Permalänk

grafikkorts fläkt

har en liten allmän fråga ang fläktarna på GTX 1080.
jag vet inte hur grafikkort funkar och så, men är det normalt att fläktarna på grafikkortet inte går igång när man lirar spel? om jag nu ska lita på senaste versionen utav GPU-z, så är det 0% aktivitet på fläktarna på grafikkortet. är det normalt? dras fläktarna igång när de behövs enbart? eller hur funkar det? kanske de är igång men ger inget utslag i GPU-z? tänkte bara så att det inte är nått fel på mitt grafikkort, vilket förövrigt bara är någon vecka gammalt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Ganska vanligt att de är idle upp till en viss temperatur, GPU-Z kanske helt enkelt inte kan läsa av fläktarnas hastighet, har aldrig ens använt programmet för det syftet.

Tanka ner övervakningsprogram från tillverkaren av kortet så får du nog bästa resultatet, sen kan du ju kolla på kortet själv och se om fläktarna drar igång.

Ladda ner Furmark eller något liknande för att få upp tempen och kolla sedan kortet under tiden du kör det.

Permalänk

ska se vad jag kan hitta på deras sida.
jo, en sak till, her jag handen över själva ventilationen bak på datorn, där grafikkortet sitter, så känner jag hyfsad sval luft strömma ut, känns ju som att det är nått som blåser ut sval luft från kortet, kan det vara ett tecken på att fläktarna funkar?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av mangemani:

ska se vad jag kan hitta på deras sida.
jo, en sak till, her jag handen över själva ventilationen bak på datorn, där grafikkortet sitter, så känner jag hyfsad sval luft strömma ut, känns ju som att det är nått som blåser ut sval luft från kortet, kan det vara ett tecken på att fläktarna funkar?

öppna och titta med ögonen måste väl ändå vara enklaste sättet att konstatera om fläktarna snurrar eller ej?

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

@mangemani: Nu tror inte jag att den ordinarie fläktkurvan är undermålig på något vis. Om kortet överskrider 70-80 grader och du upplever att den inte blåser något baktill så är något märkligt. Skulle rekommendera som tidigare skrivit att du öppnar och kollar helt enkelt. Jämför mot när du spelar spel så bör du se att dom går igång. Om dom inte redan gör det.

Vill du dock vara säker så kan du välja att skapa en egen fläktkurva utefter eget tycke med hjälp av MSI Afterburner. T.ex x% fanspeed upp till x°.

http://download.msi.com/uti_exe/vga/MSIAfterburnerSetup.zip

OBS pilla inte på övriga settings utan att noggrant kolla en guide för vad som anses vara en säker överklockning på grafikkorten. (Du kan ändra fläktkurvan utan att på något sätt överklocka också).

Permalänk

tror inte mitt grafikkort ens har överskridit 60 grader ens, men jag gjorde som ni sa, efter att jag hade spelat nån timme så kikade jag på grafikkortet och det verkar som att fläktarna går, ser så ut iaf, kortet sitter nästan längst ned och fläktarna sitter undersidan utav kortet, så det var svårt att se, men jag tyckte de snurrade iaf.
jag har inte märkt av nått lagg eller att spelen helt plötsligt har stängt av sig själva, så kortet verkar få den kylning som den behöver.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer