Permalänk
Medlem

Sonos soundbar

Hej

Sitter och velar mellan Sonos beam eller Sonos playbase. Kan någon komma med råd och tips?

Permalänk

Det ska vara märkbara skillnader på ljudkvalitén mellan dessa. Gå o provlyssna innan du bestämmer dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beam är ok för sovrummet tycker jag. Men skulle inte sätta i mitt vardagsrum.

Permalänk
ASUS Nordic

Jag har haft Playbase sedan den släpptes. Den har ett mycket imponerande ljud och är mycket nöjd. Men det finns ett problem med den, det är att diskaten kan bli vass/aggressiv. Jag vet att jag är extra känslig för detta men jag har även sett recensioner som nämner det så tror inte att jag inbillar mig. Jag använder 'nattläge' i kombination med 'talförbättring' för det mesta som löser problemet. Men det påverkar dynamiken så det är inte en perfekt lösning. Men trots detta är jag som sagt mycket nöjd.

Hade jag köpt idag så hade jag förmodligen köpt beam eftersom HDMI hade underlättat en del i min konfiguration. Speciellt eftersom jag har köpt till Sub och två One som satelliter. Jag har provlyssnat på Beam och upplever inte problemet med diskant i denna heller.

Ska du köra Playbase eller Beam som solo-enhet hade jag valt Playbase, den har ett mycket större ljud. Problemet med diskant är väldigt personligt, kompisar brukar alltid vara imponerade över hur bra och tydligt ljudet är, oavsett om vi kollar på youtube eller film med 5.1.

Permalänk
Medlem

Värt atr notera när kinc ändå nämner hdmi är att det är bra om du ser till att ha hdmi arc på tvn. Alla TV kan inte heller skicka Dolby digital 5.1 via arc, så då åker du isåfall på att köpa en enhet som separerar ljudet från hdmi kabeln. Då får du ljud via optisk kabel istället. På Playbar är det bara optisk. Vet ej vad som gäller för Playbase förutom att den saknar hdmi

Permalänk
ASUS Nordic

Playbase har samma begränsningar som Playbar. Så länge man har en TV med optisk ut som också har stöd för bitstream pass-through så fungerar det mer eller mindre problemfritt.

En annan sak som är värd att tänka på när vi pratar om surround, är att Sonos bara hanterar DD5.1 och inget annat. Så för film och nu även vissa streamingtjänster gäller det att hårdvaran och dess mjukvara har stöd för transcoding av framförallt, DD+, DTS och Atmos till DD5.1. Så har man hårdvara som kör PCM 5.1-ljud, tex Wii U eller Switch så är det omöjligt att få Surround ihop med Sonos. Eftersom det egentligen inte finns någon marknad för det så finns det inga kretsuppsättningar som gör just detta.

Xbox, PS4 och PC (med DD Live) fungerar perfekt. Jag ansluter konsolerna via TV:n eftersom både PS4 och Xbox har stöd för bitstream. TV:n och PC:n är sedan kopplade via en optiskt switch till Sonos Playbase. Fungerar bra även om jag ibland måste byta källa på switchen manuellt (finns bättre switchar för detta).

När jag köpte fanns det fortfarande hopp om att Sonos skulle lägga till stöd för i varje fall DTS till Playbase och Playbar, men efter intervjuer som media gjorde med Sonos i samband med Beam-lanseringen är dessa förhoppningar mer eller mindre skrotade. Atmos är inte lika viktigt då filmer med detta som oftast också inkluderar DD5.1.

Känner på mig att Sonos uppföljare till Playbar kommer introducera Atmos och förhoppningsvis även DTS. De måste göra det om de ska vara relevanta nu när allt färre källor erbjuder DD5.1 och att alltid förlita sig på transcoding från källenheten är ingen hållbar lösning för en produkt i den prisklassen.

Permalänk
Skrivet av kinc:

Jag har haft Playbase sedan den släpptes. Den har ett mycket imponerande ljud och är mycket nöjd. Men det finns ett problem med den, det är att diskaten kan bli vass/aggressiv. Jag vet att jag är extra känslig för detta men jag har även sett recensioner som nämner det så tror inte att jag inbillar mig. Jag använder 'nattläge' i kombination med 'talförbättring' för det mesta som löser problemet. Men det påverkar dynamiken så det är inte en perfekt lösning. Men trots detta är jag som sagt mycket nöjd.

Hade jag köpt idag så hade jag förmodligen köpt beam eftersom HDMI hade underlättat en del i min konfiguration. Speciellt eftersom jag har köpt till Sub och två One som satelliter. Jag har provlyssnat på Beam och upplever inte problemet med diskant i denna heller.

Ska du köra Playbase eller Beam som solo-enhet hade jag valt Playbase, den har ett mycket större ljud. Problemet med diskant är väldigt personligt, kompisar brukar alltid vara imponerade över hur bra och tydligt ljudet är, oavsett om vi kollar på youtube eller film med 5.1.

Du vet att du enkelt kan sänka diskanten i appen? Problemet är att den drar ner dina Play:1s diskant på samma gång, vilket kommer påverka i all form av ljud oavsett film eller musik.

Sonos har verkligen en sämst app när det kommer till funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Megagurra:

Du vet att du enkelt kan sänka diskanten i appen? Problemet är att den drar ner dina Play:1s diskant på samma gång, vilket kommer påverka i all form av ljud oavsett film eller musik.

Sonos har verkligen en sämst app när det kommer till funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men för att det ska få någon effekt måste man dra den i botten och då är det inte mycket till ljud kvar.

Permalänk
Skrivet av kinc:

Ja men för att det ska få någon effekt måste man dra den i botten och då är det inte mycket till ljud kvar.

Då har du garanterat en condition

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!