Permalänk

Datacolor Spyder 5 Pro

Säljer en Datacolor Spyder 5 Pro i gott skick. Perfekt för hobbyfotografen. Väldigt enkel att använda.

I paketet ingår kalibrerings enheten, licenskod till mjukvara (laddas ner på "https://support.datacolor.com/index.php?/Knowledgebase/List/I...") och originalkvittot.

Nypris 1800:-
Bud från 800:-

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Diverse komponenter och annat kul

Permalänk

Visst funkar denna för att kalibrera både TV och monitor?
Kopplas enkelt in i en laptop och så kan man kalibrera vart som helst?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagurra:

Visst funkar denna för att kalibrera både TV och monitor?
Kopplas enkelt in i en laptop och så kan man kalibrera vart som helst?

Tror du måste ha själva programvaran som cyclar genom färger samt som den är på skärmen. Bara datorer tror jag.

Permalänk
Skrivet av Megagurra:

Visst funkar denna för att kalibrera både TV och monitor?
Kopplas enkelt in i en laptop och så kan man kalibrera vart som helst?

Ja, det går att kalibrera både TV och monitor men om man kalibrerar en tv kan man inte använda orginalmjukvaran då denna endast producerar en färgprofil som appliceras i Windows. Därav kommer tv:n bara vara kalibrerad när den är ansluten till datorn. Man får istället använda typ DisplayCal eller HCFR och manuellt ändra färginställningarna med tv dosan. Detta är betydligt krångligare och kräver att man läster på lite. Jag har kalibrerat Tv:n med den och nått hel ok resultat, men det är också en budget tv men rätt begränsade färginställningar.

Visa signatur

Diverse komponenter och annat kul

Permalänk
Testpilot

800kr + frakt bjudet

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

850 kr bjudet.

Permalänk

Så mjukvaran fungerar inte för att kalibrera tvn? Den har inga inbyggda patterns osv? Jag har kollat lite guider och produkter på senaste och är väldigt intresserad av att lära mig att kalibrera bildskärmar på egen hand och är intresserad av något entry level kit som inte kostar tiotals tusen. Täcker det mina behov?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Megagurra: Detta är en manick för att kalibrera datorskärmar. Den gör inte ändringar i skärmen utan förändrar på grafikkortsnivå och operativnivå.

Permalänk
Skrivet av Megagurra:

Så mjukvaran fungerar inte för att kalibrera tvn? Den har inga inbyggda patterns osv? Jag har kollat lite guider och produkter på senaste och är väldigt intresserad av att lära mig att kalibrera bildskärmar på egen hand och är intresserad av något entry level kit som inte kostar tiotals tusen. Täcker det mina behov?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan nog inte svara på om den täcker dina behov men titta på om HCFR kan vara nåt för dig. Där kan man verkligen grotta ner sig i grafer och diagram om man är intresserad. Gratis mjukvara som fungerar bra med spyder 5, kräver dock lite trix med drivrutiner.

Visa signatur

Diverse komponenter och annat kul

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

@Megagurra: Detta är en manick för att kalibrera datorskärmar. Den gör inte ändringar i skärmen utan förändrar på grafikkortsnivå och operativnivå.

Är mer nyfiken på om den fungerar som en vanlig sensor likt Spectracals enheter. Som kommer med patterns osv och låter en få rätt vitbalans, gamma, färg osv.

Men den här gör bara egna ICCs alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Megagurra: Detta är inget likt Spectracal. Denna fixar din datormonitor och din laptop och kan hjälpa till att fixa till bilden på din TV från din HTPC.

"Dosan" i sig är bara en "kamera" inget som genererar några patterns eller så utan dessa genereras av programvaran du kör ifrån en dator.

Permalänk
Avstängd

Om jag förstått hemsidan rätt så måste man köpa till/uppgradera till elits programvara för att kaliberar projektor stämmer det eller går det med medföljande licens kod att köra denna mot projektor?

Permalänk
Medlem

@nikitalord: Det går inte att kalibrera projektorer med denna som du själv läst.

Permalänk
Testpilot

900kr + frakt bjudet

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

850 kr bjudet.

Skrivet av Yatagarasu:

900kr + frakt bjudet

Avslutar annonsen ikväll kl 19:00, skickar imorn

Visa signatur

Diverse komponenter och annat kul

Permalänk

Avslutad

Visa signatur

Diverse komponenter och annat kul