Starta egen webbyrå, hur går man till väga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead-Inside:

Kul med företag!

Vissa i den här tråden ger sken av att det skulle vara blodigt allvar att driva eget. Så är det inte. Eftersom du kommer ha företaget själv kommer de enda kostnaderna du kommer att ha vara de som du själv skapar. T.ex. om du köper licenser till program, hyr serverrum någonstans och så vidare. Det innebär att du kan hålla din kostnader nere och i princip ta noll risk.

Av den anledningen rekommenderar jag att du kör på en enskild firma. Det är det lättaste sättet att driva eget. Du kommer att behöva redovisa och skatta, precis som med andra företagsformer, men kraven är betydligt lägre. Om du startar ett AB följer betydligt fler krav. Det stämmer, som andra har sagt, att du blir skyddad mot att hamna i privat skuld på grund av att företaget går dåligt. Det är dock inte särskilt aktuellt i detta fall skulle jag säga. Dessutom kan du fortfarande bli personligt betalningsansvarig för ett aktiebolag om du inte sköter t.ex. bokföring på ett korrekt sätt.

Så, kör på enskild firma. Kolla verksamt.se som andra tipsat om. Som någon annan nämnde, se till att få koll på bokföringen redan ifrån början. Fixa ett bokföringsprogram och gå någon kurs online eller IRL. Allting annat (promotion, logga, produkter, kunder) kan du lösa allt eftersom.

Har varit på verksamt och skall snart ansöka för F-skatt. Undrar då vad som gäller för min del, är anställd och kommer ha inkomst av anställning, skall jag då ansöka för FA-skatt eller har jag missuppfattat det hela?

F-skatt eller FA-skatt?
* Ja, jag ansöker om godkännande för F-skatt
* Ja, jag kommer ha inkomst av både anställning och näringsverksamhet och ansöker därför om godkännande för FA-skatt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cubiz:

Har varit på verksamt och skall snart ansöka för F-skatt. Undrar då vad som gäller för min del, är anställd och kommer ha inkomst av anställning, skall jag då ansöka för FA-skatt eller har jag missuppfattat det hela?

F-skatt eller FA-skatt?
* Ja, jag ansöker om godkännande för F-skatt
* Ja, jag kommer ha inkomst av både anställning och näringsverksamhet och ansöker därför om godkännande för FA-skatt

Det beror på om du ska vara anställd eller intte, ska du inte endast leva på företagets vinst så har du oftast en samtidig anställning också eller ska du leva på andra typer av kapitalinkomster ? Det är bara du som vet hur du tänker göra, om du kommer att få lön av ditt företag eller någon annan eller om du inte kommer att få någon lön från någon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på om du ska vara anställd eller intte, ska du inte endast leva på företagets vinst så har du oftast en samtidig anställning också eller ska du leva på andra typer av kapitalinkomster ? Det är bara du som vet hur du tänker göra, om du kommer att få lön av ditt företag eller någon annan eller om du inte kommer att få någon lön från någon.

Tack för svaret, blev lite klarare nu.

Permalänk
Medlem

Vänd dig till bolagsverket starta bolag, samt börja rekrytera kunder, helst försöka binda upp dem i kontrakt där du utför all deras grafisk formgivning, finns ju inga tryggare inkomstkällor än klienter som anlitar dig till allt de behöver, och försöker hålla dem nöjda så de fortsätter vända sig till dig.

Finns ju extremt många designbyråer så konkurrensen om kunderna är ju svårt, försök ge rabatterade priser om du binder dem till månadskostnader under xx månader.

Där de oftast blir billigare ha dig till fast kostnad än om man köper bara specifika utformning för enskilda saker.

På det sättet så får du inkomst även månader där de inte har någon formutvining som behövs, då kan du sälja in dig till både folk som behöver enskilda grejer, samt till företag som ofta behöver få nytt material regelbundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

Tack för svaret, blev lite klarare nu.

Lite mer info:
https://vismaspcs.se/ekonomiska-termer/vad-ar-fa-skatt

FA-skatt är enbart för enskild firma och om man tänker vara anställd någon annanstans samtidigt, d.v.s. det som gäller i ditt fall, när du ska ha kvar din vanliga anställning, annars är det F-skatt som gäller även för enskild firma.

AB har alltid F-skatt (och själv har man sin vanliga A-skatt precis som vanligt)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Skulle även rekommendera att man kollar över vilket försäkringsskydd man kan behöva. Självklart skall man ha en försäkring som ser till att ett misstag i arbetet inte leder till en ekonomisk katastrof. Att göra webbsajter är dock sällan förknippat med hög risk, så det kan vara en bra idé att se till att man man inte betalar för mer än vad man behöver.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD