Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Focal släpper slutna $3000 flagskepp "Stellia" och en DAC/AMP "Arche" för $2500 utvecklad av Micromega.

DAC/AMP:en har AK4490 DAC, 2x1W Class A, 2 olika lägen Voltage och Hybrid där bla utgångsimpendansen skiljer, den går att firmware uppgradera mm. Spännande produkt och Micromega är ju erkänt bra på stereogrejjer.

Tyckte lurarna såg galna ut initialt men nu gillar jag designen starkt.

https://www.focal.com/sites/www.focal.fr/files/shared/minisite/3827/actualites/casque-haut-de-gamme-stellia-made-in-france-focal.jpg

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/b59e86MNUpJedF2dXWdAYS-650-80.jpg

https://youtu.be/87BHiUj3PsA

Ska bli riktigt kul att höra hur de låter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI, Streacom BC1 Röd, Intel i7 10700KF, Noctua NH-D15 chromax.black, AMD Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming D 16G OC, Samsung m.2 NVMe 960 Pro 1TB, Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB.
Går tyst och ganska kall =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jag hade HDVA600 med 800S förut och det lät otroligt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt !

Skrivet av Conny_St:

Körde mina 800S och nu mina 820 med HDV820, känns för mig som jag nått mitt endgame med denna kombon, hade inte haft usbdac/hörlursförstärkare över 10kkr innan dock.
Jag tyckte allt vart bättre med HDVn mot allt jag har hemma sen tidigare.
Ska kanske tilläggas att jag tycker 800S ljudbild och luftighet är mycket bättre än mina 820 dock,
men jag måste ha slutna lurar så.

Låter najs, ja kombon HDV820+820/800S/800 har ju fått fina omdömmen. Tror det blir mitt endgame med. Skulle dock vara spännande att testa Hugo2+HDV820 kombon med HD800S.

Skrivet av oqvist:

Hade onekligen vart kul att lyssna. Men jag är så brutalt nöjd med hur min massdrop thx 789 presterar med hd 800s jämte andra förstärkare och ärligt talat vet jag inte vad som kan förbättras så jag är nog inte nyfiken ändå. Men hade ändå vart kul att lyssna för att se vad den gör fel eller om den låter likadant

Härligt !

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Inaktiv

Sådär då kom mina fästen till Brainwavz padsen för AKG K7XX. Rejält lyft i komforten, nu kanske jag kan lyssna in mig på dem lite och se vilka jag föredrar gentemot Sennheiser HD6XX.

Permalänk
Medlem

Har någon ett tips på en sådan här kabel: https://www.amazon.com/FiiO-L21-3-5mm-Digital-Coaxial/dp/B019... som man kan köpa i Sverige? Är detta det enda alternativet? https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/coaxial-digital...

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

Har någon ett tips på en sådan här kabel: https://www.amazon.com/FiiO-L21-3-5mm-Digital-Coaxial/dp/B019... som man kan köpa i Sverige? Är detta det enda alternativet? https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/coaxial-digital...

Den här har jag. Leverans till Sverige.
https://www.amazon.de/Oehlbach-Digitales-Audio-Cinchkabel-Hoc...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Fint, tack!

När vi ändå är inne på HDV820 lite; Hembioconsult säljer sitt demoex för 17k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Fint, tack!

När vi ändå är inne på HDV820 lite; Hembioconsult säljer sitt demoex för 17k.

skulle ni vilja påstå att det är bättre än en chord DAC med, om behovet finns ett, tex THX AAA 789?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

skulle ni vilja påstå att det är bättre än en chord DAC med, om behovet finns ett, tex THX AAA 789?

Är äckligt nöjd med DACen i HDV820 men jag ska testa föreslagen setup med en Chord Hugo 2, har dock inga golden ears. Får se om jag upplever någon skillnad.

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doorfen:

Är äckligt nöjd med DACen i HDV820 men jag ska testa föreslagen setupen med en Chord Hugo 2, har dock inga golden ears. Får se om jag upplever någon skillnad.

spännande låter som en plan

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Inaktiv

Tips: In ears - AKG N20, de utan NC, går för 399:- på Reference Audio. Normalpris ligger på över 1000kr.
Köpte ett par återkommer med intryck.

Permalänk
Medlem

Tips: Rehifi har en felprissatt Asus Xonar Essence One Muses Edition för 1900 kronor (deras nypris är angivet som 3800 fast det egentligen var 8000).

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Tips: Rehifi har en felprissatt Asus Xonar Essence One Muses Edition för 1900 kronor (deras nypris är angivet som 3800 fast det egentligen var 8000).

Har du tipsar rehifi om detta?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Senaste inköpet, AKG K340, skicket är mint så jag är väldigt nöjd

Två ovanliga modeller som var flaggskepp på 80 talet, QP95X till vänster är nog svårare att få tag i än K340, speciellt i bra skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Senaste inköpet, AKG K340, skicket är mint så jag är väldigt nöjd

Kul! Jag var själv på väg att köpa ett par K340 tidigare. Speciell konstruktion med både ett dynamiskt och ett electret element. Har du haft möjlighet att testa dem än?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Deepy:

Kul! Jag var själv på väg att köpa ett par K340 tidigare. Speciell konstruktion med både ett dynamiskt och ett electret element. Har du haft möjlighet att testa dem än?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp jag har kört dom sedan i torsdags. Låter extremt bra, bättre än vad jag hade hoppats på faktiskt. Gillar att det fortfarande finns värme i basen som jag gillar med K240M, mellanregistret är typiskt AKG 80tal dvs brilant och iom electretelementet så finns det här en helt annat detaljnivå jämfört med både K240 och K260. Eftersom dom också har passiva radiatorer så kan basen bli lite lös ibland men jag tycker det låter jäkligt bra och mysigt på nåt vis. Men jag är en fanboy av AKGs äldre modeller.

Man märker att det var kulmen av AKGs experimenterande på 80 talet. Eftersom jag har 141,240m,260 samt k500 så har jag lite att jämföra med och K340 är helt enkelt den mest kompletta av allihopa. Dessutom är bygget väldigt smart och bekvämt, dock lite tunga. Nu saknas bara ett par K280 i samlingen, sedan får jag vara nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har du tipsar rehifi om detta?

Ser ingen anledning till att göra det, de borde göra sin research bättre. De sysslar ju knappast med välgörenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Ser ingen anledning till att göra det, de borde göra sin research bättre. De sysslar ju knappast med välgörenhet.

Vad ser du tyder på att det är en Muses edition?

Permalänk

EDIT: NVM

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Fyndjägare

JDS Atom verkar gå att köpa via England nu. Passa på innan Brexit
1 Watt i 32ohm och har fått trevliga omdömen.

http://www.hifiheadphones.co.uk/jds-labs-atom-headphone-ampli...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

JDS Atom verkar gå att köpa via England nu. Passa på innan Brexit
1 Watt i 32ohm och har fått trevliga omdömen.

http://www.hifiheadphones.co.uk/jds-labs-atom-headphone-ampli...

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset! En sån får det nog bli!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

@Mumu55: Hur står sig denna mot Schiit Magni 3?

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Tjenare, jag har valt att gå över till slutna hörlurar då flickvännen som bor med mig stör sig när mina Sennheiser HD 600, HD 650 dånar för omgivningen Därför har jag bestämt att någon annan ska få ta över dem. Vad tror ni jag kan få för hörlurarna om jag säljer dem på marknaden? Är i prima skick samt att HD 650 är köpt i början av 2017 respektive HD 600 är köpt i början av 2015.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

@Paontuus: Behåll ett par och köp ett par slutna. Hon är väl inte hemma jämt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Tjenare, jag har valt att gå över till slutna hörlurar då flickvännen som bor med mig stör sig när mina Sennheiser HD 600, HD 650 dånar för omgivningen Därför har jag bestämt att någon annan ska få ta över dem. Vad tror ni jag kan få för hörlurarna om jag säljer dem på marknaden? Är i prima skick samt att HD 650 är köpt i början av 2017 respektive HD 600 är köpt i början av 2015.

Det ligger två stycken HD650 ute just nu såvitt jag vet, en för 1400 och en för 1800. HD600 brukar gå för lite mindre, jag köpte mina i nyskick inklusive kartong och kvitto med garanti för 1600. Vilka slutna ska du köpa?

Permalänk
Medlem

AKG N90Q

Sorry för sen återkoppling ang. AKG-lurarna. Har precis hämtat ut mina och det är svårt att avgöra om det är fabriksnya eller refurbished. Hur som helst ett kap för pengarna!

Och ja, paketet vägde typ 6 kg. Sinnessjukt inpackat. Antar att folk vill ha mycket emballage för sina 15 000...

Edit: Allmänt slarv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm:

Sorry för sen återkoppling ang. AKG-lurarna. Har precis hämtat ut mina och det är svårt att avgöra om det är fabriksnya eller refurbushed. Hur som helst ett kap för pengarna!

Och ja, paketet vägde typ 6 kg. Sinnessjukt inpackat. Antar att folk folk vill ha mycket emballage för sina 15 000...

Skriv gärna en rad om hur de låter osv... sjukt jävla kap! jag är fortfarande avis! var på jakt efter ett par nya lurar, men nu får det vänta...

Permalänk
Medlem

Också avis:(
Ville ha de där AKG lurarna.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Zaic:

@Mumu55: Hur står sig denna mot Schiit Magni 3?

Har ju inte hört någon av dem. Men det finns del jämförelser på tuben och nätet. Magni 3 har ju bättre chassi men personligen tycker jag Atom verkar intressantare. All kostnad lagd på ljudet istället för chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

AKG N90Q - Första intrycket

Kanske borde vi göra en egen tråd om hörlurarna? En moderator får gärna flytta till egen tråd om det är lämpligt.

Jag har inte hunnit göra en riktig jämförelse, och jag är inte så audiofil av mig. Det jag kan säga är att dämpningen av omgivande ljud märks direkt. Startar automatiskt och går inte att stänga av. Äger tyvärr inte några andra ANC-lurar. Skulle gärna gjort en jämförelse med ett par erkänt bra sådana, typ Sony WH-1000XM3.

Mina vanliga lurar är ett par Onkyo A800 vilket ju är en ganska skarp motståndare. Och de är ju båda två ruggigt bra lurar. A800 är lite "luftigare" i sitt ljud, vilket jag antar är en konsekvens av att de är öppna och inte riktigt ger den där tryckande känslan av aktiv brusdämpning. Kan också konstatera att om man tänker sig att använda AKG-lurarna på jobbet så kommer man nog bjuda alla kollegor på en konsert, trots den slutna konstruktionen...

Tillägg: De är inte helt tysta i "stand-by". Brusreduceringen har ett pris i form av en viss mängd vitt brus.

Permalänk
Hedersmedlem

@Malm @Vasse @raptor18 *Inlägg flyttade*
Ping @Bakgrund

Även jag har provlyssnat AKG-lurarna lite grann, men tyvärr har jag inte hunnit att jämföra med mina andra lurar än. Brusreduceringen fungerar ungefär lika bra som Sennheisers. Det finns lite bakgrundsbrus, men absolut inte lika störande som äldre AKG ANC-lurar.

Ljudet är ganska neutralt och luftigt, speciellt med tanke på att det är stängda lurar. Innerfidelity klagade på lite "hiss" och skarpa s-ljud men det är inget jag har märkt av (kanske jag som börjar att bli döv ). Ska testa lite mer i helgen, återkommer.

Dock rätt klumpiga och breda.. Här med ett par Sennheiser Momentum 2.0 Wireless:

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...