Permalänk

3000mhz ram på nytt moderkort?

Nu är det så att jag ska köpa delar till min egna nya build (helt nya dator) och jag hade tänkt ett moderkort och ha med ett 3000mhz eller mer ram minne. Funkar det på ett moderkort direkt eller hur går det till?

Visa signatur

Grafikkort: 1070 ti. Processor: Ryzen 7 1800x. Moderkort: Asus Prime b350-plus. Ram: 16gb 2400mhz. Nätaggregat: Fractal design 600w. Kylare: Cryorig h7 quad lumi. Chassi: Phanteks Eclipse p400s tempered glass. SSD: 250GB Samsung M.2. Hårddisk: 2TB seagate barracuda. Operativsystem: Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

Kolla moderkortens specifikationer. Där står det vilken minneshastighet det klarar av.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detvardyrt:

Nu är det så att jag ska köpa delar till min egna nya build (helt nya dator) och jag hade tänkt ett moderkort och ha med ett 3000mhz eller mer ram minne. Funkar det på ett moderkort direkt eller hur går det till?

Flesta bra moderkort/CPU klarar 3000Mhz samt även mer, du måste dock ställa in i bios att det ska köra 3000Mhz
Nästan alla minnen har ett litet chip där profiler lagras (SPD) vilken hastighet samt timings och volt minnet är specat för

I moderkortet bios finns antingen om det är Intel XMP eller om AMD kan inställning heta DOCP, denna aktiverar man på minnets profil.

Utan denna aktivering kommer minnet gå enligt JEDEC standard (som också finns i minnets SPD) men för minnen över 2400Mhz behöver man alltså aktivera XMP eller DOCP, alt ställa in minnet helt manuellt.

I början när Ryzen CPU var ganska nytt var det inte ovanligt att det inte gick att köra med 3000+ på dessa, utan man fick ställa in 2933Mhz för att få det att lira, men ska numera vara löst med nya moderkort och/eller nya bios.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detvardyrt:

Nu är det så att jag ska köpa delar till min egna nya build (helt nya dator) och jag hade tänkt ett moderkort och ha med ett 3000mhz eller mer ram minne. Funkar det på ett moderkort direkt eller hur går det till?

Ofta behöver man göra något mer.

1. Välja profil för minnena i bios som ställer in rätt. Vad inställningen heter varierar.

2. Kolla på moderkorts hemsida innan du köper något. Bruka stå * eller OC ( minnes överklocka) vid vissa minnes hastigheter för att vissa att man måste välja profil eller ställa in latens (timing) och volt (spänning) innan man ens drömmer om att höja. Rätt siffror finnas ofta på butikers och tillverkares hemsidor.

3. Flytta minnena till andra platserna. Nyligen kom det moderkort där man behövde göra det för att de vanliga lösningar inte funkade.

Övrigt:
Kolla också på moderkorts hemsidor att dess bios klarar av processor du väljer. Det är ett misstag några som bad om hjälp gjorde. Behöver också välja processor med inbyggd grafik om man vill koppla skärm till moderkort och få bild.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Flesta bra moderkort/CPU klarar 3000Mhz samt även mer, du måste dock ställa in i bios att det ska köra 3000Mhz
Nästan alla minnen har ett litet chip där profiler lagras (SPD) vilken hastighet samt timings och volt minnet är specat för

I moderkortet bios finns antingen om det är Intel XMP eller om AMD kan inställning heta DOCP, denna aktiverar man på minnets profil.

Utan denna aktivering kommer minnet gå enligt JEDEC standard (som också finns i minnets SPD) men för minnen över 2400Mhz behöver man alltså aktivera XMP eller DOCP, alt ställa in minnet helt manuellt.

I början när Ryzen CPU var ganska nytt var det inte ovanligt att det inte gick att köra med 3000+ på dessa, utan man fick ställa in 2933Mhz för att få det att lira, men ska numera vara löst med nya moderkort och/eller nya bios.

Det är ett ASUS ROG STRIX B450-PLUS Gaming,
Socket-AM4 moderkort
så att jag tror det ska funka eftersom det står så.

Visa signatur

Grafikkort: 1070 ti. Processor: Ryzen 7 1800x. Moderkort: Asus Prime b350-plus. Ram: 16gb 2400mhz. Nätaggregat: Fractal design 600w. Kylare: Cryorig h7 quad lumi. Chassi: Phanteks Eclipse p400s tempered glass. SSD: 250GB Samsung M.2. Hårddisk: 2TB seagate barracuda. Operativsystem: Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

@Detvardyrt: Ska funka galant med det...För övrigt så brukar det inte vara dyrare med 3200Mhz minnen mot 3000, så kolla på det också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Något som jag lärt mig på senaste är att det spelar näst intill noll roll vilket märke av minne du köper. Det är däremot av stor betydelse att minnet finns på moderkortets QVL (Qualified Vendor List)

Permalänk
Medlem

Snor tråden lite:
Har precis byggt en dator till brorsan med samma moderkort, asus tuf b450-plus gaming och en ryzen 7 2700x.
Corsair vengeance LP 3000mhz ram.
Hastigheten på dessa står dock på 2133Mhz i bios utan att jag har ändrat något.

Ska jag bara ändra docp till profile 1 så löser det sig själv eller? Har aldrig överklockat ram tidigare så vill inte kvadda något. Tacksam för hjälp. God jul!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av gregonov:

Något som jag lärt mig på senaste är att det spelar näst intill noll roll vilket märke av minne du köper. Det är däremot av stor betydelse att minnet finns på moderkortets QVL (Qualified Vendor List)

Skall du klocka brukar Samsung B Die vara att föredra.

@daskedennis precis, bara att köra på.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA