Permalänk

Datorn krånglar, BSOD + Drivrutin

Hej!

Jag har börjat få problem med min snart 5½ år gamla dator som jag har köpt från Inet och som dom har monterat, jag skriver all information här först och sen så ska jag försöka att utförligt beskriva problemen jag har med datorn längst ner.

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 4770K 3,5 GHz (Haswell)
Processorkylare: Intel Stock
Moderkort: ASUS Z87-PRO ATX
Minne: 2x 8 GB Corsair CL9 1600Mhz Vengeance LP
Grafikkort: EVGA GeForce 770 2GB SC ACX
Hårddisk: Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB + 1TB WD Blue 7200rpm 64MB
Nätaggregat: Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum
Övrig kylning: Cooler Master Hyper 212 EVO
Övriga komponenter: Minneskortläsare 3,5", ASUS DVD±RW DRW-241ST
Temperaturer: https://minfil.com/nb7dk3xdb5/HWMonitor_temp_och_volt_txt
Chassi: Fractal Design Define R4
Enhetshanteraren: https://minfil.com/ja8dkbxcbe/2_JPG
Bilder från Memtest x86: 1 2 3
Krasch av grafikkortsdrivrutin: https://minfil.com/HaD3k2xfbe/3_JPG
loggfiler av BSOD: https://minfil.com/VbHck3x9b6/crashlogs_rar

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag hoppas att all information finns med, jag har kört memtest x86 för att kolla minnena och det rapporterades inga problem där alls som ni kan se i dom bifogade bilderna. Jag har som sagt problem med BSOD som händer så gott som dagligen och det började under senaste veckan, jag minns att någon gång under veckan så gick jag in på %tmp% mappen och skulle tömma den efter att Windows Update precis gjort en uppdatering och då kraschade datorn direkt och jag fick en blåskärm med felmeddelande.

Det har hänt någon gång då och då att jag fått BSOD också men det händer väl emellanåt?, inget som jag har reagerat på i alla fall. Jag har fått 3 olika koder på BSOD än så länge, filerna finns bifogade ovanför men listar koderna här också:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
HTTP_DRIVER_CORRUPTED
KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE

Vad jag vet så finns det inget särskilt sätt att trigga igång BSOD, förutom möjligtvis att sätta igång ett program direkt efter datorn har startat, det har hänt två gånger att jag har öppnat ett program som t.ex. min mailklient och så direkt så har BSOD kommit, en annan sak är att BSOD låser sig, den ska samla in felinformation och sedan starta om men det händer ingenting och jag får manuellt stänga av datorn och den startar inte sedan i felsäkert läge heller.

Utöver detta problemet så har jag även problem med att min grafikkortsdrivrutin kraschar, också den så gott som dagligen, bild finns bifogad ovanför. Det händer bara när jag spelar Europa Universalis IV, spelet låser sig och när jag går ut till skrivbordet så kommer meddelandet i systray. Jag har alla senaste drivrutiner installerade till grafikkortet och Windows Update är också igång och uppdateras kontinuerligt.

Jag vill även säga att datorn beter sig konstigt när jag gör ominstallation av OS, jag gillar min dator "ren" och gör ominstallation rätt så ofta (2-4 ggr/år) och på sistone så har jag haft problem med att installera drivrutiner, det går t.ex. inte att installera Nvidias drivrutiner från start utan jag måste först låta Windows Update installera alla sina uppdateringar innan det går, det kommer upp något felmeddelande, minns tyvärr inte vad det står.

Windows är även konstigt efter ominstallationen, det saknas appar som fanns där innan från start, innan så kunde jag välja profiler innan installation (stod typ ASUS- profile) för att välja om jag ville använda en gammal konfiguration eller inställningar från tidigare installation.

Jag hoppas att någon av er kloka hjärnor här på forumet kan hjälpa mig, tyvärr så är min egen kunskap begränsad när det gäller hårdvara. Jag vet inte om det kan vara grafikkortet som håller på att gå i sönder kanske?, kan det vara en sån enkel grej som att CMOS batteriet är slut?, jag ska kolla nu om man kan se status på batteriet i BIOS*

*kunde inte hitta.

Permalänk
Inaktiv

Alla tre felmeddelanden verkar vara relaterade till nätverkskortet. Börja med att gå in i enhetshanteraren och kolla vad du har för nätverkskort och ladda sedan ner de senaste direkt från tillverkarens hemsida. Gå sedan tillbaka till enhetshanteraren och avinstallera drivrutinerna för nätverkskortet. Starta om datorn i felsäkert läge och installera de nya.

Det kan också vara så att olika enheter i din dator hamnat i konflikt med varandra vilket brukar synas i enhetshanteraren. Kolla flik för flik efter notifikationer.

Medans du utför allt detta så är det bäst att dra ut alla usbenheter utom mus och tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@anon307719:

Såvitt jag vet så har jag inget nätverkskort förutom det som finns integrerat på moderkortet (Asus Z87-PRO)

LAN

Intel® I217V, 1 x Gigabit LAN Controller(s)
Intel® LAN- Dual interconnect between the Integrated LAN controller and Physical Layer (PHY)

Wireless Data Network

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n
Supports dual band frequency 2.4/5 GHz

Bluetooth

Bluetooth V4.0
Bluetooth V3.0+HS

Jag har redan dom senaste drivrutiner till moderkortet installerade från ASUS hemsida fast dom är ju gamla så klart eftersom det är ett gammalt moderkort. Jag gick igenom alla flikar i enhetshanteraren och förutom dom två gula varningstrianglarna som jag har bifogat bild på längst upp så finns det inga konflikter.