CPU ligger på 100%, men boostar inte fullt?

Permalänk

CPU ligger på 100%, men boostar inte fullt?

Hej!

Som sagt. Jag stötte på ett lite märkligt problem när jag startade datorn idag. När datorn hade bootat upp och jag skulle börja använda den, så märkte jag att musen laggade och drogs runt i typ 15 fps och fönstren som jag drog runt gjorde likadant. När jag sedan kollade i aktivitetshanteraren så hoppade CPU:n runt från allt mellan 0% till 100% men låg mest på 50% och över. Jag provade att starta om datorn och det verkade som att det fixade sig.

Men när jag t.ex. skulle kolla på youtube, så var videon tvungen att ladda upp till 10 sekunder innan jag kunde trycka på play igen, samt att videon frös till lite då och då. Sen provade jag med att starta BF V och kolla hur CPU:n betedde sig då. Jag öppnade HWinfo och drog igång en match. Då märkte jag att CPU:n låg på nästan 100% load average, men bara 1 core låg på mer än 3.5 ghz. Den låg på 3.6 och dom andra på 3.5. Jag köpte ett nytt grafikkort häromdagen och satte allting på max på BF V. Då flöt allting på helt perfekt och CPU:n låg på 93% average. Dock så märkte jag redan då att bara 1 core låg högre än 3.5 ghz.

Jag har en Intel i5 6600k icke overclockad. Den körs på 3.5 ghz, men ska boosta upp till 3.9 om det behövs.

Permalänk
Medlem

Hur är temps under load?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dax123:

Hur är temps under load?

Skickades från m.sweclockers.com

Ligger på en maximum 62 grader och average 58 när jag kör BF V på max.

Permalänk
Medlem

@Fikaknugz: Boosten på 6600K är 1/2/3/4, d.v.s. +100MHz när alla kärnor belastas, +200MHz när tre av kärnorna belastas, o.s.v. 3.9GHz gäller alltså endast när bara en kärna belastas, så i ett spel som BF V som belastar alla kärnor kan du bara räkna med 3.6GHz som högst.

Att bara en kärna ligger på 3.6GHz är däremot lite konstigt, men skillnaden mellan 3.5GHz och 3.6GHz är ju inte direkt gigantisk. Men du kan alltid prova att uppdatera BIOS på ditt moderkort om du inte redan har det senaste, det brukar ibland kunna lösa underliga klockfrekvensproblem.

Annars kan du förstås alltid ändra boosten i BIOS så att den t.ex. kör 3.9GHz på alla kärnor. Om du bara ligger på runt 60°C som max så har du ju en del utrymme att överklocka om du så vill, och i just BF V kan det kanske behövas eftersom det brukar vara ett tungt spel för en 6600K.

Permalänk
Skrivet av perost:

@Fikaknugz: Boosten på 6600K är 1/2/3/4, d.v.s. +100MHz när alla kärnor belastas, +200MHz när tre av kärnorna belastas, o.s.v. 3.9GHz gäller alltså endast när bara en kärna belastas, så i ett spel som BF V som belastar alla kärnor kan du bara räkna med 3.6GHz som högst.

Att bara en kärna ligger på 3.6GHz är däremot lite konstigt, men skillnaden mellan 3.5GHz och 3.6GHz är ju inte direkt gigantisk. Men du kan alltid prova att uppdatera BIOS på ditt moderkort om du inte redan har det senaste, det brukar ibland kunna lösa underliga klockfrekvensproblem.

Annars kan du förstås alltid ändra boosten i BIOS så att den t.ex. kör 3.9GHz på alla kärnor. Om du bara ligger på runt 60°C som max så har du ju en del utrymme att överklocka om du så vill, och i just BF V kan det kanske behövas eftersom det brukar vara ett tungt spel för en 6600K.

Fast när man kollar i HWinfo medans jag har BF V igång, så kan kärnorna hoppa upp i 3.7 ghz. Men det kanske är sensorerna som visar fel. Dock så har jag inga problem när jag spelar. Ligger i en stabil 80 fps i BF V. Enda jag reagerade på, var som sagt att det kan ligga på över 90% average i load, men efter ett tag så är det som att boosten hoppar igång och average går ner i 60-70%. Men vissa gånger är det endast 1 kärna som hoppar upp.

Skickades från m.sweclockers.com