Sedan två månader tillbaka förstörs hela min dator när jag försöker uppdatera en drivrutin, måste installera om OS.

Permalänk
Medlem

Sedan två månader tillbaka förstörs hela min dator när jag försöker uppdatera en drivrutin, måste installera om OS.

Hej, sedan ett par månader tillbaka började något förjävligt. Jag uppdaterade min drivrutin genom Geforce experience, det började bra men sedan släcktes två av tre skärmar ner, och jag startade om datorn efter installationen. Det som hände var att ingen skärm startade, utan alla tre var döda, höll på så i kanske 30 min utan att få någon att fungera, så drog ut alla förutom en, då fungerar det helt plötsligt, alltså om jag drar ut två av tre skärmar. Hur som haver så kollar jag på Geforce experience och då har inte den installerat en drivrutin, så försöker igen, och samma sak händer igen, den installeras inte. Jag skiter i allt och tänker aja jag spelar då, går in på Apex och har ca 3 fps i menyn, och undrar vad i helvete vad som försigår.

Vad jag gör då är att ta bort alla drivrutiner och börja om från början, men samma sak händer, om och om igen försöker jag att lösa detta. Det skumma är att jag inte heller får installera någon drivrutin manuellt för den säger att det är fel drivrutin (alltså x32/x64) och jag har försökt med alla alternativ tillgängliga och alla säger nej du får inte installera detta, har även testat med äldre och ingenting fungerar.

Det enda som fungerar är att formatera om hela jävla datorn, men inte ENS DÅ fungerar det. Jag har gjort detta ca 5 gånger senaste 2 månaderna för att få skiten att fungera. Det enda som fungerar är att kanske efter 1-2 omformateringar så kan jag om jag har tur få drivrutinen att fungera, men så fort jag försöker uppdatera den så börjar den onda cirklen om igen, jag har inte uppdaterat på ca 1 månad pga detta, men jag tänkte idag (ca 10 min sen) att ja vi testar igen, och samma sak händer igen.

VAD I HELVETE?

Permalänk
Medlem

Låter som något mer underliggande problem
Antar du kör win 10 och aktiverat windows ?
Om du kör med ett lokalt konto prova logga in med ett windows konto och se om problemet kvarstår

Börja med att kolla loggen i event viewer

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatWeed:

Låter som något mer underliggande problem
Antar du kör win 10 och aktiverat windows ?
Om du kör med ett lokalt konto prova logga in med ett windows konto och se om problemet kvarstår

Börja med att kolla loggen i event viewer

Yes, aktiverat win 10 64-bit.
Loggat in med windows konto, aka safe mode och testat, fungerar inte heller.
Vad letar jag efter i loggen?

Permalänk
Medlem

Har du kollat disken efter fel, samt även minnet?
Ser att du har ett liknande fel på den äldre posten som du hade skapat här
#17800459
Om man får att Nividia drivaren inte är kompatibel med denna version utav windows så har det oftast rört sig om att man har en äldre windows 10 version som inte Nvidia stödjer längre.
Kollat så att ditt installationsmedium inte är korrupt?
Pröva att ladda hem den senaste versionen utav windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Har du kollat disken efter fel, samt även minnet?
Ser att du har ett liknande fel på den äldre posten som du hade skapat här
#17800459
Om man får att Nividia drivaren inte är kompatibel med denna version utav windows så har det oftast rört sig om att man har en äldre windows 10 version som inte Nvidia stödjer längre.
Kollat så att ditt installationsmedium inte är korrupt?
Pröva att ladda hem den senaste versionen utav windows 10.

Har inte kollat disken efter fel, glömde nämna att detta började efter jag köpte en ny disk och installerade OS på den istället.
Har inte prövat med DDU men får göra det nu, tack för den gamla tråden.

Jag har installerat senaste versionen utav windows 10.
Hur kollar jag om mitt installationsmedium är korrupt? Kollar jag loggboken så står alla fel på DeviceSetupManager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Har inte kollat disken efter fel, glömde nämna att detta började efter jag köpte en ny disk och installerade OS på den istället.
Har inte prövat med DDU men får göra det nu, tack för den gamla tråden.

Jag har installerat senaste versionen utav windows 10.
Hur kollar jag om mitt installationsmedium är korrupt? Kollar jag loggboken så står alla fel på DeviceSetupManager.

Du kan kolla här angående fel med DeviceSetupManager
https://social.technet.microsoft.com/Forums/lync/en-US/9f1841...

Gällande ditt installationsmedium så misstänker jag att det är ett usb-minne?
Sätt in den högerklicka välj--> Egenskaper-->Verktyg-->Felkontroll-->Kontollera

Permalänk
Medlem

Kan du återkomma med vilken version av Win 10 du får om du följer guiden här: Kolla solution #2

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Du kan kolla här angående fel med DeviceSetupManager
https://social.technet.microsoft.com/Forums/lync/en-US/9f1841...

Gällande ditt installationsmedium så misstänker jag att det är ett usb-minne?
Sätt in den högerklicka välj--> Egenskaper-->Verktyg-->Felkontroll-->Kontollera

Ser inga fel. Får ta en titt på den tråden, tack.

Skrivet av tuomi:

Kan du återkomma med vilken version av Win 10 du får om du följer guiden här: Kolla solution #2

Har inte testat Driver Easy nej, men är oerhört skeptisk till tredjepartsprogram, när man söker på saker så får man alltid upp dom som reklam, känns jävligt sketchy, men jag testar allt nu för att vill få det att fungera utan att behöva installera om OS igen. Tack.

Version 1809 (17763.379)

Permalänk
Medlem

Rensat med DDU (safe mode), försökt installera allt osv också i safe moed, tom testat att koppla bort internet. Ingenting fungerar.

Permalänk
Medlem

Har du undersökt hårdvaran att allt ser okej ut? Kylaren sitter som den ska, elkablarna sitter ordentligt? Återställt och uppdaterat EFI?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Hade själv ett liknande fel då datorn gick ett tag men kraschade allt som oftast, ominstallation av windows drivrutiner byttes men fel återkom, provade reparera disk(SSD) då den fick fel under detta test (inte windows reparations program kommer ej ihåg vilka jag testade) men vart aldrig samma fel vid reparationerna utan felet flyttade sig så lämnade tillbaka disk på garanti och fick ny disk efter detta så funkar allt klockrent.
Prova installera på en annan disk är mitt tips.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

kör denna oxå, om du har displayport, den känner av om du behöver det lr inte! https://www.nvidia.com/object/nv-uefi-update-x64.html

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.