Permalänk
Medlem

Datorn hittar inte hårddiskarna

Hej, fick precis hem min dator jag köpt från Komplett men när jag skulle koppla in mina hårddiskar jag hade sen innan dyker dem inte upp någon stans. Den dyker inte uppe i disk eller enhetshanteraren.

Jag har det här moderkortet https://www.komplett.se/product/1113798/datorutrustning/dator... och det här chassit https://www.komplett.se/product/901759/datorutrustning/datork...

Jag kopplade in med strömkablen på baksidan av datorn där det fanns plats för hårddiskar och sedan med satakabeln från moderkortet till hårddisken.

Vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem

Kan du se dem i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Kan du se dem i BIOS?

Jag vet inte vart dem ska vara för jag hittar inte SSDn som Windows ligger på.

Edit: Nej, hittade bara min SSD.

Permalänk
Medlem

Kan du inte se dem i BIOS så kommer du inte kunna hitta dem i Windows iaf. Går diskarna igång så har de ström iaf, då är felet ngn annanstans. Prova andra portar och andra kablar.

Permalänk
Medlem

Kolla också om du har ngt som heter CSM (Compatibility Support Modul) i BIOS och sätt det på Enabled i så fall.

Permalänk
Medlem

@kabbzter: Om du har en M.2-enhet i M.2_1-porten (den närmast processor) så avaktiveras två av SATA-portarna (SATA6G_5/6, de två närmast minnessocklarna). Kan det vara det som är problemet kanske? I så fall är lösning helt enkelt att använda andra SATA-portar istället.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att jag får prova andra portar istället. Jag får återkomma efter att jag har gjort det CSM var redan på Enabled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@kabbzter: Om du har en M.2-enhet i M.2_1-porten (den närmast processor) så avaktiveras två av SATA-portarna (SATA6G_5/6, de två närmast minnessocklarna). Kan det vara det som är problemet kanske? I så fall är lösning helt enkelt att använda andra SATA-portar istället.

Jag har faktiskt ingen aning om det. Jag kopplade in sata kablarna till de första uttagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@kabbzter: Om du har en M.2-enhet i M.2_1-porten (den närmast processor) så avaktiveras två av SATA-portarna (SATA6G_5/6, de två närmast minnessocklarna). Kan det vara det som är problemet kanske? I så fall är lösning helt enkelt att använda andra SATA-portar istället.

Det var precis det som var problemet, tack så mycket!