Kaffe på tangentbord, nu bootar ej datorn

Permalänk
Medlem

Kaffe på tangentbord, nu bootar ej datorn

Hej, som rubriken lyder fick min kaffekopp eget liv till morgonen och attackerade mitt mekaniska tangentbord. Detta slutade med att en liten mängd kaffe hamnade i tangentbordet. Stängde omedelbart datorn, drog ur kabeln från moderkortet, rengjorde tangentbordet och kopplade ihop och startade datorn. Märkte att vissa tangenter inte fungerade som de skulle. Fick felmeddelande och datorn rebootade. Innan windows ville den köra någon form av disk repair jag aldrig sett tidigare och det stod att det kunde ta flera timmar. En stund senare stod att repareringen misslyckats och kan sedan dess inte boota längre än så..

Någon som har en aning om vad som kan ha hänt?

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar datorn om du kopplar in ett annat tangentbord? Det jag kan tänka mig är att ditt tangentbord skickat konstiga signaler till din dator och fått den att göra märkliga saker i uppstarten.

Permalänk
Medlem

@kruJ: Det är möjligt att kortsluta och förstöra moderkortet på en dator (och om man har otur annat också) genom att kortsluta ett usb uttag (har själv varit med om detta då en familjemedlem pressade in fel sladd i ett usb 2.0 uttag). Då kaffet troligen kortsöt massa saker i tangentbordet så kan du haft otur och samma effekt kan ha uppståt hos dig.
Jag skulle försöka få tag på en dator du kan låna (som du inte är alltför rädd om då den kan gå sönder av detta) och testa sätta i dina komponenter en i taget för att se vad det är som inte fungerar, om alla dina komponenter fungerar på ett annat moderkort så är det troligen ditt moderkort som är trasigt och du får köpa ett nytt.

Permalänk
Medlem

@reexe: kan hända att jag haft lite tur isåfall. Gjorde en usb sticka med win 10, gick ej att reparera men efter en nyinstallation fungerar allt. Törs inte prova tbordet, skrotar det!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kruJ:

Hej, som rubriken lyder fick min kaffekopp eget liv till morgonen och attackerade mitt mekaniska tangentbord. Detta slutade med att en liten mängd kaffe hamnade i tangentbordet. Stängde omedelbart datorn, drog ur kabeln från moderkortet, rengjorde tangentbordet och kopplade ihop och startade datorn. Märkte att vissa tangenter inte fungerade som de skulle. Fick felmeddelande och datorn rebootade. Innan windows ville den köra någon form av disk repair jag aldrig sett tidigare och det stod att det kunde ta flera timmar. En stund senare stod att repareringen misslyckats och kan sedan dess inte boota längre än så..

Någon som har en aning om vad som kan ha hänt?

Troligen har någon systemfel fimpats när datorn slocknade första gången. Testa du tangentbordet igen om du vill. Gör det dock när datorn precis har startats och inte när den installerar uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kan de vara så att du stängde av datorn genom att hålla in knappen i 12 sekunder alt bara dra ut sladden? Isf kan det stämma som inlägget ovan säger, då detta kan om man har otur ge korrupta filer, har man ännu mer otur kan dessa filer vara boot filer. Det skulle förklara varför den ville köra en disk reparation.
Isf är nog tangentbordet inte orsaken (även om det kan vara trasiga tangenter).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruJ:

@reexe: kan hända att jag haft lite tur isåfall. Gjorde en usb sticka med win 10, gick ej att reparera men efter en nyinstallation fungerar allt. Törs inte prova tbordet, skrotar det!

Se till att göra rent det bara, ska inte vara någon fara annars.
Hur stängde du av datorn?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

@Nepo: stängde av datorn efter konstens alla regler. Dvs genom mjukvaran i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruJ:

@Nepo: stängde av datorn efter konstens alla regler. Dvs genom mjukvaran i Windows.

Ok helt rätt då.
Finns rengöringskit att köpa & tangenterna kan du tvätta, fyllt en bunke med vatten & diskmedel blanda runt och låt till ligga där medans du gör rent resten.
Efter det är det bara att skölja av de och torka.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||