Permalänk
Medlem

No Signal från grafikkortet

Hej allihopa

Nu har jag byggt mig själv en värstingdator, men den vill inte riktigt som jag vill. problemet består i att gpun inte skickar en signal till min skärm.
jag får igång datorn med det integrerade grafikkortet, så datorn i sig fungerar.
GPUn startar, dvs fläktarna samt rgb belysningen är igång.

jag har testat att stänga av det integrerade för att tvinga fram det, funkade inte.
jag har tagit ur batteriet på moderkortet och "resettat" den.
jag har uppdaterat bios.
windows är uppdaterad.
Nvidia vägrar installare pga att den inte upptäcker kortet.
jag har dubbelkollat med ett annat psu, så strömmen är tillräcklig.

vill även påpeka att mitt gamla kort, gtx 970 INTE upptäcks i mitt nya moderkort !

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 8700K
Moderkort: Z390 Aorus Pro Wifi
Minne: 2x 8 GB Corsair vengeance 3000 MHz
Grafikkort: RTX 2080 TI
Hårddisk: Intel ssd 5 512gb
Nätaggregat:Corsair HX 750 i

så kom med förslag mina vänner, hur löser vi detta

Permalänk
Medlem

@Ysd: Hade liknande problem på min rigg. Visade sig att PIN-kontakterna på moderkortet)CPU-socketen) var böjd så fick köpa ett nytt mobo.. Du kan juh kika så dom står upp

Permalänk
Medlem

Söndrig port kanske? testa koppla i en annan pci-e plats för att utesluta

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeules:

@Ysd: Hade liknande problem på min rigg. Visade sig att PIN-kontakterna på moderkortet)CPU-socketen) var böjd så fick köpa ett nytt mobo.. Du kan juh kika så dom står upp

Skrivet av stig86:

Söndrig port kanske? testa koppla i en annan pci-e plats för att utesluta

jag har provat på bägge pcie platserna. jag får samma resultat.

när det gäller cpu socketen så kommer jag att testa det så snart jag köpt en kylpasta !

Permalänk
Medlem

@Ysd:
Tips: Om du inte hittar någon böjd pinne i sockeln, dokumentera noga innan du skickar moderkortet på reklamation.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeules:

@Ysd: Hade liknande problem på min rigg. Visade sig att PIN-kontakterna på moderkortet)CPU-socketen) var böjd så fick köpa ett nytt mobo.. Du kan juh kika så dom står upp

Nu har jag kollat upp detta (efter köp av ny kylpasta) och det visar sig att allting är som det ska. inga böjda pins och den satt som den skulle.

Skrivet av Lembritt:

@Ysd:
Tips: Om du inte hittar någon böjd pinne i sockeln, dokumentera noga innan du skickar moderkortet på reklamation.

allting är dokumenterat. nu börjar jag bli väldigt ledsen så får nog köra in lämna tillbaka moderkortet. eller har någon fler ideer på hur jag kan lösa detta ?

Permalänk
Medlem

detta löste sig till slut. en av pcie kablen var sönder så den skapade problem. men nu funkar allt perfekt och jag får 603 FPS i League of Legends =P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ysd:

detta löste sig till slut. en av pcie kablen var sönder så den skapade problem. men nu funkar allt perfekt och jag får 603 FPS i League of Legends =P

Skickades från m.sweclockers.com

Bra att det löste sig!
Har du ett GTX 1060/1070 och glömt koppla in pcie kabeln så får du upp en bild på skärmen som meddelar just detta. Men kabeln var kanske trasig så det inte funkade eller så har man tagit bort den funktionen på RTX korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Bra att det löste sig!
Har du ett GTX 1060/1070 och glömt koppla in pcie kabeln så får du upp en bild på skärmen som meddelar just detta. Men kabeln var kanske trasig så det inte funkade eller så har man tagit bort den funktionen på RTX korten.

Det var en kass kabel från min gamla nätaggregat.

Skickades från m.sweclockers.com