Permalänk

Ny skärm 27" med 144 Hz och DP?

Ska köpa ny spelskärm till pojken min, just nu har han en Asus VBG278HE 144Hz men nu när han byte till ett Gigabyte GeForce RTX 2080 8GB GAMING OC grafikkort så är det display utgångar på det och det finns bara DVI på skärmen och då kan man inte utnyttja 144Hz.

Så nu till min fråga behöver man köpa en skärm med G-Sync till detta grafikkortet,
och vad väljer man för skärm som inte är så dyr. Det ska vara 144Hz, 27", Display ingång.

Förtydligade rubriken från "NY skärm"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Är ju bara att köpa en Displayport->DVI kabel om ni var nöjda med skärmen: https://www.webhallen.com/se/product/109917-Deltaco-DisplayPo...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

@lambdan: Då måste man köpa en Aktiv sådan som kostar 1499:- hos Inet, annars så får du bara 60Hz, och då känns det nästa som jag köper ny skärm istället.

Permalänk
Medlem

@Zilcosone: Man BEHÖVER inte köpa en skärm med G-sync, det går alldeles utmärkt att köra utan det med kortet.
Till ett 2080 och 27" och 144Hz+ hade jag gått till 1440p i upplösning, det borde gå att få för runt 3k (beroende på paneltyp, antagligen TN i de billiga)
Förslagsvis hade jag dock tittat på en lite dyrare IPS-panel då bildkvaliteten är på en helt annan nivå än TN, vilket ger en otroligt mycket bättre upplevelse vid användning

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@Zilcosone: Ja ser där ja, där lärde jag mig något nytt

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zilcosone: I det här sammanhanget är det egentligen bara att köpa en 27-tums basgamingskärm med Displayport som klarar 144 Hz. Det kommer antagligen vara snarlik eller åtminstone något bättre bildkvalitet i den nya skärmen, även som det i grunden är samma (gamla) nivå på de här skärmarna.

Vill du investera i en mer modern skärm med högre bildkvalitet finns det många vägar att gå. Och kan vara värt det om grabben ska göra mer än enbart spel. Har en guide till kategorierna: https://www.sweclockers.com/artikel/24890

G-Sync är lämpligt ifall det spelas mycket spel där adaptiv synkronisering hjälper. Typisk grafiktunga stortitlar som har svårt att drivas över V-Sync-trösklarna på 60 och 72 fps. Assassins Creed Odyssey och liknande. Adaptiv Sync har mindre eller ingen nytta ihop med lättdrivna spel.

Permalänk

@Laxpudding: Tror det är mest CS och Fortnite han spelar.
G-Sync ser inte det till att skärmen får uppdateringsfrekvensen som den behöver och jag tänker att nu när han har ett GTX 2080 så ska grafikkortet hinna med ändå eller tänker jag fel.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zilcosone: G-Sync gör kortfattat så att skärmen synkroniserar till att följa grafikkortets renderingsfrekvens. Ifall grafikkortet endast orkar 55 fps kommer skärmen anpassa sig till 55 Hz. Jämfört med en traditionell lösning där skärmen har en fast uppdateringfrekvens och man måste välja mellan V-Sync: On eller Off vilket då ger ryckighet eller tearing i bilden. G-Sync löser den pest eller kolera-situationen.

När renderingsfrekvensen är hög, som den mer än ofta är CS och för den delen Fortnite, kommer G-Sync att spela allt mindre roll. Tills man renderar snabbare än skärmens högsta frekvens när G-Sync inte längre applicerar. Till exempel ifall du renderar spelet i 200 fps+ och skärmen endast synkar som högst i 144 Hz.

Permalänk

ASUS 24" ROG Swift PG248Q G-Sync 180Hz (overclock)

Det vart en sådan på Elgiganten nedsatt till 4790:- nu på januari rean, gick in på Megastore i Häggvik och kollade, då har dom lagerrensning, nedsatt till 3490:-!!!!

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/ASUPG248Q/asus-rog-swift-pg248q-24-bildskarm-gaming-svart

Permalänk
Medlem

Tycker nog att 2080 kortet är värt en 1440p skärm. Beställde denna idag, den har fått bra reviews:
https://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-xf270hu-freesync-ga...