Permalänk
Medlem

Har inget ljud på min nya dator

Jag har inget ljud på min nybyggda dator.

Byggde den idag, installerade om Windows 10.

Trycker på volymknappen så startas felsökaren.
I Enhetshanteraren finns det bara "AMD High Defintion Audio Device".

Installerar drivrutinerna från ASUS. Startar om datorn. Inget händer.. Fortfarande finns det inget "Realtek" i enhetshanteraren utan bara AMD´s audio.

I BIOS är Onboard Audio "Enabled".

Installerade om Windows 10, igen, och alla drivrutinerna, samma sak.

Finns det något sätt att kontrollera ifall det är hårdvarufel?

Hur fan gör man nu då ifall det är fel på hårdvaran? Hur funkar det om man ska skicka tillbaka det till Inet? Skicka moderkortet tillsamma med CPU + medföljande kylare? Orkar verkligen inte bygga om skiten..

MOBO: Asus rog strix b450-f gaming
CPU: Ryzen 2700x
GPU: AMD 280x

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

...och du är absolut 100 på att moderkortets ljud är aktiverat i BIOS?

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/01AUDIO/Realtek_Audio_D...

Installerade om drivrutinerna, igen, bara för din skull

Samma sak..

Och japp, 100% säker det är aktiverat i BIOS..

Testade t.o.m avaktivera, starta om, sen in i BIOS igen och aktivera. Hjälpte inte..

Uppdaterade BIOS, och kontrollerade att den var fortfarande aktiverad, och fortfarande samma sak..

EDIT: Btw, går man i i Kontrollpanelen och sen där man avinstallerar program så finns Realtek med där, så den verkar vara installerad..

Permalänk
Vila i frid

Enhetshanteraren, finns där några enheter som inte är installerade? Har du verkligen valt RealTek som default ljudenhet både för in/ut och mic?

Permalänk
Medlem

Asså så jävla sjukt.. Startade precis upp datorn nu och nu finns "Realtek High Definition Audio" i Enhetshanteraren och ljudet funkar också.. WTF..

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Men HELVETEEEEEEEE!!

Startade precis upp datorn, och gissa vad, inget f#¤%ing ljud, igen. Inget realtek i enhetshanteraren, inget skit.. Vafan kan problemet vara?

EDIT: Testade stänga av "Snabb Start" i Windows och startade om datorn, och nu funkar det igen.. Vet inte om det har något med det att göra eller bara tur att det funkade nu..

EDIT 2: Nvm, gjorde ingen skillnad.. Samma skit nu efter omstart.. FML

Permalänk
Medlem

F*ck det här! Skriver till Inet och kollar hur man ska gå vidare med det här. Jag är 99% säker på att det är fel på moderkortets inbyggda ljudkort.

Permalänk
Medlem

Har du dubbelkollat så att HD Audio connectorn på moderkortet sitter i korrekt? Jag hade liknande problem som dig fast med USB i fronten på ett nybygge. Visade sig att jag inte satt i USB 3.0 kontakten rätt.

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem

Testa att högerklicka i ljudhanteraren och boka i att visa inaktiverade enheter och se om den dyker upp då.

Permalänk
Medlem

@GuPe96: Du menar väl den kabeln som går från chassit in till mobo för att man ska kunna koppla hörlurar/mic i framsidan i fronpanelen?

Hursomhelst, kollade upp den kabel, drog ut och sen in igen och startade om datorn.. Nu funkar ljudet, igen, MEN man vet ju inte om det var det som var problemet eller om det kommer fortsätta att funka tills nästa omstart. Byggde ju datorn i söndags, och då funkade inte ljudet, så jag skapade denna tråd.. Nästa dag, efter att jag vaknat, startade bara upp datorn och ljudet funkade bara sådär.

Men, har den kabeln verkligen något att göra med inbyggda ljudkortet? Känns inte som det.

@Ldarax: Det visar både inaktiverade och frånkopplade. Det enda som finns där är 6 st "Digital Display Audio"..

Permalänk
Vila i frid

Själv har jag aldrig använt moderkorts inbyggda ljud sen mitten av 2000-talet. T.o.m. en hörselskadad gubbe som jag kan höra skillnad mellan dom och mitt X-Fi Platinum.

Permalänk
Medlem

Nu startade jag igång datorn igen och gissa vad, inget ljud. Asså, fan kan det vara? Visst, man hade kunnat skaffa ett annat ljudkort, men tänk om det finns andra fel som kan visa sig senare med moderkortet, om det nu är dåligt..

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du hör av dig till Inet, det är som du säger, tänk om det är något annat som är defekt. @Inet

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM