Är ett nytt grafikkort kompatibelt med min nuvarande dator

Permalänk
Medlem

Är ett nytt grafikkort kompatibelt med min nuvarande dator

Hej,

Mitt nuvarande grafikort, 7år gammalt 660ti börjar ge upp. Tänkte köpa ett nytt och undrade om det bara är att ta ut det gamla och sätta in det nya. Resten av datorn har jag uppdaterat under åren. Var 7år sedan jag byggde en dator från början.

Min nuvarade PSU är: https://www.moddiy.com/products/OCZ-ModXStream-Pro-Series-Mod...
Grafikkortet som jag tänkte köpa: https://www.komplett.se/product/1120769/datorutrustning/dator...

PSUn borde väll passa till nya GPUn med tanke på pin-connectors osv.
Är det något annat jag borde tänka på, eller något annat jag borde köpa för att få det att funka? Eller är det så enkelt att ta ut det gamla och koppla i det nya?

All hjälp välkomnas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bembot:

Eller är det så enkelt att ta ut det gamla och koppla i det nya?

Det borde vara det, men vad har du för processor och moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan vara problem med äldre moderkort (typ sandybridge och liknande från den perioden) och moderna grafikkort men finns ofta BIOS uppdateringar som fixar det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Är din dator så gammal.
Så gissar jag på nytt moderkort/cpu oxå.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:

Moderkort: Gigabyte GA-Z68AP-D3
CPU: Intel Core i7-3770 3.4ghz

Permalänk
Medlem

@Bembot:

Bör inte vara några som helst problem, men installera senaste drivrutinerna till det nya kortet sen.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bembot:

@Andreaz1:

Moderkort: Gigabyte GA-Z68AP-D3
CPU: Intel Core i7-3770 3.4ghz

Som @jOnÄTÄn skrev så kan det uppstå problem om ditt BIOS är för gammalt men jag hade ändå chansat. Risken att det inte fungerar tror jag är ganska liten.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

När man studerat klart och får jobb så blir det nog en helt ny dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembot:

Tack för svaren

När man studerat klart och får jobb så blir det nog en helt ny dator

Tänk på att du även har 14 dagars ångerrätt så fungerar det inte så är det bara att skicka tillbaka (du får nog stå för frakten) och leta efter något lite äldre beg kort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb