Bra och tillförlitlig bil för ca 160Tkr

Permalänk
Medlem

Bra och tillförlitlig bil för ca 160Tkr

Hejsan,

Jag är på jakt efter en bil och behöver tips. Jag kommer att köra ca 1 mil per dag och lite mer på helgerna (kanske 5-7 mil). Med andra ord så vill jag helst inte ha någon diesel. Bensin eller laddhybrid är det jag ev. är på jakt efter. Automat. Jag har inga krav på storlek.

Jag tänker mig att modeller från 2013 och framåt samt med max 5000 mil på mätaren känns bra.

Jag har spanat in Volvo V40, VW Golf och BMW 1-serie.

BMW'n är en 116i från -14 med 4000 mil på mätaren. En ägare. Utrustad med M-paket och motorvärmare.
GOLF'en är från -16 med 3500 mil på mätaren. En ägare. Utrustad med carplay, parkeringsvärmare och pluspaket.
Volvon är från -16 med 5600 mil på mätaren. Två st ägare. Utrustad med läderklädd ratt, start/stop funktion och parkeringsvärmare.

https://www.blocket.se/stockholm/BMW_116_i_5dr_M_Sport_Varmar...

https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_1_2_TSI_110_...

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V40_T2_aut_Your_Kineti...

Vilken av dessa tre bilar hade ni valt och varför? Eller finns det kanske någon annan bil som ni tror hade passat mig bättre?

Permalänk
Medlem

Jag röstar Golf, BMWn har trevligare interiör och är rolig att köra, Golfen har mer plats i baksäte med mera och Carplay och sådant är riktigt trevligt. Volvon är allmänt trist och skramlig.

Permalänk
Medlem

Jag har en Seat Léon 7 växlad DSG (automat) - Är ju egentligen en golf fast med spanska loggan på istället. Fruktansvärt nöjd

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Om huvudsyftet är att ha en pålitlig bil så skulle jag föreslå en Toyota. Toyota Auris finns som hybrid och passar in i din budget.

Annars så kan du titta på Hyundai i30, i40 och KIA Cee'd. Lite högre vägljud med i många fall har dessa fortfarande nybilsgaranti då de har 5-7års garanti om de är rätt servade.

Ingen av dessa bilar är spännande eller häftiga, men det är ju inte det du efterfrågar.

Volvo gör väldigt fina bilar, men de är dyrare än ovan nämnda märken och de är är inte lika pålitliga som dessa.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calsoe:

Om huvudsyftet är att ha en pålitlig bil så skulle jag föreslå en Toyota. Toyota Auris finns som hybrid och passar in i din budget.

Annars så kan du titta på Hyundai i30, i40 och KIA Cee'd. Lite högre vägljud med i många fall har dessa fortfarande nybilsgaranti då de har 5-7års garanti om de är rätt servade.

Ingen av dessa bilar är spännande eller häftiga, men det är ju inte det du efterfrågar.

Volvo gör väldigt fina bilar, men de är dyrare än ovan nämnda märken och de är är inte lika pålitliga som dessa.

Visst är Toyota bra och pålitliga bilar, men andrahandsvärdet är ganska lågt och det är inte en jätterolig bil att köra.

Det står just nu mellan Volkswagen och BMW. Golfen är (antagligen) billigare att äga pga. billigare service och underhåll, men efter att ha spanat lite på Blocket så inser jag att de har ett sämre andrahandsvärde än vad BMW'n har. Så det kanske jämnar ut sig i slutändan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Visst är Toyota bra och pålitliga bilar, men andrahandsvärdet är ganska lågt och det är inte en jätterolig bil att köra.

Det står just nu mellan Volkswagen och BMW. Golfen är (antagligen) billigare att äga pga. billigare service och underhåll, men efter att ha spanat lite på Blocket så inser jag att de har ett sämre andrahandsvärde än vad BMW'n har. Så det kanske jämnar ut sig i slutändan?

En Golf från 2010/2011 med ca 9-10 tusen mil på mätaren finns att köpa från ca 89.900:- medan en BMW ligger på ca 130 000:-
Det är alltså väldigt stor skillnad på andrahandsvärdet på dessa bilar. Och då kanske det är värt att betala lite extra pengar på att underhålla BMW'n under tiden jag har den eftersom att andrahandsvärdet är så pass mycket bättre? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Lexus CT skulle kunna vara ett alternativ, bygger på en väldigt stabil och pålitlig platform så billig att äga. Tappar inte mycket i värde och körcykeln borde passa väl med hybriddrivlinan vilket även ger en väldigt låg skatt.

tex: https://www.blocket.se/stockholm/Lexus_CT_200_Hybrid_1_8_CVT_...

Länk tillagd
Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Jag har en 2014 BMW 116i och gillar den 1 serien är trevlig om man köper rätt däck/fälgar annars kan den va lite ostadig.

Köpte min för 150k o 2500 mil.

Har du nå frågor e de bara att fråga

Permalänk
Medlem

Volvon har väl bäst andrahandsvärde.
Och för det priset bör det gå att få tag i en Momentum så du får lite mer roliga utrustning. Xenon ljus och digital 7" instrumentpanel tex. Liknande dessa två;
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V40_T2_Your_Momentum_8...
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V40_T3_Momentum_BE_817...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Visst är Toyota bra och pålitliga bilar, men andrahandsvärdet är ganska lågt och det är inte en jätterolig bil att köra.

Det står just nu mellan Volkswagen och BMW. Golfen är (antagligen) billigare att äga pga. billigare service och underhåll, men efter att ha spanat lite på Blocket så inser jag att de har ett sämre andrahandsvärde än vad BMW'n har. Så det kanske jämnar ut sig i slutändan?

Skulle inte säga att BMWn har dyrare service alls faktiskt. Har haft både en 1-serie och en Golf (dock båda med lite mer motor men har kört en 116i också) och tyckte nog allt att det inte var någon större skillnad i servicekostnad.

Om du värdesätter körglädje skall du ta BMWn det är en rolig bil att köra. Golfen är trevlig den med och verkar ju ha lite mer tech som gör resorna trevligare (Carplay t.ex.). Håll dig bara borta från V40, kört den i D3 och T3 utförande och det var nog en av de sämsta bilarna jag kört.

Permalänk
Skrivet av roo:

Jag har en Seat Léon 7 växlad DSG (automat) - Är ju egentligen en golf fast med spanska loggan på istället. Fruktansvärt nöjd

Jag håller defenetivt med gaspari här. Köpte nyss en Seat Léon - 2015 och är riktigt nöjd. Du får ju även den tyska kvaliten till ett billigare pris. Sen kan du nog få mer utrutning i en seat än i en golf/bmw. Jag köpte en med ITECH och då får man Laneassist, bättre högtalare m.m. Jag tyckte iaf det kändes som att man fick väldigt mycket bil för pengarna.

Permalänk
Medlem

Så mycket problem vw har haft med sina motorer skulle jag undvika vw.
Vw dricker olja och det är normalt säger vw, min golf drar 0,4l olja /100mil fullt nornalt säger vw.
Kamkedjor som går av hör till vardagen där vw inte tar ansvar för en dålig konstruktion utan skyller på kund. Är bara att nämna lite, alla mräken har problem men vw är erkänner det inte och fuskar stup i kvarten med allt.
Kolla diesel gate och nu verkar de ha fuskat med uppdateringen igen, de har även sålt förproduktionsbilar som är olagligt till kunder och ännu ett lagbrott.
Håll dig borta från vw och kör bmw, av alla mina 9 bilar än så länge varav 7 olika märken är bmw mest bekymmersfri. Kanske lite dyrare i service men servar du på meca så skiljer det inte mycket mellan märken och du slipper reparationer istället och får körglädje.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av koffez:

Jag har en 2014 BMW 116i och gillar den 1 serien är trevlig om man köper rätt däck/fälgar annars kan den va lite ostadig.

Köpte min för 150k o 2500 mil.

Har du nå frågor e de bara att fråga

Jasså, när köpte du den bilen? Den jag kollade på är från 2014, en ägare, 4000 mil och m-sport paket för 169 900:- det kanske är lite dyrt? Hur tror du att andrahandsvärdet är på bilen? Vad får jag ut om låt oss säga tre-fyra år? Vad har du lagt ner på underhåll & service? Bränslekostnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Volvon har väl bäst andrahandsvärde.
Och för det priset bör det gå att få tag i en Momentum så du får lite mer roliga utrustning. Xenon ljus och digital 7" instrumentpanel tex. Liknande dessa två;
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V40_T2_Your_Momentum_8...
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V40_T3_Momentum_BE_817...

Både är manuell. Jag ska ha automat och då går priset upp.

Permalänk
Medlem

Mitt jobb leasar V40 och det är bedrövligt lite plats för benen i baksätet. Annars en helt ok bil, men inte min smak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

BMW är väl i rätt nära botten när det gäller tillförlitlighet för bruksbilar, och VW är väl inte heller kända för sin tillförlitlighet.

Se e.g.
http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-som-gar-sonder-minst...

Skrivet av Proluial:

En Golf från 2010/2011 med ca 9-10 tusen mil på mätaren finns att köpa från ca 89.900:- medan en BMW ligger på ca 130 000:-
Det är alltså väldigt stor skillnad på andrahandsvärdet på dessa bilar. Och då kanske det är värt att betala lite extra pengar på att underhålla BMW'n under tiden jag har den eftersom att andrahandsvärdet är så pass mycket bättre? Vad tror ni?

Generellt sett är väl ett lågt andrahandsvärde bra om du ska köpa i andrahand? I alla fall om vi inte pratar bilar som nästan är nya och nästan kostar som en ny.

Om du ska jämföra värdeminskningen går ju inte heller att jämföra kostnaden mellan två bilar på det sättet, utan att ta hänsyn till vad de kostade som nya. Det intressanta är ju hur stor del av värdet de tappar under end viss tid.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Andrahandsvärdet på en bil är som störst de första sex åren. Därefter "not so much".
Kika även på Skoda, det är ju i princip samma bil som VW fast lite billigare.
Jag köpte mig en passat Sedan, jättenöjd.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Jag har en Seat Léon 7 växlad DSG (automat) - Är ju egentligen en golf fast med spanska loggan på istället. Fruktansvärt nöjd

Kul att höra! Beställde en för två veckor sedan då den tickade alla boxar för mycket vettigt pris - manuell låda dock (eller Emanuell låda för den är spansk höhöhö).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Auris. Trevlig bil, driftsäker och vettiga servicekostnader och skatt på 360kr/år.

https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Auris_Touring_Sports_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

BMW är väl i rätt nära botten när det gäller tillförlitlighet för bruksbilar, och VW är väl inte heller kända för sin tillförlitlighet.

Se e.g.
http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-som-gar-sonder-minst...

Generellt sett är väl ett lågt andrahandsvärde bra om du ska köpa i andrahand? I alla fall om vi inte pratar bilar som nästan är nya och nästan kostar som en ny.

Om du ska jämföra värdeminskningen går ju inte heller att jämföra kostnaden mellan två bilar på det sättet, utan att ta hänsyn till vad de kostade som nya. Det intressanta är ju hur stor del av värdet de tappar under end viss tid.

Vanligaste felen är motorskador dvs kyl- värmesystem och fallerande växellåda, men eftersom att de flesta nya bilar har ca åtta års motorskadegaranti, så känns inte det som ett så stort bekymmer, eller?

Jag läser även: "Seat har flest rapporterade motorskador. När det gäller kyl- och värmesystem är istället Skoda mest förkommande i statistiken." men vad man måste ha i åtanke är att statistiken fördes på bilar med årtal 2007-2013.

Vad menar du med att tillförlitligheten på BMW och VW är nära botten? Vad har du för källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Auris. Trevlig bil, driftsäker och vettiga servicekostnader och skatt på 360kr/år.

https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Auris_Touring_Sports_...

Ja den verkar billig och bra. Men samtidigt.. Känns det inte värt att kanske lägga ut 800-1000tkr extra per månad för att köra en lite roligare bil än en kombi på 1,8 ton som har 99hk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

BMW är väl i rätt nära botten när det gäller tillförlitlighet för bruksbilar, och VW är väl inte heller kända för sin tillförlitlighet.

Se e.g.
http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-som-gar-sonder-minst...

Generellt sett är väl ett lågt andrahandsvärde bra om du ska köpa i andrahand? I alla fall om vi inte pratar bilar som nästan är nya och nästan kostar som en ny.

Om du ska jämföra värdeminskningen går ju inte heller att jämföra kostnaden mellan två bilar på det sättet, utan att ta hänsyn till vad de kostade som nya. Det intressanta är ju hur stor del av värdet de tappar under end viss tid.

Visst är det så! Det som är intressant för mig är vilken bil som är värd mest om låt oss säga tre-fyra år. En BMW 116i eller en Golf. Enligt Blocket så ser det ut som att BMW'n är många tusenlappar dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

En Golf från 2010/2011 med ca 9-10 tusen mil på mätaren finns att köpa från ca 89.900:- medan en BMW ligger på ca 130 000:-
Det är alltså väldigt stor skillnad på andrahandsvärdet på dessa bilar. Och då kanske det är värt att betala lite extra pengar på att underhålla BMW'n under tiden jag har den eftersom att andrahandsvärdet är så pass mycket bättre? Vad tror ni?

1.2-1.4 tsi motorerna har väl haft stora problem med kamkjedjeras. -16 är väl så ny så de gått över till kamrem och det brukar vara dyrt när de ska bytas. BMW har kjedja. Inte säkert det är så stor skillnad på servicekostnaderna över tid.

Provkör båda och ta den du gillar bäst, Ingen av dom är ett dåligt val

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Avstängd

Har haft en V40 D2 i 3 år och långpendlat med. Det är en enormt komfortabel bil, men så mycket småsaker som irriterar, började vibrera här och var så hela bilen skramlade i rätt hastighet.
Gick rätt billigt.
Men det negativa är hur opraktisk V40 är. Barnstol bak så är de bara glömma att sitta framför stolen
Köpte mig en polo som andrabil, fick mer plats i den!
Bytte sedan bort V40 mot golf och ångrar inte en sekund!
Behöver du inte bagaget så är en polo extremt kapabel och billig att äga. Behöver du bagage så satsa på golf.
Bmw 1-serie är också bra men dörrarna bak är så stora så är svårt att få in barn där bak

Permalänk
Medlem

minst strul men ändå bekväm och rolig att köra är utan tvekan nyare modeller av honda civic i denna prisklass.
den är bekväm som en större sedan på motorvägen men när man ligger i kurvor är den som en gokart. Toyota modellerna i samma storlek är också driftsäkra dock inte alls lika bekväma eller roliga att köra.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Ja den verkar billig och bra. Men samtidigt.. Känns det inte värt att kanske lägga ut 800-1000tkr extra per månad för att köra en lite roligare bil än en kombi på 1,8 ton som har 99hk?

Den har 136hk och väger 1350kg, men är ingen sportbil.
Finns även som halvkombi, men kombin har lite trevligare lastutrymme.
Däremot är den sjukt skön att köra.
Hade en själv i 3år och kör idag en C-HR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RR_larsson:

1.2-1.4 tsi motorerna har väl haft stora problem med kamkjedjeras. -16 är väl så ny så de gått över till kamrem och det brukar vara dyrt när de ska bytas. BMW har kjedja. Inte säkert det är så stor skillnad på servicekostnaderna över tid.

Provkör båda och ta den du gillar bäst, Ingen av dom är ett dåligt val

Volkswagen har tidigare haft kedjeras, men det är tydligen något som de har arbetat bort på modellerna från -16 och framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Visst är det så! Det som är intressant för mig är vilken bil som är värd mest om låt oss säga tre-fyra år. En BMW 116i eller en Golf. Enligt Blocket så ser det ut som att BMW'n är många tusenlappar dyrare.

Fast det är ju värdeminskningen du ska kolla på, inte vad det är värd om 3-4år, självklart kommer bmwn vara värd mer om du betalade 30k mer för den initialt.

Sen spelar ju servicekostnader in också, bmwn kommer absolut kosta dig mer i slutändan, inget snack.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Så mycket problem vw har haft med sina motorer skulle jag undvika vw.
Vw dricker olja och det är normalt säger vw, min golf drar 0,4l olja /100mil fullt nornalt säger vw.
Kamkedjor som går av hör till vardagen där vw inte tar ansvar för en dålig konstruktion utan skyller på kund.

Moderna bilar drar olja PGA att dom är lågfriktions motorer, inget att göra när motorn är designad för att dra olja. snackade med en verkstads chef för bmw och han sa att många moderna bilmärken även hans älskade bmw har börjat göra riktiga skit motorer, han hade en gammal bmw från -03 med den sista av bmws kvalitets motorer i. nästa bil han skulle köpa och som han rekommendera mig för jag sökte ny bil då var asiatiskt. jag frågade vad hans chefer skulle säga när han rullade in med en asiatisk bil, han sa att dom vet varför och brukar sällan fråga

Själv skulle jag satsa på tex toyota om man är ute efter tillförlitlighet, dom bilarna är tråkiga och fula men håller i ur och skur.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Har haft en V40 D2 i 3 år och långpendlat med. Det är en enormt komfortabel bil, men så mycket småsaker som irriterar, började vibrera här och var så hela bilen skramlade i rätt hastighet.
Gick rätt billigt.
Men det negativa är hur opraktisk V40 är. Barnstol bak så är de bara glömma att sitta framför stolen
Köpte mig en polo som andrabil, fick mer plats i den!
Bytte sedan bort V40 mot golf och ångrar inte en sekund!
Behöver du inte bagaget så är en polo extremt kapabel och billig att äga. Behöver du bagage så satsa på golf.
Bmw 1-serie är också bra men dörrarna bak är så stora så är svårt att få in barn där bak

Tack för inlägget! Många har pratat negativt om V40, så den bilen går bort helt och hållet. Jag står och väger mellan Golf och BMW 116i.

Ja visst hade Polo varit ett alternativ eftersom att jag inte har några barn eller djur och jag handlar sällan stora saker, mest veckohandlar, men de bilarna känns ganska identiteslösa om du frågar mig. Då lägger jag gärna till lite pengar och får mer komfort och körupplevelse, jag ska ändå ha bilen ett par år är tanken.