.

45A är väldigt lite för den bilen, kan du skriva alla siffror på batteriet här?

Det där var ett bra tips, det ser nämligen ganska rostigt ut där jordkabeln är fäst i motorblocket, och speciellt i chasssit. Verkar ju som det mest troliga, att laddströmmen är för låg pga dålig jordkontakt. Jag ska försöka skruva loss jordkabeln och slipa/putsa fram metallen igen, så får vi se hur det går. Tack!

Skrivet av Piteraq:

Som tidigare nämnts så ska din bil ha minst 60AH batteri. Skulle börja där, för standby urladdningar är helt ok.

Det är sant, bilverkstaden satte väl in det billigaste de hade Men å andra sidan var det ju ingen skillnad med de första två batterierna som båda var på 62 Ah. Snarare har det krånglat lite mindre på sistone.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

6år ca sen börjar ett bilbatteri tappa kraften om man skött det bra med att fylla på destillerat vatten varje år så inte bly cellerna blir exponerade för syre

Vi bytte batteri på en 16 år gammal Toyota Yaris förrförra vintern. Tyckte det var förvånansvärt att batteriet höll i så många år.

På vissa bilar håller det knappt ett år.

Men det beror väldigt mycket på hur man kör bilen. En bil som bara körs korta sträckor hinner inte ladda upp batteriet ordentligt igen, vilket leder till att batteriet snart är urladdat. Lägg sedan till de andra faktorerna som dålig generator t.ex. eller saker som står och drar ström ur batteriet.

Permalänk
Medlem

Blybatterier behöver _TID_ för att laddas fullt - och ju längre tid ju kallare det är och det går inte att skynda på med högre spänning heller, sådant förstör bara batteriet fortare.

Det är när körmönstret består av väldigt mycket korta körningar, långa stillestånd mellan körningar etc. så får batteriet inte tillräcklig laddning för att tiden med laddspänning helt enkelt är för kort och det är alltid lite mindre kvar per körning.

Urladdningen som startmotorn gör vid start (och bilen inte är överdriven trögstartad) ersätt relativt snabb, men det som går långsamt att återladda är smygströmurladdningen dvs. de ca 25 mA som drar när bilen står parkerad. 25 mA * 24 timmar är 0.6 Ah/dygn och på en vecka drar det 4.2 Ah. Kanske inte så mycket, på en månad 16.8 Ah och då börja det bli rätt märkbart + lite av batteriet också har en självurladdning.

Problemet är att den här långsamma urladdningen tar också lång tid att återladdas och då speciellt på MF-batterier med kalcium-legering som inte återhämtar sig alls lika bra som de gamla antimon-legerade batterierna (de skruvkork och att man måste fylla på batterivatten var och varannan månad) och egentligen kräver en högre spänning (14.7 Volt) för att toppladdas helt även vid rumstemperatur, vilken man på en del elektroniska batteriladdare kan välja in genom att välja läget med snöstjärna (läge tänkt att ladda riktigt kalla 'vanliga' batterier)

Vet man med sig att man har den typen av kortkörningar så är det bra att köra en automatisk laddare typ CTEK och liknande över natten åtminstone någon gång i veckan så att den får laddtiden som behövs någon gång ibland i alla fall.