[köpråd] LTO-8 Tape Drive

Permalänk
Medlem

Pengamässigt så får du över 12 st externa USB 8TB-diskar från Seagate för vad en band-drive kostar och ger ca 96 TB i utrymme, till detta skall du köpa kassetter för ca en tusing styck för lagringsvolymen och köper man ytterligare USB-diskar istället för denne kostnad så lär break-even hamnar norr om 20 st 8TB USB-diskar innan bandlagringen börja bli lönsamt i kostnad gentemot lagringsvolym. Bandlagring är för de större grabbarna när man börja närma sig PB-lagring i storlek.

Men jag måste tillstå att jag är ganska sugen själv på sådan lösning om det inte vore så förbaskat dyrt...

---

35 MB/s är snarare realistisk fart på USB 2.0 tyvärr... och är det en HP-proliant så är de tokslöa och man får vara glad om de ens når över 10 MB/s (gissar att det går igenom deras ILO-chip med en datakapacitet som gör att en RPI v.1 kan köra cirklar kring denna i hastighet)

Ett alternativ är att dedikera en diskplats för backupdiskar som byts ut efter backupperna är tagna - då får du disk(arnas) hela överföringskapacitet tillgänglig - men om det är genomförbart via HW-RAID etc. är dock en annan sak. Till detta har man hanteringen av nakna diskar och ev risk för skador det medför i hanteringen.

Du har ingen möjlighet att stoppa in USB3-instickskort ??

Finns dock varianter som kräver USB-strömförsörjning via HD molex-kontakt separat för att klara strömmarna enligt USB3-standarden och fungerar inte utan den tyvärr - är det en riktig serverburk så finns det ofta inga sådana lösa hårddisk-matningssladdar...

---

Ytterligare en variant är en dedikerad backupdator med minst 4 st USB3-uttag fördelat på minst 2 USB3-kontroller/hubb (i grupp om 2 på varsina USB-kontroller då varje kontroller delar sina ~ max 600 MB/s på sina tillhörande porta och 2 moderna 8TB-diskar förbrukar ca 200 MB/s var vid skrivning/läsning och USB-bussen blir full i kapacitet vid 3 och fler diskar på samma USB-kontroller) och en 10GBe mellan SAN och backupdatorn och sedan köra rsync mellan typ. Då kan du köra med den filsystem och redudans-nivå du är bekväm med i dina backupdiskar. (om man kör set med 8TB USB-diskar så skulle jag nog överväga att köra dem i grupp om fyra diskar och i RAID5 eller motsvarande i ZFS/BTRFS för att tåla en diskbortfall i hanteringen)

Permalänk
Avstängd

@xxargs:

Nya planer.

Tänkte skjuta upp LTO-8 och avvakta på LTO-9 och istället skaffa en till lagring server som man sen kör med rsync och senare köpa denna serverchassi och trycka in LTO-9 och koppla en kabel mellan backupserver och denna.

[Lagring server]
Egen kabel till [backup server].

[backup server]
Köra rsync till [Lagring server] samt en egen kabel till [backup band & HDD server].

[backup band & HDD server]
Hämtar data från [backup server] via rsync och sen för in det i HDD eller band.

Vad tro du om mina nya ide?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande att du ska skippa band-tankarna och köra på disk-baserade storage. Är du inne på rackmonterade burkar, och Supermicro så har dom betydligt lagringstätare chassin än det du har på bild. För svensk återförsäljare ta en titt på mullet.se och t.ex http://mullet.se/product.html?product_id=334991 om du bara vill ha chassit. Vill du köpa hel server istället är det bara att sätta budget och leta på http://mullet.se/category.html?category_id=7627

Permalänk
Medlem

Håller med flera här, håll dig till diskar, ska du ha någon offline backup så kör USB-diskar som du lägger undan helt enkelt, jag är tveksam till att så pass mycket data är livsviktigt.

Själv så gick jag ifrån en rackad NAS på 16 diskar till en liten HP tower server på 4 diskar och fick mer utrymme

Permalänk
Medlem

Tips är att gå in på GGSP's hemsida istället och kolla vad han har i lager.

Supermicro rackservrar för en spottstyver.

Har själv köpt ett gäng 4U där och är väldigt nöjd med både innehåll och priserna.

tex:

http://ggsp.se/supermicro/3031-supermicro-sc836-3u-e5540-6gb-16x35-2x9201-16e-2xqle-2564-2xpsu.html

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcorp:

Jag tycker fortfarande att du ska skippa band-tankarna och köra på disk-baserade storage. Är du inne på rackmonterade burkar, och Supermicro så har dom betydligt lagringstätare chassin än det du har på bild. För svensk återförsäljare ta en titt på mullet.se och t.ex http://mullet.se/product.html?product_id=334991 om du bara vill ha chassit. Vill du köpa hel server istället är det bara att sätta budget och leta på http://mullet.se/category.html?category_id=7627

Jag har redan många rack server, varför jag länka just den chassin var för att den har två 5.25 plaster som man skulle kunna ha LTO där och att chassin har även några 3,5 tum så att man skulle även kunna använda den för att backup på HDD.

Har köpt många serverdator från mullet.se.

Skrivet av Danne:

Håller med flera här, håll dig till diskar, ska du ha någon offline backup så kör USB-diskar som du lägger undan helt enkelt, jag är tveksam till att så pass mycket data är livsviktigt.

Själv så gick jag ifrån en rackad NAS på 16 diskar till en liten HP tower server på 4 diskar och fick mer utrymme

Men USB-diskar är så sega så är inte värt, köpte en 5TB USB-disk tog nästan en verka för att kopiera 500GB.

Skrivet av IceKey:

Tips är att gå in på GGSP's hemsida istället och kolla vad han har i lager.

Supermicro rackservrar för en spottstyver.

Har själv köpt ett gäng 4U där och är väldigt nöjd med både innehåll och priserna.

tex:

http://ggsp.se/supermicro/3031-supermicro-sc836-3u-e5540-6gb-16x35-2x9201-16e-2xqle-2564-2xpsu.html

Har med köpt en hel del där ifrån. Så det var du som köpte slut på alla 4U som jag hade tänkte att köpa för ett halvår sen?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Men USB-diskar är så sega så är inte värt, köpte en 5TB USB-disk tog nästan en verka för att kopiera 500GB.

Då är ju något rejält knas, räknat ganska blygt med 50MB/s så kommer du upp i ca 180GB per timme. Alltså knappt 2½ timme för 500GB.
Men om du redan har ett rack så finns det ju ingen anledning att köra USB-diskar annat än för offsite-backup av det viktigaste

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcorp:

Då är ju något rejält knas, räknat ganska blygt med 50MB/s så kommer du upp i ca 180GB per timme. Alltså knappt 2½ timme för 500GB.
Men om du redan har ett rack så finns det ju ingen anledning att köra USB-diskar annat än för offsite-backup av det viktigaste

Vet inte vad som gjorde att det tog så lång tid men den disken mådde inte så bra så nu är den utbyte mot SAN:et istället.

Ska trycka in en backup HDD i min FreeNAS server som jag ska ta backup på mina ESXI server och hoppas med att komma upp i minst 200MB/sek men sen när det inte finns några slots kvar då blir det ett problem.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag har redan många rack server, varför jag länka just den chassin var för att den har två 5.25 plaster som man skulle kunna ha LTO där och att chassin har även några 3,5 tum så att man skulle även kunna använda den för att backup på HDD.

Har köpt många serverdator från mullet.se.

Men USB-diskar är så sega så är inte värt, köpte en 5TB USB-disk tog nästan en verka för att kopiera 500GB.

Har med köpt en hel del där ifrån. Så det var du som köpte slut på alla 4U som jag hade tänkte att köpa för ett halvår sen?

Låter som om du körde på USB 2.
Kör med USB 3 så kommer det att bli skillnad.
Jag har bra tryck i min överföring. Backar ut med Veeam så man har en offline backup ifall något skulle hända med det som snurrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne:

Låter som om du körde på USB 2.
Kör med USB 3 så kommer det att bli skillnad.
Jag har bra tryck i min överföring. Backar ut med Veeam så man har en offline backup ifall något skulle hända med det som snurrar.

Det stämmer att det var USB 2.0 men tror inte jag ens kom upp i 50MB.

Gör denna https://www.ixsystems.com/documentation/freenas/11.2/storage.... samma som Veeam?

Eller kan man använda rsync mot backup disk och hur blir det om ESXI server är igång?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det stämmer att det var USB 2.0 men tror inte jag ens kom upp i 50MB.

Gör denna https://www.ixsystems.com/documentation/freenas/11.2/storage.... samma som Veeam?

Eller kan man använda rsync mot backup disk och hur blir det om ESXI server är igång?

Tyvärr ingen koll på FreeNAS. Jag har försökt att hålla mig till endast supporterade lösningar för att få så lik miljö som det skulle varit i en riktig PROD miljö.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne:

Tyvärr ingen koll på FreeNAS. Jag har försökt att hålla mig till endast supporterade lösningar för att få så lik miljö som det skulle varit i en riktig PROD miljö.

ah, måste VM vare avstängd när man gör backup med Veeam?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

ah, måste VM vare avstängd när man gör backup med Veeam?

Med riktiga veeam behöver den inte vara avstängd, vet inte hur gratisversion gör. Sedan är det så att veeam gör inkrementella backuper, så det tar inte så långt tid när man gjort en full backup.

Kör veeam i en virtuell maskin och köp en NAS och låt veeam köra över SMB till den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

ah, måste VM vare avstängd när man gör backup med Veeam?

Skrivet av jocke92:

Med riktiga veeam behöver den inte vara avstängd, vet inte hur gratisversion gör. Sedan är det så att veeam gör inkrementella backuper, så det tar inte så långt tid när man gjort en full backup.

Kör veeam i en virtuell maskin och köp en NAS och låt veeam köra över SMB till den.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är precis som jocke92 säger.

Med veeam så kan du låta allt snurra på som vanligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Med riktiga veeam behöver den inte vara avstängd, vet inte hur gratisversion gör. Sedan är det så att veeam gör inkrementella backuper, så det tar inte så långt tid när man gjort en full backup.

Kör veeam i en virtuell maskin och köp en NAS och låt veeam köra över SMB till den.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet du om det går att fixa en sån här interface?
https://www.youtube.com/watch?v=qzeUaJk6IsI

Skulle denna activate funka?
https://www.ebay.com/itm/Veeam-Backup-and-Replication-Enterpr...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vet du om det går att fixa en sån här interface?
https://www.youtube.com/watch?v=qzeUaJk6IsI

Skulle denna activate funka?
https://www.ebay.com/itm/Veeam-Backup-and-Replication-Enterpr...

Tror det är veeam one de visar i filmen och produkten på ebay är bara backupprogrammet,vilket är det du behöver.

Förstår dock inte vad det på ebay är, låter som att de säljer en crackad version för de pengarna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Tror det är veeam one de visar i filmen och produkten på ebay är bara backupprogrammet,vilket är det du behöver.

Förstår dock inte vad det på ebay är, låter som att de säljer en crackad version för de pengarna

https://helpcenter.veeam.com/evaluation/backup/vsphere/en/em_...
Den verka ha web interface?

Kommer ihåg när jag ville bara ha program och inte web men nu vill jag bara köra med web.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

https://helpcenter.veeam.com/evaluation/backup/vsphere/en/em_...
Den verka ha web interface?

Kommer ihåg när jag ville bara ha program och inte web men nu vill jag bara köra med web.

Ja men jag tror du måste ha veeam backup och sedan koppla det till enterprise manager. Om jag inte fattat fel, har bara kört vanliga veeam

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Ja men jag tror du måste ha veeam backup och sedan koppla det till enterprise manager. Om jag inte fattat fel, har bara kört vanliga veeam

Jag tolka det som den ingår vid köp av enterprise version.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja men jag tror du måste ha veeam backup och sedan koppla det till enterprise manager. Om jag inte fattat fel, har bara kört vanliga veeam

Skrivet av superegg:

Jag tolka det som den ingår vid köp av enterprise version.

Båda stämmer. Den ingår i Enterprise men det är två installationer. Det "riktiga" programmet och sen lägger man på webinterfacet och ev plugins till vCenter

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Med riktiga veeam behöver den inte vara avstängd, vet inte hur gratisversion gör. Sedan är det så att veeam gör inkrementella backuper, så det tar inte så långt tid när man gjort en full backup.

Kör veeam i en virtuell maskin och köp en NAS och låt veeam köra över SMB till den.

Eller över iSCSI eller NFS

Kör man ESXi(VMarna) via iSCSI mot FreeNAS (tex) och kör veeam i en fysisk burk så kan veeam kopiera datat direkt från NASen utan att kopiera allt genom ESXi.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

Båda stämmer. Den ingår i Enterprise men det är två installationer. Det "riktiga" programmet och sen lägger man på webinterfacet och ev plugins till vCenter

ah, då förstår jag bättre.

Skrivet av Mr_Lazy:

Eller över iSCSI eller NFS

Kör man ESXi(VMarna) via iSCSI mot FreeNAS (tex) och kör veeam i en fysisk burk så kan veeam kopiera datat direkt från NASen utan att kopiera allt genom ESXi.

Jag kör ESXI via NFS mot FreeNAS, är det mycket att config för det?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag kör ESXI via NFS mot FreeNAS, är det mycket att config för det?

Det är inte mycket mer jobb än att lägga till en NFS anslutning i den fysiska veeamservern.

I den miljön jag kör, har jag veeam på en av de virtuella servrarna som en VM som ligger på en liten speglad lokal disk. Så skulle SANet crasha behöver man inte bygga en ny veeam-server för att kunna återställa backupen som lagras via SMB på en billig NAS i en annan byggnad. Då tar den snapshot i esx och sedan adderar den disken till veeamservern under backupen i read-only för att sedan släppa disken och ta bort snapshoten.

Tanken med den lösningen var att spara pengar och på den platsen där backupen skulle lagras (NASen) så fanns det inte möjlighet att placera en hel server. Men du kan bygga en dedikerad server som kör veeam med lokala diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

ah, då förstår jag bättre.

Jag kör ESXI via NFS mot FreeNAS, är det mycket att config för det?

Det fyndiga med Veeam är att den har flera olika sätta att dra ut datat från en virtuell miljö. Antingen mha "Direct Storage Access" från SANet direkt via en egen anslutning (om Veeam ligger fysiskt) eller "Virtual appliance" dvs addhoc om du har en virtuell dator agerar "Veeam Transporter" eller som NBD som trycker datat över samma interface som du managerar dina VMs

Skrivet av jocke92:

Det är inte mycket mer jobb än att lägga till en NFS anslutning i den fysiska veeamservern.

I den miljön jag kör, har jag veeam på en av de virtuella servrarna som en VM som ligger på en liten speglad lokal disk. Så skulle SANet crasha behöver man inte bygga en ny veeam-server för att kunna återställa backupen som lagras via SMB på en billig NAS i en annan byggnad. Då tar den snapshot i esx och sedan adderar den disken till veeamservern under backupen i read-only för att sedan släppa disken och ta bort snapshoten.

Tanken med den lösningen var att spara pengar och på den platsen där backupen skulle lagras (NASen) så fanns det inte möjlighet att placera en hel server. Men du kan bygga en dedikerad server som kör veeam med lokala diskar.

"speglad lokal disk" som sitter på ESXi-Hosten?

Det finns också den fiffiga funktionen "Instant VM Recovery" där du bootar upp VMen direkt från backupfilen, när det är extra bråttom att få upp en dator. När den väl är uppe och rullar så kan man sedan köra en Storage Migrate till rätt Host och lagring. Men det förutsätter att det inte är Veeam som har gått ner

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

"speglad lokal disk" som sitter på ESXi-Hosten?

Det finns också den fiffiga funktionen "Instant VM Recovery" där du bootar upp VMen direkt från backupfilen, när det är extra bråttom att få upp en dator. När den väl är uppe och rullar så kan man sedan köra en Storage Migrate till rätt Host och lagring. Men det förutsätter att det inte är Veeam som har gått ner

Speglad som i raid1, inget konstigt bara för att den inte ska ligga på SAN:et.

Jo känner till funktionen, men har inte behövt prova den som tur är. Inte behövt återställa någon VM bara enskilda filer. Men testar att återställa en VM då och då så jag vet att allt fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Speglad som i raid1, inget konstigt bara för att den inte ska ligga på SAN:et.

Var sitter diskarna?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Var sitter diskarna?

Lokalt i ena vmware-hosten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@jocke92
@Mr_Lazy

Låter toppen får undersöka det när jag har mer tid.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666